Слабото вътрешно потребление спъва корпоративните резултатите
Изоставането на вътрешното потребление от възстановяването на износа задушава усилията на българските компании, които разчитат основно на вътрешния пазар за продажбите си с всички произтичащи от това негативи за местната икономика. Това показват обобщените данни от отчетите за деветмесечието на публичните компании.
"Компаниите, които продават в България, все още са в лошо състояние, особено малките и средните предприятия, което показва, че нещата на вътрешния пазар не са никак добре", коментира Христо Владимиров, финансов анализатор в "Ти Би Ай инвест".
Аргументите му са значително влошените резултати на Българо-американска кредитна банка, която кредитира най-вече именно малкия и средния бизнес, както и най-големия дял на фирмените кредити при данните за просрочените заеми в статистиката на БНБ (над 17% от целия кредитен портфейл, превишаващ този на потребителските и ипотечните).
Повечето дружества, които продават на вътрешния пазар, отчитат или застой, или спад на оборотите и печалбите си, или незначително тяхно повишение при доста по-ниска сравнима база от миналата година, когато кризата вече имаше съществен ефект върху икономиката.
Сред тези дружества са производителят на бои и лакове "Оргахим", дистрибуторите на горива и отоплителни и строителни материали "Петрол" и "Топливо", представители на енергийния и строителния сектор като "Енемона", на сектора на недвижимите имоти като "Бенчмарк фонд имоти", "Феърплей пропъртис", на рекламата и печатната индустрия като "Билборд" и др.
Неприятното според експертите е, че стагнацията във вътрешната икономика идва на фона на забавяне на темпа на прираст на резултатите на експортните предприятия, повечето от които по това време на минала година вече бяха започнали да растат и няма как да продължат да бележат досегашните огромни ръстове.
Стабилни остават компаниите, които продават сравнително по-слабо еластични продукти, каквито са лекарствата и тютюневите изделия, независимо дали продукцията им се реализира на вътрешния или на външния пазар. Доказателство за това са резултатите на "Софарма" и свързаните с нея дружества "Софарма трейдинг", "Българска роза-Севтополис", както и тези на "Булгартабак" и дъщерните й подразделения като "София БТ".
И тук обаче при някои от тях - например "Софарма", "София БТ" и "Слънце табак Стара Загора", ключов и решаващ принос за подема има завладяването на външните пазари, защото в противен случай представянето им би било далеч по-друго.
Анализаторите гледат с надежда към последното тримесечие на годината, когато обикновено продажбите на дребно в страната се активизират. "Това е период, в който ефектът от силния износ би трябвало да започне да се прехвърля към вътрешната икономика и потреблението. Това би трябвало да подкрепи някои компании", смята анализаторът на "Ти Би Ай инвест".
До приключването на редакционния брой и броени часове преди законовия краен срок неконсолидирани отчети на "Мостстрой" и "Холдинг пътища", контролирани от бизнесмена Васил Божков, не бяха подадени. Първото дружество поиска несъстоятелност, след като се оказа, че е неплатежоспособно и не може да погасява кредитите си.
Резултати на силно експортно-ориентираните компании за деветмесечието на 2010 г. (хил. лв.) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Компания | Продажби 2010 | Годишна промяна % | Печалба 2010 | Годишна промяна % | |||
Слънце Стара Загора | 3 628 | 124,37% | -1 629 | - | |||
Алкомет | 165 854 | 36,88% | 5 040 | - | |||
Медийни системи | 8 430 | 70,89% | 766 | - | |||
Монбат | 141 936 | 76,41% | 13 135 | 10,93% | |||
ОЦК | 102 657 | 18,42% | 353 | -82,37% | |||
ЕМКА | 46 505 | 89,15% | 3 916 | 407,25% | |||
Фазарлес | 11 261 | 1,92% | 24 | -93,58% | |||
Неохим | 100386 | 64,57% | -7998 | - | |||
КРЗ Одесос | 18285 | 1,99% | 688 | -14,64% | |||
Лесопласт | 27396 | 9,24% | 684 | 104,79% | |||
Чугунулеене | 9 676 | -23,50% | -3 085 | - | |||
Източник: X3news.com |
Резултати на останалите компании компании за деветмесечието на 2010 г. (хил. лв.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Компания | Продажби 2010 | Годишна промяна % | Печалба 2010 | Годишна промяна % | ||
Българска роза-Севтополис | 11 091 | 12,05% | 1 228 | 79,80% | ||
Топливо | 130 524 | 8,65% | 809 | 563,11% | ||
Медика | 9 666 | -2,44% | 1 094 | 46,06% | ||
Софарма трейдинг | 291 157 | 11,90% | 5 376 | 201,35% | ||
Биовет | 94 013 | 9,23% | 8 183 | 269,44% | ||
Бенчмарк фонд имоти АДСИЦ | 798 | -4,55% | -1598 | - | ||
ФНИ България АДСИЦ | 6 424 | 16,84% | 1 842 | - | ||
Оргахим | 74 159 | -8,47% | 2 809 | 60,24% | ||
Петрол | 386 308 | 5,34% | 13 096 | 21,29% | ||
Билборд | 8 107 | -14,92% | 169 | -62,53% | ||
Софарма | 168 345 | 17,47% | 36 030 | 16,70% | ||
Захарни заводи | 33 064 | 0,88% | 440 | - | ||
Св. св. Константин и Елена | 3 048 | -48,34% | 1 051 | -38,65% | ||
Албена | 72 521 | -5,94% | 15 720 | -61,36% | ||
Феърплей пропъртис АДСИЦ | 19 832 | -13,49% | 291 | -80,32% | ||
Златни пясъци | 11 284 | -7,13% | 788 | -3,67% | ||
Енемона | 55 871 | -19,36% | 2 768 | -56,74% |