Ричард Брансън може да се раздели с Virgin Atlantic

Основателят на Virgin Atlantic сър Ричард Брансън нае Deutsche Bank да изследва стратегическите възможности на авиокомпанията, което може да означава и че той може да загуби контролния пакет акции в нея, коментира британското издание "Дейли телеграф".
Брансън в момента контролира 51% от акциите на авиопревозвача, докато останалите 49% се държат от Singapore Airlines. Според информация от вътрешни източници на изданието германската банка проучва всички възможности, с които компанията разполага. Една от тях е сър Ричард да продаде своя дял и така да позволи на Virgin Atlantic да стане част от някоя от по-големите авиогрупи, като потенциални купувачи са Lufthansa или компания от Персийския залив като Emirates или Ethihad.
Сам срещу големите играчи
Сър Ричард е принуден да преоцени авиокомпанията си и нейното бъдеще на пазара, след като основният й конкурент British Airlines се сля с испанската Iberia и сключи партньорство с American Airlines. Покрай цялата консолидация в авиационния сектор Virgin остава сравнително изолирана. Трите авиокомпании ще притежават заедно най-малко 40% от слотовете на летище "Хийтроу", както и одобрението на регулаторните власти да си сътрудничат при разходите за летищни такси и споделянето на програмите за лоялни клиенти.
В момента авиокомпанията на сър Брансън остава сред основните играчи на "Хийтроу" с 3% от слотовете за излитане и кацане, но все още не е влязла в някое от трите големи обединения на пазара – Star Alliance, в което е Lufthanza и United Airlines, SkyTeam, с AirFrance и Delta, както и Oneworld, в което е триото, водено от British Airlines.
Вариантите
Една от перспективите, които Deutsche Bank обсъжда, е дали Virgin трябва да опита да влезе или в Star Alliance или в SkyTeam, но и в двата случая това означава промяна на собствеността. Като дългосрочен вариант за продажбата на превозвача остава евентуалното сливане между нея и Bmi, която в момента е собственост на Lufthansa. Преговорите за сделката пропаднаха през 2008 г., а година по-късно германският превозвач закупи Bmi за 256 млн. и оттогава не се подновявани разговорите.
Друга опция е сър Ричард и Lufthansa да интегрират двете авиокомпании в нов превозвач, като германската компания ще получи мажоритарния пакет акции в новосъздаденото дружество. При този вариант новата компания ще разполага с около 13% от квотите на летище "Хийтроу". За Lufthansa това е интересен вариант, защото така заедно със своите партньори от Star Alliance ще могат да се конкурират по-сериозно с Oneworld за местата на най-голямото британско летище.