В. Бянов: Липсата на кредитиране погубва транспортния бранш

В. Бянов: Липсата на кредитиране погубва транспортния бранш

В. Бянов: Липсата на кредитиране погубва транспортния бранш
Дневник
Българския съюз на товарните превозвачи бе създаден през 2008 г. като следствие на тогавашните протести в бранша у нас. Те бяха свързани с осезаемото увеличение цената на горивата и невъзможността на фирмите да работят нормално. Валентин Бянов е председател на управителния съвет на Българския съюз на товарните превозвачи, собственик е на фирма "Валли".
Г-н Бянов, какво се случи след протестите през 2008 г. по повод цената на горивата и какво е състоянието на сектора на товарните превози в момента?
Оттогава печалбите ни се стопиха и се наложи дори да работим дори на загуба и нещата тръгнаха оттам, че и досега. Тогава ни обещаха да не се пипа акциза в бъдеще, но виждаме, че сега се отново се увеличава цената на горивата. Явно тогава си е било за тогава. В тази криза увеличаването на цената на горивото ще направи така, че много фирми няма да могат да продължат да работят.
Какво трябва да направите в момента като организация?
Доволни сме, че с това правителство срещаме разбиране и чуваемост. По повод последните събития, които станаха в Гърция, имахме среща с министъра на транспорта Александър Цветков, който ни подкрепи. Готови бяхме, ако ексцесиите в Гърция бяха продължили, да организираме протест до всички гръцки гранични пунктове, за да чуят, че не е нормално във времето, в което живеем и като страни, членове на Европейския съюз (ЕС), да се допуска случването на такива неща.
Правени ли са изчисления в организацията ви или отделни членове какви загуби претърпяхте в резултат на тези перманентни протести?
Като започнем с протестите на гръцките фермери и стигнем до сега, фирмите, които работят в посока Гърция, са много и това доведе до големи загуби за тях. Става дума за изчакване, губене на време по границите с дни. Последните протести доведоха до унищожаване на български автомобили. Това са щети за българските транспортни фирми и разходите по тях са огромни, още повече че застрахователите не изплащат обезщетения за щети, възникнали в резултат на форсмажорни обстоятелства, каквато е стачката в Гърция, и всичко поемаме на гърба си. Още при първата стачка ни беше препоръчано да съдим гръцката държава самостоятелно, което е невъзможно.
Загубихте ли пазари и поръчки в резултат на стачките?
Естествено, европейските ни партньори ни разбират, но за тях времето е важно. Стоката, която возим, трябва да пристигне в определено време и това какво се случва с българските камиони няма значение. Рисков е транспортът към Гърция и те прекратиха да ни дават товари.
Има ли светлинка в тунела на кризата за товарните превозвачи?
Смятам, че кризата в транспортния отрасъл не е минала още. Продължаваме да сме в нея и да търпим последствията от нея. Финансовите средства на почти всички транспортни фирми са на привършване, което значи, че е въпрос на месеци много от тях да прекратят своята дейност. Може би заради невъзможността ни да работим много от банките смятат транспортния сектор като рисков и никакви кредити не се предоставят на транспортни предприятия, за да продължат на работят. Виждаме и че работата се увеличава, но започват да липсват на пазара товарни автомобили, които да превозват стоките в България. Банките трябва да разберат, че по този начин те фалират умишлено част от фирмите в сектора. Би трябвало да се замислят, че те имат някаква история в тези банки, били са изрядни платци.
Вероятно кризата е такава, че и банките нямат достатъчно средства да финансират, но в края на краищата е едно от най-важните звена на икономиката. Така ще се стигне до патова ситуация, когато стоките ще стоят поради липсата на превозвач. Нямаме средства за горива, за разходите по поддръжка. Вярно, управляващите правят операции "Пушек" и "Гуми", но трябва да им е ясно, че ако реално засекат автомобил с превишение на нормите и той трябва да се ремонтира, това ще изисква огромни средства. Един автомобил има 16 гуми. Без банките не можем да продължим да работим.
Виждате ли ролята на държавата, за да продължите да работите, нормативно трябва ли да се промени нещо?
В много от държавите в ЕС държавата по някакъв начин дава проценти в полза на превозвачите. Например в Испания държавата плаща 3% от кредита, който тегли една фирма за нов автомобил. Това не можем да говорим, че може да стане тук заради финансовото състояние на страната. Говорим, че искаме да променим изцяло парка в България – да купим автомобили с Евро 4 и 5 – с нисък клас на вредни емисии, но това няма как да стане. Цените са високи и без финансиране и помощ от държавата много малко са фирмите, които могат да си позволят да купят такива автомобили. Дори и на лизинг, защото вноските са толкова големи, че е невъзможно да се изплащат.
Има ли сив сектор и как държавата ви помага да се преборите с него?
Добър въпрос, защото 30% от транспортния пазар по информация на министерството на транспорта са в сивия сектор и дано не се стига дотам, че тези 30 процента да станат 50. Държавата в момента е създала един проектозакон за автомобилните превози. Той ще ни помогне в борбата със сивия сектор. Има много хубави неща, залегнати в него, и той трябва да бъде приет. Вярно е, че има и лобита, които не желаят това да се случи. Те работят извън закона и не се интересуват от данъци, осигуровки и това става за наша сметка. Всички ние в съюза сме изрядни платци, докато тези в сивия сектор подбиват цените и ни пречат да работим.