КФН готви двойно увеличение на таксите си и въвеждане на нови
Комисията за финансов надзор (КФН) подготвя двойно увеличение на всичките такси, които заплащат поднадзорните й лица, а освен това планира да въведе и над десет нови. Това става ясно от внесен за съгласуване в Министерството на финансите и правителството проект за нова Тарифа за таксите на регулатора, с които "Дневник" разполага.
Промяната ще засегне всички участници по веригата - инвестиционни посредници, управляващи дружества, фондове за имоти и вземания, публични компании, борсата, застрахователи и пенсионни компании.
Ефектът от повишените такси ще е противоречив за крайните клиенти, като според представители на посредниците те едва ли ще натоварят инвеститорите, търгуващи през тях. По-скоро ще свият още повече маржовете си. Някои експерти обаче не изключват промените да доведат до повишение в цените на застрахователните полици.
Източници на "Дневник" от финансовото министерство заявиха, че целта на КФН е с новите такси да бъде компенсиран недостигът в държавната й субсидия, който е 4.3 млн. лв. Още при подготовката на държавния проектобюджет регулаторът поиска 9.6 млн. лв. трансфер от държавата, което щеше да направи общият бюджет на комисията около 14 млн. От финансовото министерство отпуснаха 5.3 млн. лв., с което общите пари на КФН (от държавата и собствени приходи) стават 9.3 млн. лв. (виж таблицата).
Сред мотивите за готвения ръст на таксите е бил и фактът, че те не са били променяни от създаването на единния регулатор през 2003 г., за който период е натрупана значителна инфлация.
Първоначалната идея е била дори за още по-драстично повишение на тарифата и преминаване на самостоятелна и независима от държавния бюджет, но с оглед на влошеното състояние на участниците на капиталовия пазар, които трябва да поемат промяната, тя е била ревизирана. "Не мога да коментирам неща, които са на ниво проект. Това е решение, което ще вземе Министерският съвет", заяви единствено пред "Дневник" председателят на КФН Стоян Мавродиев.
Неприятна изненада за пазара
Информацията за готвеното увеличение на таксите изненада неприятно пазара, тъй като проектът не е бил предоставен за обсъждане на заинтересуваните лица. Някои от браншовите организации като асоциацията на пенсионните дружества и тази на застрахователните компании чуха за планираните промени за първи път от "Дневник".
Сумата, която ще бъде събрана от пазара, не изглежда голяма на фона на управляваните активи в небанковия финансов сектор, надзираван от КФН - над 8 млрд. лв. В същото време обаче част от компаниите на пазара са в изключително окаяно състояние заради липсата на клиенти и срива на цените на активите, при което всякакви допълнителни тежести могат да ги накарат да се оттеглят от тази дейност.
Сред най-засегнатите от мярката се очертава да бъдат инвестиционните посредници и управляващите дружества, които вероятно ще поемат поне половината от необходимите на надзора над 4 млн. лв. "Ако регулаторните такси се увеличат, това ще ни изправи пред изключително тежка ситуация", заяви Стоян Тошев, председател на Българската асоциация на управляващите дружества (БАУД).
"Ефектът от по-високите такси ще е пагубен", обясни Любомир Бояджиев, председател на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП).Според експертите от двете организации вдигането на тарифите ще доведе до оттегляне на някои играчи от сектора и преразпределение на пазара.
Преди седмица от двете асоциации са поискали официална информация от КФН и Министерството на финансите във връзка с публикации за готвено увеличение на таксите, придружено от становища за негативния ефект от евентуална реализация на подобна идея. Отговор до този момент обаче не е получен.
Дубъл на таксите
Сметките показват, че ако проектът за новата тарифа бъде одобрен от правителството, всеки посредник независимо от това дали прави оборот и само за това, че присъства на пазара, ще трябва да плаща годишно вместо по 4300 лв. вече по 8600 лв. Същото се отнася и за управляващите дружества.
Отделно за всяко свое действие или промяна, което изисква одобрение от регулатора, в това число и проспекти, те също ще плащат двойно повече. Отчисления ще се правят и във връзка с много нови такси на комисията. Вдигането на таксите ще оскъпи и публичния статут на предприятията, които са на борсата, тъй като, ако досега са дължали по 300 лв. годишно, това вече ще им струва по 800 лв.
С промените ще бъдат вдигнати двойно както входните, така и изходните бариери за навлизане на българския капиталов пазар, става ясно от предложенията. Предвиждат се и нови такси, сред които за разширяване на лицензите, преобразуване на дружества и фондове, за излизане от регулиран пазар, различни нови такси за посредници според отделни членове в закона.
Искането на КФН за по-голям трансфер от бюджета за следващата година беше свързано с намерения за увеличение на разходите за заплати и възнаграждения на персонала, разходите за издръжка, които включват командировки в чужбина, софтуер и външни услуги, както и инвестиции, в които е включено закупуването на компютърна техника.
Заложеният от регулатора ръст на заплатите беше 1.8 млн. лв., за издръжката - над 1 млн. лв. повече, а за капиталови разходи - над половин милион лева. За поддържането на членството на регулатора в международни институции и участия на техни събития пък КФН искаше два пъти повече средства - 1.28 млн. лв.
Мнения Любомир Бояджиев, председател на БАЛИП: Ефектът ще е пагубен за посредниците Ефектът от по-високите такси ще е пагубен и това го заявихме в наше становище във връзка с искана от нас информация по темата след медийни публикации. И в момента дейността ни е свита значително и с едни двойно по-високи такси предполагам, че ще се стигне до вълна от върнати лицензии. Ще се стигне до ситуация, в която на пазара ще се влиза и излиза по-трудно, а в същото време няма да има пазар. Политика на всеки посредник е да прецени дали по-високите такси да се прехвърлят към крайните клиенти. Не очаквам такова пренасяне, по-скоро се задава закриване на бизнес. Трябва да се мисли в посока развитие на капиталовия пазар, а не в неговото потискане. Стоян Тошев, председател на БАУД: Това ще ни изправи пред тежка ситуация Вследствие на кризата бизнесът се намира в трудна ситуация. Поради резкия спад на цените на активите на българския капиталов пазар се свиха портфейлите и на взаимните фондове, при което приходите на управляващите дружества намаляха значително. Направихме всичко възможно да свием и разходите си и в момента те са на санитарен минимум, така че да изпълняваме разпоредбите на закона. Ако регулаторните такси се увеличат, това ще ни изправи пред изключително тежка ситуация. Силно се съмнявам, че повишените разходи по линия на КФН могат да бъдат пренесени към крайните клиенти под формата на по-високи такси за управление на взаимните фондове. Криза има не само в нашия сектор, а в цялата икономика, в това число и при инвеститорите. Николай Василев, съдружник в "Експат капитал": Подобно вдигане трябва да е много добре аргументирано Вдигането на такси е подобно на увеличението на данъците с тази разлика, че последните се плащат само ако имаш печалба, а първите - при всички положения. Подобен ход ще е негативен за целия бранш и сега не е най-подходящият момент. По един закон от 2003 г. (ЗОРАКС) всички административни такси на държавата трябва да покриват разходите на държавните институции, а не да формират печалба и бюджетни приходи. Някой трябва да докаже, че тези нови такси отиват за покриването на разходи, че толкова струва администрирането на този процес. Примерно при лицензирането на един АДСИЦ, ако се плащат няколко хиляди лева, трябва да се провери защо струва толкова и дали толкова много хора работят чак толкова часове. Ако отговорът е не, то тогава този ход е лош. Ние обаче като поднадзорни лица можем да мислим каквото си искаме и трябва да продължим да си плащаме, за да работим. Неправилна политика е, но стискаме зъби и продължаваме. Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи: Може да поскъпнат полиците КФН могат да си определят таксите сами. Всички разходи на застрахователите се калкулират в цената на застраховките. Въпрос на сметки на отделните дружества е дали да го направят и сега. При всички положения стремежът в бранша е към минимизиране на разходите и едно увеличение на таксите при някои може да оскъпи полиците. Никола Абаджиев, председател на асоциацията на пенсионните дружества: Никой не е обсъждал с нас Никой не ни е уведомявал или обсъждал с нас за подобни повишения. |
Проектобюджет на Комисията за финансов надзор (хил. лв.) | ||||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
Показатели | 2010 | 2011 по предложение на КФН | 2011 по предложение на Министерски съвет | |
ПРИХОДИ | 4000 | 4000,2 | 4000,2 | |
РАЗХОДИ | 9360,5 | 13637,5 | 9360,5 | |
Заплати и възнаграждения за персонала | 4856,2 | 6665 | 4849,3 | |
Други възнаграждения и плащания за персонала | 766,5 | 606,1 | 581 | |
Осигурителни вноски | 822,4 | 1152,4 | 906,3 | |
Издръжка | 2040,7 | 3107,8 | 1996,3 | |
Разходи за членски внос и участия в организации | 610,6 | 1276,2 | 610,6 | |
Капиталови разходи | 264 | 830 | 417 | |
СУБСИДИИ ОТ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ | 5360,5 | 9637,3 | 5360,3 |
Такси за лицензи и разрешения по ЗППЦК в лв. | ||
---|---|---|
Настоящ размер | Предлаган размер | |
Инвестиционно дружество от затворен тип | 3 600 | 7 200 |
Инвестиционно дружество от отворен тип | 4 400 | 8 800 |
управляващо дружество | 4 300 | 8 600 |
за разширяване на обхвата на първоначалния лиценз | 0 | 1 000 |
за организиране и управление на договорен фонд от управляващо дружество | 3 000 | 6 000 |
за преобразуване на публично дружество | 0 | 1 000 |
за преобразуване на инвестиционно дружество от затворен в отворен тип | 2 000 | 4 000 |
за преобразуване на инвестиционно дружество | 3 000 | 7 200 |
за преобразуване на управляващо дружество | 0 | 7 500 |
за преобразуване на договорен фонд | 0 | 7 200 |
за доброволно прекратяване на инвестиционно дружество | 2 000 | 4 000 |
за доброволно прекратяване на договорен фонд | 0 | 4 000 |
Такси за лицензи и разрешения по ЗПФИ в лв. | ||
регулиран пазар | 7 500 | 35 000 |
пазарен оператор на многостранна система за търговия | 0 | 15 000 |
инвестиционен посредник | 4 300 | 8 600 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 5 000 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 4 300 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 500 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 500 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 9 300 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 13 600 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 0 | 8 000 |
Нова такса според член в ЗПФИ | 360 | 750 |
за вписване на банка в регистъра на инвестиционните посредници | 3 600 | 13 600 |
за преобразуване на инвестиционен посредник | 0 | 7 500 |
за доброволно прекратяване на регулиран пазар | 0 | 15 000 |
Такси за лицензи и разрешения по ЗДСИЦ в лв. | ||
дружество със специална инвестиционна цел | 3 600 | 7 500 |
за преобразуване на дружество със специална инвестиционна цел | 0 | 7 200 |
Такси за лицензи и разрешения по Кодекса за застраховане в лв. | ||
застраховател по живот и злополука | 30,000+2,000 | 60,000+4,000 |
застраховател по имуществени застраховки | 90,000+3,000 | 180,000+6,000 |
презастраховател | 120,000+20,000 | 240,000+40,000 |
взаимозастрахователна кооперация | 10,000+1000 | 20,000+2,000 |
за разширяване на обхвата на лиценз по живот и злополука | 30,000+2,000 | 60,000+4,000 |
за разширяване на обхвата на лиценз по имуществени застраховки | 90,000+3,000 | 180,000+6,000 |
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз за нов вид застраховка по живот и злополука | 2 000 | 4 000 |
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз за нов вид застраховка по живот и злополука | 2 000 | 6 000 |
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз по презастраховане | 20 000 | 40 000 |
за разширяване на обхвата на лиценз по презастраховане с допълнителен лиценз на взаимозастрахователна кооперация | 1 000 | 2 000 |
застрахователен брокер | 5 360 | 10 750 |
актюер | 500 | 750 |
сливане, отделяне и разделяне по живот и злополука | 30,000+2,000 | 60,000+4,000 |
сливане, отделяне и разделяне по имуществени застраховки | 90,000+3,000 | 180,000+6,000 |
сливане, отделяне и разделяне презастраховател | 120,000+20,000 | 240,000+40,000 |
друга такса | 10 000 | 20 000 |
друга такса | 15 000 | 30 000 |
друга такса | 20 000 | 40 000 |
Такси за лицензи и разрешения по Закона за здравното осигуряване в лв. | ||
доброволно здравно осигуряване | 30,000+2,000 | 60,000+4,000 |
нов здравноосигурителен пакет | 2 000 | 4 000 |
сливане, отделяне и разделяне | 30,000+2,000 | 60,000+4,000 |
вливане | 10 000 | 20 000 |
Такси за лицензи и разрешения по Кодекса за социално осигуряване в лв. | ||
пенсионна лицензия | 50 000 | 100 000 |
... | 25 000 | 50 000 |
... | 25 000 | 50 000 |
... | 12 500 | 25 000 |
... | 500 | 750 |
... | 15 000 | 30 000 |
... | 5 000 | 10 000 |
5 000 | 10 000 | |
10 000 | 20 000 | |
Такси за общ финансов надзор в лв. | ||
публично дружество | 300 | 800 |
публично дружество за всяка облигационна емисия | 300 | |
от други емитенти | 700 | |
АДСИЦ | 2 500 | |
АДСИЦ за всяка облигационна емисия | 300 | |
инвестиционен посредник | 2 150 | 4 300 |
... | 1 100 | 2 200 |
... | 3 400 | 6 800 |
... | 5 400 | 10 800 |
... | 5 400 | 10 800 |
... | 1 100 | 2 200 |
Инвестиционно дружество от отворен тип | 2 200 | 4 400 |
Инвестиционно дружество от затворен тип | 1 250 | 2 500 |
управляващо дружество | 2 150 | 4 300 |
... | 2 200 | 4 400 |
... | 625 | 1 250 |
от клона на управляващо дружество | 1 100 | 2 200 |
регулиран пазар | 9 000 | 18 000 |
от пазарен оператор на многостранна система за търговия | 8 000 | |
от Централен депозитар | 5 000 | 10 000 |
Агенция за кредитен рейтинг | 5 000 | |
застраховател по живот и злополука | 10 000 | 20 000 |
клон... | 2 200 | |
застраховател по имуществени застраховки | 40 000 | 80 000 |
клон... | 2 200 | |
презастраховател | 55 000 | 110 000 |
клон... | 2 200 | |
взаимозастрахователна кооперация | 5 000 | 10 000 |
застрахователен брокер | 1 000 | 5 000 |
здравноосигурително дружество | 10 000 | 20 000 |
пенсионноосигурително дружество | 10 000 | 20 000 |
... за всеки допълнителен фонд | 10 000 | |
дружество за допълнително доброволно осигуряване за безработица | 5 000 | 10 000 |
... за всеки допълнителен фонд | 5 000 | |
Такси за потвърждаване на проспекти в лв. | ||
Други такси | 5 000 | 20 500 |