Проучване на GFK: България е далеч назад по използване на банкови услуги

Проучване на GFK: България е далеч назад по използване на банкови услуги

Проучване на GFK: България е далеч назад по използване на банкови услуги
46% нямат отношения с нито една банка
България изостава значително по използването на банкови услуги в сравнение със страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Това показва проучване на финансовия пазар в страната, проведено от маркетинговата агенция GFK. Особено слабо българите използват алтернативните методи за банкиране през интернет или телефон, което обуславя и потенциала за развитие на този сегмент.
Почти половината от участвалите в проучването на GFK (46%) посочват, че през 2009 г. не са използвали услугите на нито една банка. От останалите само 14% имат отношения с повече от една банка. Данните сочат, че въпреки негативните резултати има устойчива тенденция за постепенно увеличаване на банковите клиенти спрямо предходните години. От началото на годината до септември те са се увеличили на 57% от 54% за 2009 г. По този показател заедно с Румъния сме последни в региона.
"Използването на финансови услуги се предопределя от развитието на обществото", коментираха резултатите от агенцията. "Освен това въпросът е свързан и с протичащите процеси в банковата система на дадената страна."
Най-популярни от банковите продукти са дебитните карти – 40% от населението над 15 години имат такива. Но само 8% използват кредитни карти.
При избора на банка всеки втори клиент обяснява, че "водеща е тази, в която се превежда заплатата му". В нея те проверяват условията и по други финансови услуги, защото очакват институцията да съобрази предложенията си спрямо индивидуалните им нужди. Едва след това обмислят да се насочат към друга банка.
В същото време най-предпочитаният начин за достъп до финансовите услуги остава посещението на банков клон. Все повече са и клиентите, които използват банкомати - 26.5% през тази година спрямо 19.2% през 2009 г. Алтернативните методи като интернет и телефон обаче все още остават на заден план. Затова и очакванията на агенцията са, че този пазар тепърва ще се разраства.
Засега само 2% от клиентите използват интернет банкиране и то предимно пасивно (т.е. само за справки). "То зависи от разпространението на интернет сред домакинствата, което в момента в България е към 50%", посочват анализаторите. Данните от другите страни в региона показват, че там интернет банкирането е по-популярно. В Чехия например 29% от клиентите го използват, в Словакия - 19%, а в Унгария - 11%.
Проучването показва още как кризата е променила българите. Най-много очакват положението им да остане същото през следващата година, а една пета са с нагласата то да се влоши значително. "Когато се налага да редуцират бюджетите си, домакинствата започват да използват и различни стратегии", коментират от агенцията. Данните сочат, че повече от половината българи са започнали да спестяват през последните 12 месеца.
Заради кризата ...

- 25% използват спестяванията си вместо пари назаем
- 23% се опасяват, че няма да могат да погасят задълженията си към банката
- 70% биха изтеглили кредит само ако имат нужда
-  48% предпочитат да заемат пари от близки или приятели, вместо да теглят кредит
- 19% биха взели кредит от небанкова финансова институция