Награда за млад предприемач Empower

Награда за млад предприемач Empower

Борислав Милоев, 26, и Елия Атанасова, www.ocozy.com, София
Борислав Милоев, 26, и Елия Атанасова, www.ocozy.com, София
След близо половин година на подбор в понеделник фондация Empower United излъчи своя избор измежду 191 проекта на най-перспективните предприемачи, които заслужават рамо, за да развият идеята си. "Дневник" представя идеите им малко по-подробно.
Първо място. Награда от 100 хил. лв.:
Борислав Милоев, 26, и Елия Атанасова, www.ocozy.com, София
Стартирал в началото на 2010 г. под марката "100 Овце" (100sheep.eu), проектът на Милоев ще представлява уебмагазин за ръчно изработени аксесоари, подаръци и предмети за дома. Специфичното за продуктите е, че те в повечето случаи са изработени от множество отделни парчета – техника, която се нарича пачуърк (patchwork). Целта на Милоев и Атанасова е да развият настоящия си проект, който в момента е изцяло насочен към българския пазар, като достигнат европейския потребител и така да го превърнат в първия сайт в ЕС за стоки, изработени чрез пачуърк. До края на тази и началото на следващата година трябва да стартира уебсайтът www.ocozy.com, на който потребителите ще могат сами да създават текстилни продукти според своите предпочитания за дизайн, материали и др.
Кирил Митов,25, и Екатерина Аначкова, Училище по роботика Robopartans
Кирил Митов,25, и Екатерина Аначкова, Училище по роботика Robopartans
Второ място, награда от 60 хил. лв.:
Кирил Митов,25, и Екатерина Аначкова, Училище по роботика Robopartans
Училището по роботика на Митов и Аначкова цели да популяризира физиката, математиката и високите технологии сред българските деца. Чрез курсове, кръжоци и други обучителни дейности в София, а скоро и в други градове малки и по-големи ще могат да развиват своите способности, като сглобяват роботи, които да извършват различни дейности. Учениците сами пишат програмите, с които роботите работят, и така те се учат от своите грешки и успехи. Проектът има за цел да накара децата да мислят по-практично, вместо да работят и да наизустяват определени формули и уравнения. Идеята му е да повиши интересът към информационните и комуникационните технологии и да им даде основите да продължат развитието си в подобни сфери.
Нина Димитрова, 31г., и Марко Ганчев, Комплексен домашен социален патронаж, София
Нина Димитрова, 31г., и Марко Ганчев, Комплексен домашен социален патронаж, София
Трето място, награда 40 хил. лв.:
Нина Димитрова, 31г., и Марко Ганчев, Комплексен домашен социален патронаж, София
С проекта си Димитрова цели да се предоставя разнообразни услуги за възрастните хора в София, като същевременно повиши тяхната социална комуникация. Това ще става, като едновременно услугите се предлагат от по-работоспособните възрастни хора  като служители. Социалните услуги включват разнообразни видове дейности - от предоставянето на топла храна по домовете, извършването на дребни домакински задачи, ремонти и 24-часова спешна телефонна линия. Идеята е възрастните хора да станат по-независими от своите роднини, с което се таргетират заетите им деца, и същевременно да поддържат социални контакти. Целева група на проекта са както възрастни хора, които се нуждаят от ежедневни грижи, така и активни възрастни хора, търсещи допълнителни доходи или повече социални контакти.
Даниел Йорданов, 30 г., Вихрен Колев, Преработка на отпадъчно стъкло за производство на абразив, Варна
Даниел Йорданов, 30 г., Вихрен Колев, Преработка на отпадъчно стъкло за производство на абразив, Варна
Зелена награда, 5 хил. лв.
Даниел Йорданов, 30 г., Вихрен Колев, Преработка на отпадъчно стъкло за производство на абразив, Варна
Проектът на Йорданов цели оползотворяването на отпадъчно стъкло от бутилки, плоско стъкло и други стъклени продукти в материал, използван в обработката на метали и в корабостроенето. Според автора на проекта така се предлага уникален за България продукт, който решава няколко проблема, характерни за страната – устойчивото управление на отпадъците, намаляване на използването на тежки метали и прах, което води и до по-малко замърсяване на крайбрежните зони,  както и насърчаване използването на рециклирани материали за сметка на изкопаеми такива. Стартиращата компания на Йорданов само трябва да закупи нужната за обработката на стъклото машина.
БЛИЦ
Борислав Милоев и Елия Атанасова
Бихте ли казали накратко с какво се занимавате?
БМ: Двамата сме с икономическо образование, работили сме все корпоративната сфера, с финанси и проучвания. Имахме голямо желание и от началото на тази година успяхме да стартираме нещо, което да движим ние.
Какви са предимствата на вашия проект?
ЕА: Основната ни идея е да изградим интернет платформа, с която да предлагаме продуктите си извън България, като кандидатстването ни за финансиране набляга най-вече на доставката на машинно оборудване, защото в момента работим самостоятелно.
БМ: Проектът е  малък и е подходящ за стартиращи предприемачи. Тук не става въпрос за голям цех, а за ръчното изработване на индивидуализирани продукти.
Уникален ли е вашият продукт в Европа?
ЕА: Има такива платформи, но те са най-вече базирани в Америка и са много слабо застъпени в Европейския съюз. Нещата, което предлагаме, са уникални като продукти, защото много рядко се получават две еднакви стоки.
Защо избрахте да осъществите идеята си в България?
БМ: Не сме мислили да излизаме извън България, тук са ни приятелите и винаги сме искали да живеем и да работим тук.
ЕА: България е чудесно място за развитие на такъв бизнес, защото пазарът може много да се развива.