Второто издание на скандален жп търг привлече още кандидати

Второто издание на скандален жп търг привлече още кандидати

Дванадесет дружества кандидатстват за ремонт на близо 290 км жп линията между Пловдив и Бургас. Търгът се обявява за втори път, след като първата процедура беше прекратена по искане на Европейската комисия заради съмнения в корупция. Въпреки скандалите около първия конкурс повторното му обявяване предизвика по-голям интерес, а част от участниците в първата поръчка отново подадоха документи.
Обществената поръчка е разделена на три позиции и е с индикативна стойност от 330 млн. лв., които трябва да бъдат финансирани по проект по оперативната програма "Транспорт". Документите на участниците бяха отворени вчера от 13-членна изборна комисия в сградата на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
След приключването на ремонта влаковете би трябвало да се движат по релсите между Пловдив и Бургас със средна скорост 130-160 км в час при 80 км в час в момента. Според НКЖИ това трябва да намали времето за пътуване между двата града с повече от час.
Първата процедура беше прекратена по настояване на Брюксел, след като комисията получи сигнали за нередности от някои от участниците. Жалбите им бяха предизвикани решението на изборната комисия да дисквалифицира пет от осемте дружества. Формалният повод за прекратяването на процедурата беше, че цените на допуснатите до последния етап компании надвишават индикативната стойност на проекта, но един от участниците в комисията беше уволнен.
Десислава Георгиева беше освободена от длъжност като директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ, която отговаря за проектите по оперативната програма. Тя беше зам.-ръководител на програма ФАР в регионалното министерство и е в сивия списък на Агенцията за обществени поръчки за нарушение при разходването на евросредства.
Част от осемте дружества, които участваха и в първата процедура, отново подадоха документи. Сред тях са две от компаниите, които вероятно щяха да спечелят първия търг, тъй като дадоха най-ниски цени - "Главболгарстрой" (сега участва заедно с италианската "Балдасини-Тоньоци-Понтело") и обединението "Салчеф-Енергоремонт". "Енергоремонт холдинг" досега беше познат основно с ремонти в енергетиката.
При раздържавяването му в края на 2003 г. 34% от дружеството бяха купени от Корпоративна търговска банка за сметка на клиента й "Вивес", където шеф на борда на директорите е Милан Горничев. В момента фирмата му "Миления 77" е собственик в холдинга на мястото на "Вивес".
Част от отстранените първи я път участници също отново са подали оферти - австрийската "Светелски", гръцката "Терна", италианската CLF S.P.A., обединение между "Трейс" и СК-13, както и италианската фирма "СМС Равена". Новите играчи са гръцката "Актор", която строи част от магистрала "Тракия", австрийската "ПОРР технобау унд умвелт", обединения около "Щрабаг" и "Строително-предприемачески холдинг" и консорциум "Европейска железница".
Почти всички дружества кандидатстват и за трите позиции по поръчката - Михайлово - Калояновец (21 км), Стара Загора - Завой - Зимница (120 км) и Церковски - Карнобат - Бургас (150 км).
Предстои изборната комисия да разгледа административните и технически документи на компаниите, след това да отвори ценовите оферти и до 15 януари да избере победителите. Договорите с тях ще са за 4 години и 6 месеца.
Кой са участниците

дружество - позиция

Консорциум "Светелски-РВП Кьоне" - 1,2, 3
"Актор", Гърция - 1,2, 3
Обединение "БТП-ГБС" - 1,2, 3
"Терна", Гърция - 1,2, 3
Консорциум "Щрабаг Железопътни линии" - 1
Обединение "Азви-СПХ" - 1,2, 3
CLF S.P.A., Италия - 2 и 3
Консорциум "Салчеф-Енергоремонт" - 1,2, 3
Обединение "Джи Си Еф - СК13 - Трейс Рейлинфра" - 1,2, 3
"ПОРР Технобау унд Умвелт" - 1,2, 3
СМС Равена, Италия - 1,2,3
Консорциум "Европейска железница" - 1,2, 3