Придобиванията в Източна Европа отново се увеличават

Независимо от проблемите и рисковете инвеститорите се завръщат в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), а пазарът на корпоративни придобивания в региона се възстановява. Тази положителна тенденция представиха вчера консултанти по сливания и поглъщания от региона на третата годишна конференция "Сливания и поглъщания", организирана от в. "Капитал".
За деветте месеца на 2010 г. обемът на сделките в региона е скочил с 40% спрямо предходната година до близо 60 млрд. евро, стана ясно от данните на "Райфайзен инвестмънт", част от едноименната австрийска финансова група. Броят на сделките също се увеличава, след като за полугодието са били реализирани общо 564 при 625 за 2009 г.
Но трябва да се има предвид, че базата от миналата година е много ниска заради кризата. Нещо повече, 2009 г. е най-слабата за пазара на придобивания в Източна Европа за последните седем години - сделки за едва 42.7 млрд. евро. За сравнение - през пиковата 2007 г. са били осъществени цели 1126 придобивания за 154.3 млрд. евро - трикратно повече (виж презентацията на "Райфайзен инвестмънт" на dnevnik.bg/pazari).
"Анализаторите бяха твърде скептични за Централна и Източна Европа, но негативните им очаквания не се оправдаха. Икономическото състояние на региона е стабилно", констатира Хайнц Сернец, член на съвета на директорите на "Райфайзен инвестмънт".
Анализите на консултантите на "Райфайзен" показват, че ЦИЕ, в това число и Русия, е с много по-добри ключови макроикономически показатели дори от развитите страни в еврозоната и САЩ, визирайки много по-ниските нива на задлъжнялост на правителствата и домакинствата и съхранения потенциал за растеж в стремежа за догонване на жизнения стандарт в ЕС.
На този фон представянето на България е малко по-различно и за момента 2010 г. се очертава като най-слабата по стойност на сливанията и поглъщанията - за десетте месеца са сключени сделки за 682 млн. евро при 2 млрд. евро за 2009 г.
Значителна част от тазгодишните придобивания са генерирани от медийния и телеком сектора, в това число продажбата на bTV, 50% от Националното управление "Радио и телевизионни станции", "Спектрум нет" и "Мегалан". Останалите сделки бяха в сектора на имотите - моловете в Стара Загора и Русе и др. Пикова за българските компании остава 2005 г., когато са извършени придобивания за над 3.2 млрд. евро. Повече от половината тогава обаче се дължеше на само една сделка - продажбата на "Мобилтел" на "Телеком Аустрия".
Очакванията на консултантите за Източна и Югоизточна Европа като цяло са оптимистични и още през следващата година те предвиждат значителен ръст в сектора, за което обаче ключов принос вероятно ще имат Русия и Турция, където се прогнозират най-стойностните сделки. В тази връзка закономерно отраслите, които се сочат като потенциален обект на сливания и поглъщания, са енергийният и този на потребителските стоки. Приватизацията на телекомите в Сърбия и други бивши югославски републики също трябва да акумулират значителни средства.
Сред големите предимства на региона е подценеността на компаниите, отбелязаха още участниците на форума. "Компаниите в Източна Европа се търгуват на исторически ниски цени, което ги прави изключително евтини за придобиване", каза още Сернец. В това отношение според него дружествата в ЦИЕ са по-атрактивни дори от фирмите в бурно развиващите се Китай и Индия, чиито оценки са много високи и при стагнация на икономическия растеж там това би изиграло лоша шега на инвеститорите.
В същото време наред с предимствата участниците изтъкнаха и немалко рискове. Като най-голям от тях от "Райфайзен" изведоха високия дял на несъбираемите заеми, което ограничава банковото кредитиране. Твърде голямата зависимост от преките чуждестранни инвестиции също е проблем според тях, защото е източник на нестабилност по време на рецесии. Според управляващия партньор в "Ентреа кепитъл" Росен Иванов пък ЦИЕ вече не е приеман от инвеститорите като един от най-атрактивните региони в света.
Изкупуването на "Корн" беше с цел повишаване на ефективността Изкупуването на "Хлебозавод Корн" беше с цел подобряване ефективността на маркетинга и продажбите на дребно на компанията. Това каза новият й собственик и мениджър Красен Йоркишев по време на форума като пример защо се е стигнало до сделка с неговата компания. Сделката за "Корн" е т.нар. мениджърско изкупуване, като в случая компания, собственост на Йоркишев, изкупи дружеството от зърнения холдинг "Агрия груп холдинг". Директен купувач беше "Йорк скай" ЕООД - Търговище, а цената - 6.5 млн. лв. Изкупуването е било финансирано на 38% със собствени средства, а останалите с банков заем, поясни Йоркишев. Според него затварянето на кръга с доставките на суровини е важен, но малко остарял бизнес модел. "Корн" има нужда да се фокусира върху позицията си на вътрешния пазар и да увеличи присъствието си на външни пазари чрез замразени хлебни изделия. Затова и се е стигнало до сделка, поясни той. "Корн" има два хлебозавода - в Горна Оряховица и Шумен. Според Йоркишев по-ниската себестойност на българските продукти спрямо тези на развитите европейски пазари са тяхна конкурентна способност, която компаниите трябва да експлоатират. |
Мнения Теодор Захов, съсобственик на "Икономедиа" Придобиването на "Спектрум нет" от "Мобилтел" е индикатор, че независимо от трудностите икономиката на България има бъдеще. Хайнц Сернец, член на съвета на директорите на "Райфайзен инвестмънт" Анализаторите бяха твърде скептични за Централна и Източна Европа, но очакванията им не се оправдаха. Икономическото състояние на региона е стабилно. Кризата и последиците от нея все още тежат, но виждаме светлина в тунела – дъното е подминато, а компаниите в Източна Европа се търгуват на исторически ниски цени, което ги прави изключително атрактивни за придобиване. Росен Иванов, управляващ съдружник в Entrea capital Една от новите реалности е, че Централна и Източна Европа вече не се разглежда като един от водещите региони с голям потенциал за растеж в света. Донякъде регионът е загубил привлекателността си, но това не означава, че няма възможности за растеж. Борислав Стефанов, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции Страните от Югоизточна Азия са огромни потенциални пазари и инвеститори. Една от целите ни е да засилим контактите си там на ниво търговия и инвестиции и да позиционираме България като входна тяхна платформа за експанзия в Европейския съюз. Имаме много конкурентни предимства, а страната ни е слабо позната в Югоизточна Азия. |