От 1 януари ще падне монополът на "Български пощи" за малките пратки

От 1 януари ще падне монополът на "Български пощи" за малките пратки

От 1 януари 2011 г. ще падне монополът на "Български пощи" за малките пратки - до 50 гр, които основно са писма. Това ще стане с промени в Закона за пощенските услуги, които бяха одобрени днес от правителството и предстои да бъдат приети от парламента. Този пазар се оценява на 30 млн. лв. по данни на Комисията за регулиране на съобщенията.
С измененията в закона ще се осъществи лоялна конкуренция и свободно навлизане на нови участници на пазара, желаещи да извършват услуги от обхвата на универсалната пощенска услуга, без създаване на законови ограничания и бариери, се казва в съобщението на правителството. Към момента на пазара има 4 оператора на пощенски услуги - "Тип-топ куриер", "Еконт Експрес", "МИБМ експрес" и "Стар Пост".
Промените в закона се правят заради европейска директива, която предвижда пощенските пазари в страните членки да бъдат либерализирани изцяло, като крайният срок за това е краят на 2012 г.
Проектозаконът предвижда "Български пощи" да останат основният пощенски оператор, който ще обслужва територията на цялата страна на "поносима цена" поне за още 15 години. Според предложените промени при наличие на "несправедлива финансова тежест" пощите ще се компенсират със средства от държавния бюджет.
Първоначално България планираше пазарът да се отвори в началото на 2009 г. Няколко месеца преди това обаче беше решено да се дадат още две години монопол на "Български пощи". Притесненията на държавната компания тогава бяха, че частните конкуренти ще започнат да разработват печелившите направления, като за "Български пощи" ще останат само нерентабилните малки отдалечени населени места и загубите.
На "Български пощи" им е трудно да направят точна прогноза за това дали либерализацията ще се отрази и с колко върху пазарния им дял. Към момента "Български пощи" държат 95% от пазара на универсалните пощенските услуги. В тях влизат кореспондентските пратки, малките пакети и пряката пощенска реклама до 2 кг, печатните произведения до 5 кг, колетите до 20 кг и пощенските парични преводи.
"Нагласата ни е да се включим в разпространението на пратки до 50 гарама, ако пазарът се либерализира от 1 януари, защото има голям потенциал", каза Лъчезар Камарашев, управител на "Тип топ куриери". Той посочи, че ще се насочат към обслужването на писма до големите градове. Камарашев не очаква много нови компании освен лицензираните към момента четири оператора да се насочат към този вид услуги след отварянето на пазара.
Основните клиенти на универсалната пощенска услуга са от сферата на търговския, услугите, финансите и публичния сектор. Приходите от пощенски услуги за 2009 г. са в размер на 59 млн. лв., или 26% от приходите на целия пазар (226 млн. лв.), където основен дял (60%) се държи от куриерския бизнес, по данни на Комисията за регулиране на съобщенията. 
Очакванията на пощите са, че ако има спад през следващата година, то той ще е само в сегмента, който се либерализира. Към момента пратките до 50 гр формират една пета от нетните приходи на пощите. За сметка на това от "Български пощи" обясняват, че развиват нови услуги, които имат за цел да повишат конкурентоспособността им и да разширят портфолиото от услуги и дейности, предлагани от компанията. Сред тях са въвеждането на международни пощенски парични преводи, продажба на транспортни билети, доставка на лекарствени средства, разкриване на пощенски офиси в търговски вериги, каталожната и електронната тръговия, логистичните и печатни услуги, експресните парични преводи, директният маркетинг.