Два месеца след първа копка проекти за "Тракия" били променени

Два месеца след първа копка проекти за "Тракия" били променени

Носи се мълва, че корекциите са с цел пестене на пари. Няма такова нещо да е хем най-евтиното, хем най-хубавото
Асен Гагаузов, бивш министър на регионалното развитие и депутат от БСП

Въпросът с най-ниската цена е двояк. В конкретния случай няма да купиш най-доброто, ще купиш това, което си си поръчал
Георги Прегьов, зам.-министър на регионалното развитие
За да се ускори строителството на магистрала "Тракия" в резултат на забавянето на отчуждителните процедури и археологически разкопки, мостовете и надлезите в участъка от Стара Загора до Нова Загора са били препроектирани. Това е станало обаче не за сметка на качеството и пестенето на пари, а за да се постигне допълнителен ефект - пътят да стане по-устойчив при земетръс и по-надежден при експлоатация.
Досега Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) отричаше да има препроектиране на магистралата. За промените, направени от АПИ и "Магистрали Трейс", се разбра вчера в парламентарната комисия по регионално развитие.
Депутатът от "Синята коалиция" Любомир Иванов поиска да разбере защо е променено изпълнението на мостовете над реките и надлезите и има ли опасност Европейската комисия да откаже финансирането заради сменените в крачка проекти. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев, който трябваше да отговаря на въпросите на депутатите, обаче не дойде, а изпрати заместника си Георги Прегьов. Причина за неявяването му не беше посочена.
Препроектирането е допустимо и е направено за сметка на възложителя, като цената и срокът за изпълнение на отсечката остават същите, каза Божидар Йотов, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Промяната е направена, за да се подобри сеизмичната устойчивост на съоръженията и надеждността им при експлоатация, обясни Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ.
Подобрени са всички фундирания на мостовите съоръжения, като вместо плоско се минава на пилотно, което е по-добро при наводнения, каквито имаше напоследък, даде пример Лазаров. Той увери, че са "обследвани всички възможности дали може да ни се наложат санкции за това от Брюксел, но нямало основание за притеснение". Дори експерти от Европейската инвестиционна банка, която съфинансира съоръжението, правили проверка и се чудели защо не се решават тези въпроси експертно на място, а се налагало санкция на толкова високо ниво, допълни Лазаров.
"Основното ни притеснение е изпълнението на магистралата да не е за сметка на качеството и сигурността на съоръженията. Носи се мълва, че корекциите са с цел пестене на пари", попита бившият строителен министър Асен Гагаузов, сега депутат от БСП. Според него няма такова нещо хем да е най-евтиното, хем да е най-хубавото и даде пример с бонбон.
"Въпросът с най-ниската цена е двояк. В конкретния случай няма да купиш най-доброто, ще купиш това, което си си поръчал", отговори му зам.-министрът на регионалното развитие Георги Прегьов. Според него "разковничето е в начина на изпълнението, контролирането и администрирането на договора". Никакъв компромис по отношение на качеството няма да направим, обеща Лазаров.
Той все пак допусна, че изпълнителят ще реализира икономии, но не може да се каже колко, защото няма единични цени по видове дейност. "Със сигурност обаче няма да спести от материалите, защото стоманата е повече, отколкото при стария проект. Най-вероятно ще спечелят от времето за изпълнение", каза Лазаров.
ДНСК проверява строителството на "Тракия" веднъж месечно. Досега съществени отклонения от проекта не са установени, каза Милка Гечева, директор на ДНСК. По думите й установени са отклонения на етап фундаменти и изкопни работи, като вече има образувано наказателно производство срещу изпълнителя "Магистрали Трейс" и надзорната фирма "Пътинвест инженеринг".
До месец ще е ясно с колко ще бъдат глобени, каза Гечева. По Закона за устройство на територията санкцията била от 1000 до 10 000 лв. Това ще е втора глоба за "Трейс", след като пътната агенция се закани да ги накаже заради забавения сертификат за плащане с 500 хил. лв. "Настояваме за строг контрол върху качеството на магистрала "Тракия", каза Любен Татарски, председател на парламентарната комисия по регионално развитие.
Инициативата за промените в проекта е на АПИ, коментираха от "Магистрали Трейс" пред "Дневник". От дружеството обясниха, че от АПИ ги попитали какво може да се направи, за да се ускори работата по проекта, защото държавата закъснявала с отчужденията, археологията и разрешителните за строеж на инженерната инфраструктура - ВиК, електропроводи, телефонни кабели.
Предложихме решение, което беше одобрено от АПИ, и то ще доведе до оскъпяване на проекта, а не до неговото поевтиняване, твърдят от "Трейс". Например вместо 20 вида греди при строителството на мостовете ще се ползват четири вида, което технологично е по-бързо. За да са по-здрави съоръженията, пък ще се вложи повече желязо, посочиха от "Трейс". От АПИ признаха пред депутатите, че са имали проблем и забавяне с отчужденията и разрешителните за строеж на техническата инфраструктура.
"Магистрали Трейс" спечели търга за строителството на отсечката от Стара Загора до Нова Загора на цена от 137.868 млн. лв., или за 2.2 млн. евро/км. Другите два строителя - гръцката "Актор" и българското обединение "Тракия ІV" с водещ партньор "Холдинг Пътища", засега не са искали препроектиране на съоръжения и трасе. От няколко месеца от "Холдинг Пътища" обаче твърдят, че ще искат промяна в техния проект заради глинести почви и мочурища. Гърците, които строят най-евтино - за 1.9 млн. евро/км, вече пък са внесли два сертификата за плащане в пътната агенция.