КФН готви двойно увеличение на таксите си и въвеждане на нови

КФН готви двойно увеличение на таксите си и въвеждане на нови

Комисията за финансов надзор (КФН) подготвя двойно увеличение на всичките такси, които заплащат поднадзорните й лица, а освен това планира да въведе и над десет нови. Това става ясно от внесен за съгласуване в Министерството на финансите и правителството проект за нова Тарифа за таксите на регулатора, с които "Дневник" разполага.
Промяната ще засегне всички участници по веригата - инвестиционни посредници, управляващи дружества, фондове за имоти и вземания, публични компании, борсата, застрахователи и пенсионни компании.
Ефектът от повишените такси ще е противоречив за крайните клиенти, като според представители на посредниците те едва ли ще натоварят инвеститорите, търгуващи през тях. По-скоро ще свият още повече маржовете си. Някои експерти обаче не изключват промените да доведат до повишение в цените на застрахователните полици.
Източници на "Дневник" от финансовото министерство заявиха, че целта на КФН е с новите такси да бъде компенсиран недостигът в държавната й субсидия, който е 4.3 млн. лв. Още при подготовката на държавния проектобюджет регулаторът поиска 9.6 млн. лв. трансфер от държавата, което щеше да направи общият бюджет на комисията около 14 млн. От финансовото министерство отпуснаха 5.3 млн. лв., с което общите пари на КФН (от държавата и собствени приходи) стават 9.3 млн. лв. (виж таблицата).
Сред мотивите за готвения ръст на таксите е бил и фактът, че те не са били променяни от създаването на единния регулатор през 2003 г., за който период е натрупана значителна инфлация.
Първоначалната идея е била дори за още по-драстично повишение на тарифата и преминаване на самостоятелна и независима от държавния бюджет, но с оглед на влошеното състояние на участниците на капиталовия пазар, които трябва да поемат промяната, тя е била ревизирана. "Не мога да коментирам неща, които са на ниво проект. Това е решение, което ще вземе Министерският съвет", заяви единствено пред "Дневник" председателят на КФН Стоян Мавродиев.
Неприятна изненада за пазара
Информацията за готвеното увеличение на таксите изненада неприятно пазара, тъй като проектът не е бил предоставен за обсъждане на заинтересуваните лица. Някои от браншовите организации като асоциацията на пенсионните дружества и тази на застрахователните компании чуха за планираните промени за първи път от "Дневник".
Сумата, която ще бъде събрана от пазара, не изглежда голяма на фона на управляваните активи в небанковия финансов сектор, надзираван от КФН - над 8 млрд. лв. В същото време обаче част от компаниите на пазара са в изключително окаяно състояние заради липсата на клиенти и срива на цените на активите, при което всякакви допълнителни тежести могат да ги накарат да се оттеглят от тази дейност.
Сред най-засегнатите от мярката се очертава да бъдат инвестиционните посредници и управляващите дружества, които вероятно ще поемат поне половината от необходимите на надзора над 4 млн. лв. "Ако регулаторните такси се увеличат, това ще ни изправи пред изключително тежка ситуация", заяви Стоян Тошев, председател на Българската асоциация на управляващите дружества (БАУД).
"Ефектът от по-високите такси ще е пагубен", обясни Любомир Бояджиев, председател на Българската асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП).Според експертите от двете организации вдигането на тарифите ще доведе до оттегляне на някои играчи от сектора и преразпределение на пазара.
Преди седмица от двете асоциации са поискали официална информация от КФН и Министерството на финансите във връзка с публикации за готвено увеличение на таксите, придружено от становища за негативния ефект от евентуална реализация на подобна идея. Отговор до този момент обаче не е получен.
Дубъл на таксите
Сметките показват, че ако проектът за новата тарифа бъде одобрен от правителството, всеки посредник независимо от това дали прави оборот и само за това, че присъства на пазара, ще трябва да плаща годишно вместо по 4300 лв. вече по 8600 лв. Същото се отнася и за управляващите дружества.
Отделно за всяко свое действие или промяна, което изисква одобрение от регулатора, в това число и проспекти, те също ще плащат двойно повече. Отчисления ще се правят и във връзка с много нови такси на комисията. Вдигането на таксите ще оскъпи и публичния статут на предприятията, които са на борсата, тъй като, ако досега са дължали по 300 лв. годишно, това вече ще им струва по 800 лв.
С промените ще бъдат вдигнати двойно както входните, така и изходните бариери за навлизане на българския капиталов пазар, става ясно от предложенията. Предвиждат се и нови такси, сред които за разширяване на лицензите, преобразуване на дружества и фондове, за излизане от регулиран пазар, различни нови такси за посредници според отделни членове в закона.
Искането на КФН за по-голям трансфер от бюджета за следващата година беше свързано с намерения за увеличение на разходите за заплати и възнаграждения на персонала, разходите за издръжка, които включват командировки в чужбина, софтуер и външни услуги, както и инвестиции, в които е включено закупуването на компютърна техника.
Заложеният от регулатора ръст на заплатите беше 1.8 млн. лв., за издръжката - над 1 млн. лв. повече, а за капиталови разходи - над половин милион лева. За поддържането на членството на регулатора в международни институции и участия на техни събития пък КФН искаше два пъти повече средства - 1.28 млн. лв.
Мнения

Любомир Бояджиев, председател на БАЛИП: Ефектът ще е пагубен за посредниците
Ефектът от по-високите такси ще е пагубен и това го заявихме в наше становище във връзка с искана от нас информация по темата след медийни публикации. И в момента дейността ни е свита значително и с едни двойно по-високи такси предполагам, че ще се стигне до вълна от върнати лицензии. Ще се стигне до ситуация, в която на пазара ще се влиза и излиза по-трудно, а в същото време няма да има пазар. Политика на всеки посредник е да прецени дали по-високите такси да се прехвърлят към крайните клиенти. Не очаквам такова пренасяне, по-скоро се задава закриване на бизнес. Трябва да се мисли в посока развитие на капиталовия пазар, а не в неговото потискане.

Стоян Тошев, председател на БАУД: Това ще ни изправи пред тежка ситуация
Вследствие на кризата бизнесът се намира в трудна ситуация. Поради резкия спад на цените на активите на българския капиталов пазар се свиха портфейлите и на взаимните фондове, при което приходите на управляващите дружества намаляха значително. Направихме всичко възможно да свием и разходите си и в момента те са на санитарен минимум, така че да изпълняваме разпоредбите на закона. Ако регулаторните такси се увеличат, това ще ни изправи пред изключително тежка ситуация. Силно се съмнявам, че повишените разходи по линия на КФН могат да бъдат пренесени към крайните клиенти под формата на по-високи такси за управление на взаимните фондове. Криза има не само в нашия сектор, а в цялата икономика, в това число и при инвеститорите.

Николай Василев, съдружник в "Експат капитал": Подобно вдигане трябва да е много добре аргументирано
Вдигането на такси е подобно на увеличението на данъците с тази разлика, че последните се плащат само ако имаш печалба, а първите - при всички положения. Подобен ход ще е негативен за целия бранш и сега не е най-подходящият момент. По един закон от 2003 г. (ЗОРАКС) всички административни такси на държавата трябва да покриват разходите на държавните институции, а не да формират печалба и бюджетни приходи. Някой трябва да докаже, че тези нови такси отиват за покриването на разходи, че толкова струва администрирането на този процес. Примерно при лицензирането на един АДСИЦ, ако се плащат няколко хиляди лева, трябва да се провери защо струва толкова и дали толкова много хора работят чак толкова часове. Ако отговорът е не, то тогава този ход е лош. Ние обаче като поднадзорни лица можем да мислим каквото си искаме и трябва да продължим да си плащаме, за да работим. Неправилна политика е, но стискаме зъби и продължаваме.

Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи: Може да поскъпнат полиците
КФН могат да си определят таксите сами. Всички разходи на застрахователите се калкулират в цената на застраховките. Въпрос на сметки на отделните дружества е дали да го направят и сега. При всички положения стремежът в бранша е към минимизиране на разходите и едно увеличение на таксите при някои може да оскъпи полиците.

Никола Абаджиев, председател на асоциацията на пенсионните дружества: Никой не е обсъждал с нас
Никой не ни е уведомявал или обсъждал с нас за подобни повишения.
Проектобюджет на Комисията за финансов надзор (хил. лв.)
  1 2 3  
Показатели 2010 2011 по предложение на КФН 2011 по предложение на Министерски съвет  
ПРИХОДИ 4000 4000,2 4000,2  
РАЗХОДИ 9360,5 13637,5 9360,5  
Заплати и възнаграждения за персонала 4856,2 6665 4849,3  
Други възнаграждения и плащания за персонала 766,5 606,1 581  
Осигурителни вноски 822,4 1152,4 906,3  
Издръжка 2040,7 3107,8 1996,3  
Разходи за членски внос и участия в организации 610,6 1276,2 610,6  
Капиталови разходи 264 830 417  
СУБСИДИИ ОТ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ 5360,5 9637,3 5360,3  
Такси за лицензи и разрешения по ЗППЦК в лв.
  Настоящ размер Предлаган размер
Инвестиционно дружество от затворен тип 3 600 7 200
Инвестиционно дружество от отворен тип 4 400 8 800
управляващо дружество 4 300 8 600
за разширяване на обхвата на първоначалния лиценз 0 1 000
за организиране и управление на договорен фонд от управляващо дружество 3 000 6 000
за преобразуване на публично дружество 0 1 000
за преобразуване на инвестиционно дружество от затворен в отворен тип 2 000 4 000
за преобразуване на инвестиционно дружество 3 000 7 200
за преобразуване на управляващо дружество 0 7 500
за преобразуване на договорен фонд 0 7 200
за доброволно прекратяване на инвестиционно дружество 2 000 4 000
за доброволно прекратяване на договорен фонд 0 4 000
     
     
Такси за лицензи и разрешения по ЗПФИ в лв.
регулиран пазар 7 500 35 000
пазарен оператор на многостранна система за търговия 0 15 000
инвестиционен посредник 4 300 8 600
Нова такса според член в ЗПФИ 0 5 000
Нова такса според член в ЗПФИ 0 4 300
Нова такса според член в ЗПФИ 0 500
Нова такса според член в ЗПФИ 0 500
Нова такса според член в ЗПФИ 0 9 300
Нова такса според член в ЗПФИ 0 13 600
Нова такса според член в ЗПФИ 0 8 000
Нова такса според член в ЗПФИ 360 750
за вписване на банка в регистъра на инвестиционните посредници 3 600 13 600
за преобразуване на инвестиционен посредник 0 7 500
за доброволно прекратяване на регулиран пазар 0 15 000
     
Такси за лицензи и разрешения по ЗДСИЦ в лв.
дружество със специална инвестиционна цел 3 600 7 500
за преобразуване на дружество със специална инвестиционна цел 0 7 200
     
Такси за лицензи и разрешения по Кодекса за застраховане в лв.
застраховател по живот и злополука 30,000+2,000 60,000+4,000
застраховател по имуществени застраховки 90,000+3,000 180,000+6,000
презастраховател 120,000+20,000 240,000+40,000
взаимозастрахователна кооперация 10,000+1000 20,000+2,000
за разширяване на обхвата на лиценз по живот и злополука 30,000+2,000 60,000+4,000
за разширяване на обхвата на лиценз по имуществени застраховки 90,000+3,000 180,000+6,000
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз за нов вид застраховка по живот и злополука 2 000 4 000
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз за нов вид застраховка по живот и злополука 2 000 6 000
за разширяване на обхвата на лиценз с допълнителен лиценз по презастраховане 20 000 40 000
за разширяване на обхвата на лиценз по презастраховане с допълнителен лиценз на взаимозастрахователна кооперация 1 000 2 000
застрахователен брокер 5 360 10 750
актюер 500 750
сливане, отделяне и разделяне по живот и злополука 30,000+2,000 60,000+4,000
сливане, отделяне и разделяне по имуществени застраховки 90,000+3,000 180,000+6,000
сливане, отделяне и разделяне презастраховател 120,000+20,000 240,000+40,000
друга такса 10 000 20 000
друга такса 15 000 30 000
друга такса 20 000 40 000
     
Такси за лицензи и разрешения по Закона за здравното осигуряване в лв.
доброволно здравно осигуряване 30,000+2,000 60,000+4,000
нов здравноосигурителен пакет 2 000 4 000
сливане, отделяне и разделяне 30,000+2,000 60,000+4,000
вливане 10 000 20 000
     
Такси за лицензи и разрешения по Кодекса за социално осигуряване в лв.
пенсионна лицензия 50 000 100 000
... 25 000 50 000
... 25 000 50 000
... 12 500 25 000
... 500 750
... 15 000 30 000
... 5 000 10 000
  5 000 10 000
  10 000 20 000
     
Такси за общ финансов надзор в лв.
публично дружество 300 800
публично дружество за всяка облигационна емисия   300
от други емитенти   700
АДСИЦ   2 500
АДСИЦ за всяка облигационна емисия   300
инвестиционен посредник 2 150 4 300
... 1 100 2 200
... 3 400 6 800
... 5 400 10 800
... 5 400 10 800
... 1 100 2 200
Инвестиционно дружество от отворен тип 2 200 4 400
Инвестиционно дружество от затворен тип 1 250 2 500
управляващо дружество 2 150 4 300
... 2 200 4 400
... 625 1 250
от клона на управляващо дружество 1 100 2 200
регулиран пазар 9 000 18 000
от пазарен оператор на многостранна система за търговия   8 000
от Централен депозитар 5 000 10 000
Агенция за кредитен рейтинг   5 000
застраховател по живот и злополука 10 000 20 000
клон...   2 200
застраховател по имуществени застраховки 40 000 80 000
клон...   2 200
презастраховател 55 000 110 000
клон...   2 200
взаимозастрахователна кооперация 5 000 10 000
застрахователен брокер 1 000 5 000
здравноосигурително дружество 10 000 20 000
пенсионноосигурително дружество 10 000 20 000
... за всеки допълнителен фонд   10 000
дружество за допълнително доброволно осигуряване за безработица 5 000 10 000
... за всеки допълнителен фонд   5 000
     
Такси за потвърждаване на проспекти в лв.
Други такси 5 000 20 500