Трите филиала на "Холдинг Пътища" били прехвърлени на офшорки заради риск от неплатежоспособност

Бившите дъщерни подразделения на контролирания от бизнесмена Васил Божков "Холдинг Пътища" - "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой" (контролираха се от "Холдинг Пътища" чрез подхолдинга "Пътища и магистрали"), били прехвърлени на кипърските офшорки на символична цена заради опасност от изпадане в неплатежоспособност.
Това става ясно от писмо на Комисията за финансов надзор до Националната комисия за корпоративно управление - обединение на частния сектор, академичната общност и държавните институции, което цели подобряване на управленските практики и етиката в корпоративния сектор в страната.
Икономическата криза и забавените плащания от страна на държавата в съчетание с липсата на възможности за заемно финансиране принудили трите компании и майката им "Пътища и съоръжения", подхолдинг на "Холдинг Пътища", да търсят свежи пари в четири кипърски офшорни компании, заради което акциите на миноритарните собственици изгубиха над 90% от стойността си.
При увеличението на капитала на трите дружества в средата на септември, при което холдингът се отказа от мажоритарния дял в тях в полза на кипърски офшорки срещу скромната сума от 430 хил. лв. (по последни отчети те имат сумарно 20 млн. лв. собствен капитал и 52 млн. лв. дълготрайни активи - над половината от консолидираните в целия холдинг), са предложили на компанията майка - "Пътища и магистрали", подхолдинг на "Холиднг Пътища", да се откаже от правото си да запише от новите акции заради изчерпан потенциал за външно кредитиране и вероятност за изпадане в невъзможност да се покриват текущи данъчни задължения, става ясно от документа на КФН на база изготвени от трите дружества доклади.
Като вариант за разрешаване на проблема и намиране на свежи пари "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой" предложили вместо компанията-майка в увеличението на капитала да се включат кипърските офшорки "Молесто трейдинг", "Прайм БГ", Синистро трейд" и "Еврогруп инженеринг", а на българския подхолдинг да се предостави петгодишна опция за обратно изкупуване, която да даде възможност на последната, респективно на "Холдинг Пътища", да си върне собствеността в тях във всеки един момент през следващите пет години.
Извършеното увеличение на капитала на трите компании е на цени, които са значително по-ниски от счетоводните стойности на акциите, и противоречи на духа на добрите корпоративни практики, заключават от КФН. Според експертите на комисията няма никакъв опит за привличането на стратегически инвеститор, а парите от увеличението на капитала са стигнали, колкото да се покрият разходите за данъци, но не и за дългосрочното развитие на компанията.