Корпоративен профил: "Монбат"

Корпоративен профил: "Монбат"

Корпоративен профил: "Монбат"
Дневник
"Монбат" (5MB)
Визитка:
Създадена: 1959 г.
Адрес: гр. София, ул. "Голо бърдо" 4
Телефон: 02/988 24 13
Интернет адрес: www.monbat.com
Производство: акумулатори и оловно-кисели батерии
Председател на УС: Атанас Бобоков
Последен отчет: индивидуален, към 30 септември 2010 г.
"Монбат" е най-големият производител на акумулатори и стартерни батерии в България и сред най-динамично развиващите се компании в Източна Европа. Преди, а и след кризата, компанията е смятана за еталон на корпоративното управление и една от най-рентабилните в сектора.
Като циклична и главно експортно ориентирана (над 80% от продуктите й се продават извън България) обаче групата логично бе ударена от кризата.
За 2009 г. например общите й приходи се понижиха с близо една трета. Това се дължеше на факта, че акумулаторите й се реализират основно на т.нар. вторичен пазар, а той заедно с първичния в автомобилостроенето бяха сред силно засегнатите индустрии от кризата.
Разбира се, държавните стимули в сектора, особено в страни като Германия, която е и основният външен пазар за "Монбат", подкрепиха продажбите на групата и още през 2009 г. тя започна да регистрира ръст на постъпленията си на месечна база. Така през 2010 г. вече "Монбат" е сред първите компании, показали съществено подобряване на своите резултати, и на консолидирана основа през първото полугодие продажбите й нарастват с над 60%. Тези резултати обаче все още са под върховите й от 2008 г.
Преди кризата "Монбат" бе считана и за една от най-рентабилните публични компании. Волатиността на пазарите обаче рефлектира и върху този показател. Групата свива както оперативния си маржин, така и печалбата, която генерира на акция. "Към 30 юни 2010 г. на консолидирана база рентабилността намалява спрямо година по-рано.
EBITDA маржин се свива на 21.15% от 24.31%, EBIT маржин - на 17.24% от 19.1%, а нетният маржин - на 12.06% от 14.37%", посочи Димитър Бакалов, портфолио мениджър от управляващо дружество "КД инвестмънтс". Според него основното предизвикателство пред мениджмънта на компанията е подобряването на рентабилността, като едно повишение на маржините би довело до повишение на стойността на компанията.
Последните две години въпреки кризата компанията продължи да инвестира в разширяване на производствената си гама и в подобряване на ефективността си. След придобиването на завода за акумулатори "Старт" в Добрич през 2007 г. през 2010 г. компанията купи 51% от компанията за осветителни технологии "Окта лайт България" - производител на полупроводникови излъчватели (светодиоди). Допълнително "Монбат" отвори завода си за рециклиране на олово в Сърбия, а предстои да открие и този в Румъния.
В България компанията вече отдели рециклиращите си мощности в отделно дружество. Целта на групата е да намали зависимостта си от волатилността в цената на оловото, което заема 65% от разходите за единица продукт на предприятието. За момента собствено рециклираното олово е близо половината от използвано в производството на компанията.
Освен това ликвидността на "Монбат"  е далеч под предкризисните нива, но въпреки това е сред най-добрите на капиталовия пазар. Това донякъде се дължи на факта, че в началото на 2011 г. падежират няколко заема на групата. Въпреки това компанията реализира оперативна печалба, която може да покрие разходите й за лихви 9 пъти, посочва още Бакалов.
До момента обаче "Монбат"  финансира инвестиционна си програма основно със собствен ресурс, за което говори сравнително ниското ниво на финансов ливърдж, и неведнъж анализатори са изтъквали, че при нужда за дружеството има възможност да използва повече заемен ресурс. В тази връзка преди дни компанията съобщи, че преговаря с Европейската банка за възстановяване и развитие за заем от 15 млн. евро за инвестиции в повишаване на производствения капацитет и довършване изграждането на рециклиращи мощности в предприятието в Монтана.
Освен активната работа в подобряването на рентабилността анализаторите и инвеститорите оценяват и доброто корпоративно управление на "Монбат", което всеки месец ги държи в течение как се движат резултатите на компанията и какви могат да се очакват до края на годината. Затова и те смятат, че компанията може да носи името син чип на Българската фондова борса.
Допълнително това се подкрепя и от факта, че пазарната й стойност се задържа на сравнително стабилно ниво - през последните 12 месеца е с понижение от едва 6 на сто. За целта помага и активната политика на компанията в обратно изкупуване на акции вече близо 2 години, като дружеството притежава около 4% от акционерния си капитал. Компанията смята да предложи акциите си за търговия и на друг регулиран пазар в Европа. Преди дни "Монбат" подаде за целта проспект за одобрение в Комисията за финансов надзор.
Мнения
Димитър Бакалов, портфолио мениджър, "КД  Инвестмънтс"
"Монбат" е една от малкото компании на БФБ, които могат да се нарекат сини чипове. Около 89% от продукцията й се реализира  за износ. Основните пазари са Германия, Франция, Великобритания, Холандия, Румъния  и Полша. Увеличаващото се търсене на продукцията на "Монбат" на тези пазари ще е основният двигател за растеж на продажбите.
Към 30 юни 2010 г. на консолидирана база рентабилността намалява спрямо година по-рано. EBITDA маржин се свива на 21.15% от 24.31%, EBIT маржин - на 17.24% от 19.1%, а нетният маржин - на 12.06% от 14.37%. Според мен основното предизвикателство пред мениджмънта на компанията е подобряването на рентабилността. Едно повишение на марджините би довело до повишение на стойността на компанията.
Оловото заема около 52% от структурата на разходите за единица продукция, което прави ценовата промяна  на оловото от изключително значение за рентабилността на компанията. "Монбат" притежава рециклиращи мощности, с които произвежда собствена суровина, като по този начин намалява риска от поскъпването на оловото. Предстои пускането на още два завода за производство на собствена суровина, което ще предостави възможност за увеличение на рентабилността на продажбите при едно трайно увеличение на цената на оловото и запазване на положителната тенденция в търсенето на продуктите на "Монбат".
Около 70% от активите на компанията са финансирани  със собствен капитал към 30.06.2010 (консолидиран отчет), като този показател към края на 2009 е бил около 64%. Оперативната печалба е достатъчна да покрие разходите за лихви над 9 пъти. Според мен "Монбат" е компания с висок потенциал за растеж, компания, която  приема насериозно статута си на публично дружество и действа адекватно спрямо миноритарните си акционери.
Тихомир Каунджиев, финансов анализатор, "Бета корп"
Бизнес моделът на "Монбат" е тясно свързан със западноевропейската икономика и от края на миналата година станахме свидетели на реалното отражение на подобряващите се макро показатели на ниво европейки пазари. Обявените деветмесечни резултати на производителя показват, че продажбите на акумулаторни батерии са нараствали с 54% на годишна база. Финансовите показатели показват, че рекордният ръст на приходите и повишеното присъствие на основните пазари са били за сметка на рентабилността. Най-негативно проявление на натиска върху маржовете виждаме при рентабилността на EBITDA, която спада до 11.9% (през последните 12 месеца).
Следва да се отбележи, че рентабилността на собствения капитал спада до 9.2% при ниво от 10.5% година по-рано. Финансовият профил на компанията е облагодетелстван от приемливите нива на съотношението на дълга към собствения капитал и стабилните нива на оборотния капитал. Положителен е фактът, че мениджмънта на компанията полага усилия за привличане на финансиране, чрез което да повиши производствения капацитет и подобри ефективността на производствения процес.
* Мненията и текста не са препоръка  за покупко-продажба  на финансови инструменти.