"Холдинг Пътища" преговаря за преструктуриране на заемите си

"Холдинг Пътища" преговаря за преструктуриране на заемите си

След като контролираното от Васил Божков дружество "Мостстрой" поиска несъстоятелност преди два месеца, сега се оказва, че и няколко други негови дружества имат проблеми със задълженията и свиване на дейността - "Холдинг Пътища" и "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", като и двете също се търгуват на борсата.
От консолидирания отчет на пътния холдинг, който е един от строителите на магистрала "Тракия", става ясно, че той е започнал преговори с банки и лизингови компании за преструктуриране на дълговете си. Дружеството има общ кредит с "Мостстрой" за 25 млн. евро от Уникредит Булбанк. Обезпеченията по него са вземания по договори за ремонт и изграждане на пътища.
Отделно "Холдинг Пътища" има издадени банкови гаранции за близо 54 млн. лв. от Първа инвестиционна банка (ПИБ). За обезпечение на инвестиционен кредит от банката е заложено дружеството "Пътстройинженеринг". От ръководството посочват, че са в преговори с ПИБ, Уникредит Булбанк и лизингови компании за преструктуриране на задълженията им. До редакционното приключване на броя от "Холдинг Пътища" не дадоха коментар по казуса.
Според отчета задълженията със срок над една година към банки и небанкови институции са на обща стойност 70 млн. лв. Краткосрочните кредити, които трябва да се платят до година, са 58 млн. Отделно компанията дължи 93.4 млн. лв. към доставчици и клиенти, с 28% ръст за година. Отчетът обаче показва, че показателят за бърза ликвидност на "Холдинг Пътища" е нормален – близо 1. За разлика от него "Мостстрой" има 0.63 коефициент на бърза ликвидност.
Отчетът като цяло показва свиване на дейността на "Холдинг Пътища" през деветмесечието. Той е намалил продажбите и разходите си за дейността, в резултат и загубата му се е свила (виж таблицата). Продажбите на групата са намалели с 22% до 57.2 млн. лв. Минимален обаче е спадът в приходите от строителство, което е основната й дейност. Те се понижават с 3.3% до малко над 47 млн. лв.
В доклада за дейността няма информация дали продажбата на контрола във "Видапътстрой", "Пътностроителна техника" и "Пътинженеринг М" е повлияла на финансовия резултат и как ще повлияе в бъдеще. Контролните дялове в трите компании бяха продадени на кипърски офшорни фирми през септември.
"Железопътна инфраструктура - холдингово дружество" влошава значително оперативните си резултати и показателите си за ликвидност и задлъжнялост. Към края на септември жп холдингът е натрупал над 100 млн. лв. текущи задължения, които трябва да погаси в срок от една година. Те са основно към кредитни институции - 78.5 млн. лв., най-вече към ОББ, която е отпуснала на компанията кредити за общо 65 млн. лв.
На фона на тези огромни дългове текущите му активи са под 17 млн. лв. и дори намаляват с 4% спрямо септември 2009 г. Приходите от основна дейност нарастват с четвърт, но този подем е изцяло заличен от повишените с 40 на сто оперативни разходи, най-вече тези за външни услуги - над 14 млн. лв. при 4.7 млн. лв. година по-рано.
"Всеки може да си направи изводите сам. Негативната тенденция се задълбочава и очаквам новини през следващите месеци", коментира Владислав Панев, председател на съвета на директорите на управляващото дружество "Статус капитал".
"Железопътна инфраструктура" на практика изпитва дефицит на ликвидни средства - запасите, вземанията и паричните й наличности не са достатъчни, за да покрият текущите й задължения към кредиторите.
Считаният за най-важен в кризата ликвиден показател - този за абсолютна ликвидност, е нула, след като паричните наличности на компанията са за едва около 0.4 млн. лв., докато само паричните й задължения към банките в едногодишен срок са за 76 млн. лв. Задлъжнялостта на компанията също се задълбочава - за година показателите за нея скачат от 1.82 на 2.07.
Огромна загуба и силен спад на приходите има "Мостстрой" - за деветмесечието компанията е натрупала 11.8 млн. лв. отрицателен резултат, над три пъти повече, отколкото по същото време на миналата година. След като поиска несъстоятелност заради проблеми с дълговете, холдингът вече има временен синдик – Иво Велчевски. В процедура по несъстоятелност са вече две от основните му дружества - "Мострой - София" и "Мостстрой - Велико Търново".
За разлика от другите две компании обаче "Мостстрой" е успял да намали задълженията си - текущите са паднали с 15%. По-голямата част са задължения към доставчици и по заеми от банки и други финансови институции.
Резултати към IX.2010 г.и промяна за година (в млн. лв.)      
Показател "Холдинг Пътища" "Мостстрой" "ЖП инфраструктура-ХД"
Загуба 5,52 / -27,6% 11,815 / 228% 7,4 / 68%
Приходи 64,88 / -16% 4 / -52% 21,57 / 24%
Разходи 70,4 / -17% 15,8 / 32% 28,9 / 33%
Общи активи 291,24 / 0,75% 31,17 / -36% 167 / -4,4%
Краткосрочни дългове 190,6 / 5% 34,3 / -15% 100,6 / -0,4%
Дългосрочни дългове 75,57 / -1% 6,73 / -1,6% 1,445 / -9,7%
Източник: Отчетите на компаниите