MagnaGlobal: Интернет ще изпревари вестниците по рекламни приходи до 2 години
Продажбите на онлайн реклама в световен мащаб ще скочат с над 14% тази година, а до 2013 г. приходите от нея ще надминат оборота от тази във вестниците. Така интернет рекламата ще се превърне във втория най-голям източник на приходи за медиите след телевизионната. Това прогнозира изследователската компания MagnaGlobal в доклад за глобалните тенденции в сектора.
Според Magna през 2013 г. за пръв път интернет рекламата ще генерира 87 млрд. долара глобално, с което ще задмине приходите от карета във вестниците. До 2016 г. се очаква годишните продажби на онлайн реклама да стигнат 117 млрд. долара, което е почти два пъти повече от очаквания оборот за тази година - малко над 63 млрд. долара.
От изнесените данни се вижда, че експертите не очакват спад на рекламата в печатната преса - според тях просто приходите от нея няма да успеят да догонят ръста на онлайн рекламата. Телевизията остава основен генератор на приходи - само тази година те ще са почти 160 млрд. долара, а следващата ще се изкачат до над 169 млрд. долара.
Най-големият рекламен пазар в света - американският - също очаква солидни приходи. Според Бюрото за интерактивна реклама (IAB - международна браншова организация) приходите от интернет в САЩ тази година ще са рекордни в исторически план и ще надхвърлят резултатите от 2008 г. Тогава продажбите на онлайн реклама стигнаха безпрецедентните 23.4 млрд. долара.
Последните предварителни данни на IAB показват, че само за третото тримесечие на тази година приходите от интернет реклама в САЩ са стигнали 6.4 млрд. долара - резултат, който никога досега не е регистриран в рамките на 3 месеца.
Позитивни са очакванията и за пазара в България. Според председателя на е-Академия Пламен Русев брутните инвестиции в онлайн реклама ще се увеличат с 10% тази година до 40 млн. лв. Данните от анкета на агенцията за PR и реклама All Channels Communication и компанията за маркетингови проучвания Noema показват, че над 50% от интернет потребителите са купували продукт, за който са научили от интернет - като тук се включват всички канали на информация, включително социалните мрежи и интернет форумите.
Общата прогноза на Magna е, че за следващата година приходите от реклама в световен мащаб ще се повишат с 5.4% до 412 млрд. долара. Очакванията на агенцията са ревизирани нагоре спрямо последния подобен доклад. Аргументи са укрепването на световната икономика и растежът на пазари като Китай и Индия. Освен това агенцията очаква значителен ръст на пазарите за интернет реклама на Балканския полуостров.
Така например Magna прогнозира, че в следващите 5 години страната с най-голям средногодишен ръст (18%) на рекламния пазар в Европа, Близкия Изток и Азия ще е Сърбия. На първите места се нареждат и още няколко държави от региона - Турция (15%), Румъния (14%), България и Полша с по 8 на сто. Според агенцията това се дължи основно на ръста на телевизионната реклама.