Държавата бави строителството на магистрала "Тракия"

20 млн. лв. са получили досега трите изпълнителя |
Държавата бави строителството на магистрала "Тракия". Това стана ясно при съвместната проверка на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и представители на неправителствената организация "Трансперънси интернешенъл".
Причината е неприключили процедури по отчуждения и незавършени проверки за археологически ценности. В средата на трасето на бъдещата магистрала се виждат електрическите стълбове, които трябва да бъдат премахнати. А в момента археолози правят разкопки.
Съгласно тръжните документи тези неща трябваше да се приключили до средата на юли. Сега новият срок за археология е 15 ноември, а до края на месеца трябва да се премести и техническата инфраструктура, каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев.
И трите изпълнителя работят съгласно представените графици. Гръцката компания "Актор" се движи предсрочно с два месеца и половина, българското обединение "Магистрали Трейс" - с две седмици предсрочно, а консорциум "Тракия 4" с водещ партньор "Холдинг Пътища" са в график.
От трите изпълнителя единствено ХД "Пътища" е изпратил претенции към пътната агенция с искане за препроектиране на определени участъци от трасето.
"В момента чакаме проектанта "Виаплан бурда" да се произнесе дали трябва да се препроектира трасето, каза Лазар Лазаров, член на УС на пътната агенция.
Ако ХД "Пътища" закъснеят с графика, "няма да се поколебаем да прекратим договора", каза министър Плевнелиев. Той обясни, че компаниите от консорциума "Тракия 4" все още не са отговорили на искането на пътната агенция за представянето на още две допълнителни банкови гаранции. Те бяха поискани заради факта, че "Мостстрой", който участва в консорциума, поиска да бъде открита процедура по несъстоятелност на дружеството.
До момента на трите изпълнителя пътната агенция е превела 20 млн. лв., каза министър Плевнелиев, което е 5% от стойността на договорите. До края на годината няма да им плащания на компаниите, защото реално няма да има завършен нито един участък на 100 процента.
"Изплащанията ще бъдат форсирани след Нова година", каза министърът. Той увери, че няма никакъв проблем с магистрала "Тракия", защото пътната агенция е получила 70 млн. евро аванс от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и може да прави междинни плащания, защото Брюксел е одобрил наръчника за тези плащания.
Плевнелиев се надява до края на годината Европейската комисия да одобри и апликационнта форма на строителството на магистралата.
По време на инспекцията областният управител на Стара Загора успя да договори изграждането на 6-километрова връзка от магистралата към града. "Подгответе бързо документите и да ги вкарваме в Министерския съвет за одобрение, за да бъдат отчуждени терените", обеща подкрепа министър Плевнелиев.
Кметът на с. Загорово поиска преместване на надлез за изграждане на магистралата, който да е по-удобен за селото, но министърът го препрати към пътната агенция. Лазар Лазаров обаче му обясни, че няма никакъв шанс да се промени мястото на бъдещия надлез.
До края на годината: - 21% ще бъдат довършени от отсечката Стара Загора - Нова Загора, изпълнявана от "Магистрали Трейс" - 30% от строителните работи ще бъдат завършени от отсечката Нова Загора - Ямбол от гръцката "Актор" - 10% ще бъдат довършени от отсечката от Ямбол до Карнобат от консорциум "Тракия 4" с водещ партньор ХД "Пътища" |