Риск от неплатежоспособност довел до смяната на контрола в трите филиала на "Холдинг пътища"

Риск от неплатежоспособност довел до смяната на контрола в трите филиала на "Холдинг пътища"

Риск от неплатежоспособност довел до смяната на контрола в трите филиала на "Холдинг пътища"
Бившите дъщерни подразделения на контролирания от бизнесмена Васил Божков "Холдинг пътища" - "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой", били прехвърлени на кипърски офшоркни компании на символична цена заради опасност от неплатежоспособност.
Това става ясно от писмо на зам.-председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Димана Ранкова до Огнян Донев, председател на Националната комисия за корпоративно управление - обединение на частния сектор, академичната общност и държавните институции, което цели подобряване на управленските практики и етиката в корпоративния сектор в страната.
Икономическата криза и забавените плащания от страна на държавата в съчетание с липсата на възможности за заемно финансиране принудили трите компании и майката им "Пътища и съоръжения", подхолдинг на "Холдинг пътища", да търсят свежи пари в четири кипърски офшорни компании. Вследствие на продажбата акциите на миноритарните собственици изгубиха над 90% от стойността си според писмото на комисията.
При увеличението си на капитала  в средата на септември трите дружества са предложили на компанията майка - "Пътища и магистрали", да се откаже от правото си да запише от новите акции заради изчерпан потенциал за външно кредитиране и вероятност за изпадане в невъзможност да се покриват текущи данъчни задължения, става ясно от документа на КФН, която се позовава на изготвени от трите дружества доклади.
Като вариант за разрешаване на проблема и намиране на свежи пари "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой" предложили вместо компанията майка в увеличението на капитала да се включат кипърските офшорки "Молесто трейдинг", "Прайм БГ", Синистро трейд" и "Еврогруп инженеринг", а на българския подхолдинг да се предостави петгодишна опция за обратно изкупуване, която да даде възможност на последната, респективно на "Холдинг пътища", да си върне собствеността в тях във всеки един момент през следващите пет години. 
Извършеното увеличение на капитала на трите компании е на цени, които са значително по-ниски от счетоводните стойности на акциите и противоречи на духа на добрите корпоративни практики, заключават от КФН.
Според експертите на комисията няма никакъв опит за привличането на стратегически инвеститор, а парите от увеличението на капитала са стигнали, колкото да се покрият разходите за данъци, но не и за дългосрочното развитие на компанията. Ххолдингът се отказа от мажоритарния дял в дружествата срещу 430 хил. лв., при условие че по последни отчети те имат общо 20 млн. лв. собствен капитал и 52 млн. лв. дълготрайни активи.
Преди седмица КФН информира, че председателят на съвета на директорите "Холдинг Пътища" Орлин Хаджиянков е нарушил закона, като не е разкрил вътрешна информация около прехвърлянето на контрола в трите бивши дъщерни подразделения, за което ще му бъдат съставени административни актове. Надзорът откри и производство по налагане на административна мярка срещу всички членове на съвета на директорите на холдинга.
Друго ключово предприятие от пътностроенето под контрола Васил Божков - "Мостстрой", също попадна на фокуса на КФН, след като изпадна в неплатежоспособност и поиска несъстоятелност. Имущество на компанията пък заедно с активи, също свързани с притежавани доскоро от Божков фирми, бяха обявени за публична продан за 50 млн. лв. основно заради непогасени задължения към ОББ.