Инвеститорите в молове станаха търговци, за да ги напълнят

Варна, Стара Загора и Русе са пренаселени с търговски центрове |
Инвеститорите в търговски центрове станаха ритейлъри, за да напълнят моловете в провинцията. Това стана ясно по време на дискусията на конференцията BalREc, посветена на устойчивото развитие. Те са се ориентирали към чужди марки под средния ценови сегмент, които предлагат добро качество на дрехи на цени, достъпни за българския потребител.
Предприемачът, който направи първия мол в провинцията, а на 25 ноември предстои откриването на втория му проект "Варна тауърс", Мартин Згурев съобщи, че компанията му "Фаст фешън ритейл" е станала представител на френската марка за тинейджъри Jennifer и на турската Koton, като в момента се водят преговори и с италиански компании.
Двата бранда вече имат магазини в столичните молове, като реализираните продажби са добри, каза Згурев. По думите му инвеститорът в "Парк мол Стара Загора", който отвори врати през есента на 2008 г., също се е ориентирал към франчайза на чужди марки.
"Розовата серия за моловете свърши", смята Згурев.
"Търговските центрове в някои градове станаха прекаленомного и вече свети червена светлина за Варна, Стара Загора и Русе", каза Иглика Йорданова, мениджър "Търговски площи" в българския клон на консултантската компания за имоти Colliers. Миналата седмица в Стара Загора отвори врати трети мол, а във Варна предстои да заработи четвърти. Русе пък беше наречен градът на 6-те мола, но от тях досега са построени два, като само единият работи.
Въпреки това според някои експерти в цялата страна все още има място за търговски центрове. България все още не е пренаселена от молове и в известна степен й е провървяло спрямо съседна Румъния, където техния брой е много по-голям, каза Александер Папагеоргио, изпълнителен директор на Assos Capital, инвеститор на столичния The Mall.
50-годишният опит на Германия в развитието на търговските центрове показва, че средно 38% са провалилите се молове, каза Пламен Илчев, управляващ директор на българския клон на германската компания ECE Projektmanagemnt, които управляват "Сердика център".
Германските данни показват още, че големите молове с площ над 45 хил. кв.м са по-устойчиви във времето, защото имат повече възможности за маневриране. Броят на провалилите се малки молове до 15 хил. кв.м е повече от половината (58%), допълни Илчев и прогнозира, че неустойчивите във времето проекти ще трябва да се съборят или да преобразуват за други цели.
По един среден областен град преминава дневно през столичния търговски център The Mall. Ако през юни посещаемостта му е била 575 хил. души, то през септември са минали 850 хил. Това прави средно около 28 хил. души дневно, каза Александер Папагеоргио. Той отчете увеличение на оборотите през последните два месеца, като според него това се дължи на активностите, които предлага молът.
Илчев и Папагеоргио не отговориха на въпроса какво ще става с наемите, което вълнува търговците в моловете. "Очаквам промяна на наемателите през следващите години в посока подобряване на микса", каза Илчев. Той допълни, че този процес вече е започнал в "Сердика център". Напускат тези търговци, които не са си направили добре сметката и очакваха с влизането си в моловете да започнат да летят, каза още той.
Търговци, пожелали анонимност обаче коментираха, че напускат тези ритейлъри, на които това им се разрешава. По думите им имало доста, които искат да напуснат, но собственикът на търговския център им разрешавал да развалят договора само ако платят наема за 6 месеца напред.