Защитата на банковите клиенти отново ще зависи от самите тях

Защитата на банковите клиенти отново ще зависи от самите тях

Защитата на потребителите на депозити и кредити отново ще остане в ръцете на банките и въпрос на личната им ангажираност дори и след като във вторник бяха приети на второ четене от парламента поправките в Закона за кредитните институции (ЗКИ). Тяхната цел беше именно по-голяма сигурност и информираност за гражданите и бизнеса.
Според промените банките вече ще трябва да уведомяват клиентите си предварително, ако променят плаващи лихви по депозити и се покачват разходите по ипотечни и бизнес кредити (потребителските са уредени в отделен закон). Промените обаче не казват в какъв срок и по какъв начин да се прави това, а единственото изискване е да има предварително уговорен начин между банка и клиент.
По тази причина от сектора прогнозираха, че най-вероятно уведомяването ще става в интернет или в банковите салони, ако не е изрично уговорено друго. Повечето институции обаче и в момента предпочитат да информират по тези два начина, тъй като те изискват най-малко разходи. Затова и банкери коментираха, че със закона се формализира това, което се прави и в момента, а според финансовите експерти защитата на клиентите остава под въпрос.
С промените в закона също така се премахва възможността банките да променят фиксирани лихви по срочни депозити. Това според експертите е положително за потребителите, тъй като кредитните институции няма да могат да пускат промоционални депозити с високи лихви, а след това да ги предоговарят автоматично при по-ниски.
"По принцип всяка банка със сериозно отношение към клиентите си прилага записания в договора за срочен влог фиксиран лихвен процент, без да го променя", посочи Асен Ягодин, изпълнителен директор на Пощенска банка. "Как и защо "фиксирана" лихва е било възможно да се променя остава отделен въпрос", коментира председателят на Института на дипломираните финансови консултанти Любомир Христов.
При одобряването на проектозакона от Министерския съвет през юли банкери коментираха, че текстовете са предложени заради зачестили сигнали и оплаквания на клиенти за различни от договорените лихви.
"Преди имаше опити от някои банки да променят фиксиран лихвен процент по срочен депозит, но добрата банкова практика не е такава", заяви и Иво Димитров, изпълнителен директор на кредитния консултант "Фин сити". "Сега просто се регламентира тази добра практика в закона." Според мотивите на вносителите (Министерският съвет) включването на новите текстове в закона е в посока подобряване защитата на правата на банковите клиенти.
По думите на Виолина Маринова, изпълнителен директор на Банка ДСК, банките имат интерес клиентите да са информирани и финансовото им състояние да е добро. "В противен случай рискуваме да ги загубим, от което никой няма да спечели. Поправките в ЗКИ нищо не променят", смята и тя.
Предварително уведомяване
е другото, което банките ще трябва да правят. То важи при намаляване на лихвата по срочен депозит, когато тя е плаваща. За заемите задължението е при "увеличение на лихвата или такса, което ще доведе до нарастване на погасителната вноска по кредит, който не е потебителски".
"Полза от уведомяването за промяна в лихвата преди влизането й в сила безспорно има за клиентите, смята Христов. Така те ще могат да преценят дали да приемат новото ниво, или да предприемат друго действие, свързано с парите им.
За банките отпада възможността да печелят от краткосрочно високи лихви по депозити, които след изтичане на срока автоматично се преоформят във влогове за нов срок с много по-ниска лихва." "Дали обаче може да бъде постигнат смисълът на предварителното уведомяване остава под въпрос предвид кратките срокове за него и начините - чрез интернет страница или в салоните на банката", допълни икономистът.
Според Асен Ягодин клиентът се съгласява с комуникационния способ за уведомяване при самото подписване на договора, но най-масово и лесно това може да стане чрез интернет и на място в клоновете. "Всъщност клиентите така или иначе посещават банков клон ежемесечно, когато трябва да плащат вноската си. Информацията я има и в интернет за тези, които правят това чрез превод например", заяви той.
Уведомяване, но не точно
Има и случаи обаче, в които банките може и да не уведомят клиентите според предварително уговорения начин - така е, ако промяната в лихвата е в резултат на изменение на референтния лихвен процент. Информация за него има на сайтовете на банките и в салоните им, което изключва задължението за допълнително информиране на клиента.
Така въпреки промените информираността на клиента отново ще зависи от това доколко той сам се грижи и интересува от условията на банката, които могат да повлияят на кредита му. По-голяма информираност е и съветът, който препоръчват както банкери, така и консултанти.
Поправките в закона, които влизат в сила от 31 декември:

- за срочни депозити:
+ ако лихвата е фиксирана, банката няма право да я променя за срока на договора
+ ако е плаваща, трябва да уведоми за промяната по предварително уговорения начин

- за кредити:
+ банката уведомява, ако заради промяна на лихва или такса следва покачване на погасителните вноски по кредита
+ ако обаче промяната в лихвата произтича от промяна на референтния лихвен процент (който банките и без това са длъжни да публикуват на сайтовете си), горното отпада.