Ричард Брансън може да се раздели с Virgin Atlantic

Ричард Брансън може да се раздели с Virgin Atlantic

Милиардерът сър Ричард Брансън (вляво) заедно с британската боксова звезда лека категория Амир Хан на фона на самолет от Virgin Atlantic.
Reuters
Милиардерът сър Ричард Брансън (вляво) заедно с британската боксова звезда лека категория Амир Хан на фона на самолет от Virgin Atlantic.
Основателят на Virgin Atlantic сър Ричард Брансън нае Deutsche Bank да изследва стратегическите възможности на авиокомпанията, което може да означава и че той може да загуби контролния пакет акции в нея, коментира британското издание "Дейли телеграф".
Брансън в момента контролира 51% от акциите на авиопревозвача, докато останалите 49% се държат от Singapore Airlines. Според информация от вътрешни източници на изданието германската банка проучва всички възможности, с които компанията разполага. Една от тях е сър Ричард да продаде своя дял и така да позволи на Virgin Atlantic да стане част от някоя от по-големите авиогрупи, като потенциални купувачи са Lufthansa или компания от Персийския залив като Emirates или Ethihad.
Сам срещу големите играчи
Сър Ричард е принуден да преоцени авиокомпанията си и нейното бъдеще на пазара, след като основният й конкурент British Airlines се сля с испанската Iberia и сключи партньорство с American Airlines. Покрай цялата консолидация в авиационния сектор Virgin остава сравнително изолирана. Трите авиокомпании ще притежават заедно най-малко 40% от слотовете на летище "Хийтроу", както и одобрението на регулаторните власти да си сътрудничат при разходите за летищни такси и споделянето на програмите за лоялни клиенти.
В момента авиокомпанията на сър Брансън остава сред основните играчи на "Хийтроу" с 3% от слотовете за излитане и кацане, но все още не е влязла в някое от трите големи обединения на пазара – Star Alliance, в което е Lufthanza и United Airlines, SkyTeam, с AirFrance и Delta, както и Oneworld, в което е триото, водено от British Airlines.
Вариантите
Една от перспективите, които Deutsche Bank обсъжда, е дали Virgin трябва да опита да влезе или в Star Alliance или в SkyTeam, но и в двата случая това означава промяна на собствеността. Като дългосрочен вариант за продажбата на превозвача остава евентуалното сливане между нея и Bmi, която в момента е собственост на Lufthansa. Преговорите за сделката пропаднаха през 2008 г., а година по-късно германският превозвач закупи Bmi за 256 млн. и оттогава не се подновявани разговорите.
Друга опция е сър Ричард и Lufthansa да интегрират двете авиокомпании в нов превозвач, като германската компания ще получи мажоритарния пакет акции в новосъздаденото дружество. При този вариант новата компания ще разполага с около 13% от квотите на летище "Хийтроу". За Lufthansa това е интересен вариант, защото така заедно със своите партньори от Star Alliance ще могат да се конкурират по-сериозно с Oneworld за местата на най-голямото британско летище.