Емил Делибашев, търговски мениджър на "Бритиш Еъруейз" за Балканите: Консолидацията на глобалните авиопревозвачи беше неизбежна

На 19 октомври "Бритиш еруейз" обяви, че окончателно спира полетите по линията си Варна - Лондон. След като през 2006 г. откри летателната си програма с всекидневни полети от морското летище до "Гетуик", през последните месеци компанията запази само два полета седмично. Окончателното прекратяване на полетите стана повод за разговора ни с Емил Делибашев, търговски мениджър на британския авиопревозвач за Балканите. |
- Освен до Варна прекратяваме полетите си до Белград, Анталия и Измир, намаляваме броя до Букурещ - Най-много пострадахме от спада на бизнес пътниците, но те сега най-бързо се възстановяват |
Кризата ли стана причина за прекратяване на леталната програма на ""Бритиш еруейз" от Варна до Лондон?
- Ние постоянно преразглеждаме полетната си програма и като всеки друг бизнес се опитваме да осигурим възможно най-добра възвращаемост на вложените ресурси, които за един полет от близо 3.5 часа никак не са малки.
Кризата наистина се отрази неблагоприятно основно върху нашите гости от Великобритания, които преди нея масово пътуваха индивидуално до и от Варна и купуваха имоти по Черноморието. Ние за съжаление се оттегляме от директната ни линия Лондон - Варна, но запазваме атрактивни предложения от само 60 евро за еднопосочен билет от Варна до Лондон.
В бъдеще клиентите ни ще могат да летят с унгарския авиопревозвач Malev - наши партньори в алианса Oneworld, до Будапеща, като там ще правят връзка с полет на "Бритиш еруейз" до летище "Хийтроу" в Лондон.
Има ли и други дестинации, които ще последват съдбата на Варна?
- Да, от началото на декември прекратяваме полетната си програма до и от Белград. Също така се оттегляме и от Анталия и Измир. Намаляваме и честотите до Букурещ от три на два полета всеки ден. В същото време единствени от европейските превозвачи откриваме нови линии до най-удобното и централното летище на Токио – Ханеда до Сан Диего в Калифорния, както и до Сан Хуан в Пуерто Рико.
Увеличаваме и честотите до Буенос Айрес, които вече ще са директни полети без спиране в Сао Пауло. Много популярни за българските гости се оказаха и новооткритите ни и вече опериращи директни полети от Лондон - "Хийтроу" до Лас Вегас и столицата на Малдивските острови – Мале.
Полетите на къси разстояния ли се оказаха основен проблем за компанията?
- Всеки един от нашите маршрути следва да е рентабилен. Само по този начин ние ще сме в състояние до продължаваме да инвестираме във водещи продукти – нова първа класа, 6 нови самолетa Boeing 777 ЕR само тази година, както и в Airbus 380 през 2013 г.
Кои са критериите, по които авиокомпанията определя рентабилността на линиите си?
- Много са и доста комплексни, но обобщено ние стриктно следим съотношението между вложените разходи и приходи за всеки един маршрут, неговия конкретен принос към нашата мрежа от междуконтинентални полети, както и средните тарифи, платени от клиентите ни, които се трансферират през Лондон. От особено значение в съревнованието, оценката и съпоставянето между европейските ни маршрути са продажбите в бизнес класа по даден маршрут.
В този ред на мисли Лондон - Варна е сравнително дълъг европейски полет, където повечето от нашите разходи са значително по-високи от конкурентни на Варна дестинации, които ние също обслужваме от летище "Гетуик" в Лондон. Това са линии като тези до Болоня или Люксембург например, където разходите ни за опериране са далеч по-ниски, а постиганите от нас средни нива на тарифите ни - по-високи. Аналогично е сравнението и при трансферните ни гости, които продължават пътуването си след Лондон.
Кой сегмент беше най-сериозно засегнат от кризата - бизнес пътниците или туристите?
- Несъмнено бизнес гостите ни, тъй като ние сме позиционирани като водеща глобална и премиум авиокомпания. За радост това е и сегментът, който за нас на корпоративно ниво и особено на дългите ни и междуконтинентални полети най-бързо се възстановява в момента.
Ние бележим чувствителен ръст в продажбите на бизнес класа билети и от България в сравнение с предишните две години. Той обаче се дължи изцяло и е постигнат на линията ни от София, която запазваме със същите всекидневни полети през зимния сезон.
Какви са тенденциите в развитието на авиационния пазар в Югоизточна Европа? Как се отличават те от тези в централната и западната част на континента?
- Ръстът, който бележим в момента, е воден основно от междуконтиненталните полети, а в Европа - от централноевропейски страни като Германия, чиято икономика се възстановява далеч по-бързо. Югоизточна Европа влезе по-късно в икономическата криза и засега възстановяването за региона на Балканите при нас е ограничено единствено и само до сегмента на бизнес пътуванията както до Лондон, така и до междуконтиненталните ни дестинации.
Успяхте ли да изпълните антикризисната си програма за региона? Имаше ли ефект тя?
- Да, ние драматично намалихме всички контролирани от нас разходи до абсолютния минимум във всяка една от страните, за които отговарям - Хърватия, Сърбия, Албания, Косово, България, Румъния и Молдова. Така сме в чудесна форма да се възползваме от предстоящото възстановяване на икономиките в региона и период на растеж.
След вече обявеното закриване на няколко линии в Югоизточна Европа кои са стратегическите ви цели в този район?
- Ние съвсем скоро ще предложим нови възможности за пътуване до Северна, Южна и Латинска Америка. Това ще е резултат от обединението ни с водещия испански превозвач Iberia и след като започнем съвместна експлоатация на трансатлантическите маршрути съвместно с American Airlines.
Това ще се случи от следващата година. За всички наши гости от Варна и България това ще означава достъп до по-атрактивни тарифи, много повече опции и комбинации от полети на трите превозвача, съвместяване на програмите ни за лоялни клиенти Еxecutive Club и т.н.
Гостите ни от Варна ще могат да ползват сегашните ни атрактивни тарифи до Америка, като летят от Варна до Будапеща с Malev и оттам продължат с новия директен полет на American Airlines от Будапеща до Ню Йорк. Същите атрактивни тарифи ще бъдат валидни и през Лондон, както и през Мадрид отново до всички американски дестинации, на която и да било от трите авиокомпании – British Airways, Iberia и American Airlines.
В условията на криза очакванията бяха силни на авиопазара да останат глобалните превозвачи за сметка на малките. Случва ли се обратното?
- Случи се неизбежното – все по-голяма консолидация на водещите и глобални превозвачи.
Реалистично ли е да очакваме "Бритиш еъруейз" да се върне към позиции в региона след края на кризата, или оттеглянето е окончателно?
- Ние продължаваме да разглеждаме постоянно потенциалните ни дестинации в региона и в случай че сме убедени в рентабилността на линията Лондон - Варна в бъдеще няма причина да не я възстановим. Аз лично и не само заради сантименти ще продължавам да позиционирам Варна на радара на нашия централен екип, който взима окончателните решения къде най-добре да бъдат насочени ресурсите на авиокомпанията.