Търсенето на бързи кредити се увеличава
Най-лошото за пазара на бързи кредити вече е отминало. Търсенето се активизира и портфейлите се подобряват, а очакванията на мениджърите са за устойчив ръст през следващата година, показва допитване на "Дневник" сред представители на сектора. Няма индикации обаче традиционно по-високият годишен процент на разходите при тези кредити спрямо банковите да се намали.
"Тази година беше определено по-добра за потребителското кредитиране."Така изпълнителният директор на "Ти Би Ай кредит" и председател на Българската асоциация за потребителски кредит (БАПК) Валентин Гълъбов обобщи мнението на управителите на големите компании за бързи кредити, които оперират на българския пазар.
"Реално погледнато, небанковите финансови институции продължиха да кредитират по време на кризата, макар и с по-малки темпове", заяви той. Положителната тенденция според него важи особено за целевите кредити. "Те в частност бележат постоянен ръст", посочи Гълъбов и допълни, че за третото тримесечие на 2010 г. също има увеличение спрямо миналата година. "То е относително по-малко от нивата преди кризата, но все пак увеличение."
За второто тримесечие на тази година данните на Българската народна банка (БНБ), която освен банките надзирава дейността и на компаниите за бързи кредити, показаха, че към юни вземанията в техните портфейли са се увеличили с 1.4% до общо 1.751 млрд. лв. Това според статистиката беше първото увеличение след година и половина спад.
"Търсенето на бързи заеми никога не е спирало", коментира Станимир Василев, изпълнителен директор на "Изи кредит". "Самите ние го ограничавахме миналата година, защото бяхме притеснени. Сега не е така – тенденцията през тази година е положителна", допълни той.
"Има известно увеличение на търсенето", посочиха и от "КредиБул".
По-високият интерес се дължи на стабилизирането на икономическата обстановка, обяснява Луик льо Пишу, изпълнителен директор на БНП "Париба" Лични финанси", България. По думите му много хора вече са по-уверени, че ще могат да обслужват заемите си и затова купуват стоки на изплащане или кандидатстват за бързи кешови кредити. От компанията отчитат "все още висок интерес към купуване на техника на изплащане въпреки свитото потребление заради кризата".
Цената на бързия кредит остава без промяна
Потребителските парични или стокови кредити, които тези дружества отпускат, са за по-малки суми и за по-кратки срокове в сравнение с банковия кредит. Отпускат се без формалности и без обезпечения. Затова обаче лихвите и оскъпяването са доста по-високи в сравнение с банковия заем.
Корекция на цените в сектора не се наблюдава, смятат повечето от компаниите. "Разбира се, има промоционални предложения, в които цената е съобразена с по-нисък рисков профил на целевата група например, но като цяло обща тенденция за намаляване на годишния процент на разходите (ГПР) няма", заяви Василев.
"По-високият ГПР се обуславя от по-сериозния елемент на риск, с който трябва да се съобразим при определянето на цената", обясни Гълъбов. "Напрежението е по-голямо и защото трябва да се администрират голям брой малки по размер кредити. Но нещата са балансирани - лихвите са като тези в Европа, а статистиката е показала, че това е разумното ниво."
От БНП "Париба" също не очакват съществено намаление на ГПР. "Клиентите по-скоро гледат какъв ще е размерът на вноската, тъй като в крайна сметка това се отразява директно на техния бюджет", обясни Луик льо Пишу.
Спад на лихвените проценти в сектора наблюдават само от "КредиБул", която е част от поделението за потребителско финансиране на френската "Сосиете женерал". Според изпълнителния директор на компанията Ив Аруе причина за това са засилването на конкуренцията, както и по-ниската цена на паричния ресурс в сравнение с 2009 г. До ограничаване на риска и съответно понижаване на цените е довело и решението на БНБ да даде достъп до Централния кредитен регистър на небанковите финансови институции.
Устойчив ръст в сектора през 2011 г.
са очакванията на всички компании, до които "Дневник" се допита. "Последното тримесечие на годината е с около 30-40% по-силно по принцип", посочва Гълъбов. "Раздвижването на целевото кредитиране очаквам да продължи и през следващата година и всеки месец да е по-добър от предходния за потребителските кредити в магазините." Фактор за относително стабилен растеж ще бъде и фактът, че притесненията, които накараха домакинствата да ограничат потреблението си, вече отминават.
Освен умерен растеж Ив Аруе от "КредиБул" прогнозира още позициите на големите компании в сектора да се утвърдят. "Надяваме се тенденцията към увеличение на търсенето да се засили през 2011 г., тъй като очакваме ръст на брутния вътрешен продукт", допълват оттам.
"Нагласите определено са добри - за тази година очакваме ръстът да е между 20 и 30%, както и си бяхме заложили", посочи от своя страна Василев. Целта на "Изи кредит" за догодина е увеличение на кредитите с 30%. Преди дни от компанията съобщиха, че за деветмесечието е отпуснала с 31% повече "малки кредити за дома" спрямо същия период година по-рано.
В средата на следващата седмица БНБ ще публикува и обобщените данни за сектора за третото тримесечие, които ще покажат в числа как се движи пазарът преди силното последно тримесечие.
Тенденциите - Засилване на ръста на бързите заеми през последното тримесечие на годината - Устойчиво нарастване през следващата година - Годишният процент на разходите се задържа - Хората разпределят приходите си по-рационално |