Тони Кларк, изпълнителен директор на "Таксбек": Има ръст на възстановените данъци от чужбина

На живо
Заседанието на Народното събрание

Тони Кларк, изпълнителен директор на "Таксбек": Има ръст на възстановените данъци от чужбина

Тони Кларк, изпълнителен директор на "Таксбек"
Дневник
Тони Кларк, изпълнителен директор на "Таксбек"
Преди дни ирландската компания за възстановяване на данъци от чужбина "Таксбек" (Taxback.com), чийто централен оперативен офис се намира във Варна, обяви инвестиционната си програма за следващата година. Тя предвижда разширяване на дейността и увеличаване на персонала за покриване на нови услуги. Дружеството е основано през 1996 г. и от тогава досега е разкрило 25 офисa в 20 страни. В него работят 630 души, като над 400 от тях са в офиса във Варна. През 2009 "Таксбек" стана краен победител в конкурса на Ernst & Young за "Предприемач на годината" в Ирландия и беше номиниран за наградите на Делойт за най-добре управлявани компании. През април следващата година дружеството ще отбележи 10 години от установяването си в България. За развитието и перспективите на компанията и сектора разговаряме с Тони Кларк, изпълнителен директор на "Таксбек".
- Кризата ни подмина заради разнообразието от бизнеси, които развиваме

- Догодина ще открием още 30 работни места във Варна
"Таксбек" се установи във Варна преди 10 години. Как се развиваше компанията през това време?
- Компанията се установи във Варна през април 2001 г. Тогава започнахме само с 15 служители, като по това време основният ни предмет на дейност беше възстановяване на данък общ доход за хора, които са работили в чужбина. Сега през април ще празнуваме десетата си година тук и вече имаме над 400 служители, което е огромен ръст. С течение на времето ние разширихме дейността си, като започнахме възстановяване на ДДС основно за корпоративни клиенти, които често пътуват зад граница.
Всъщност бизнесът на собственика на компанията Тери Клун е основан през 1996 г., когато той се връща в Ирландия, след като е завършил висшето си образование в Германия. И именно когато се заема да възстанови данъците си, решава, че това е добра идея за бизнес, тъй като от него ще могат да се възползват много хора. В първите няколко години компанията е възстановявала данъци предимно от Съединените щати. Идеята за аутсорсване на бизнеса идва с разширяването на територията, която дружеството започва да обслужва. Сега компанията ни обработва годишно над 130 000 данъчни декларации на физически и 20 000 декларации на юридически лица.
Има ли ръст на възстановените данъци през тази година и от кои страни са най-много?
- Има повишение през тази година спрямо миналата. В България най-много данъци възстановяваме на студенти, които са работили по програми в САЩ. За Европа най-много са при гражданите на ЕС, работили в Австралия. За съжаление не мога да ви дам конкретни числа.
Какви други дейности развивате?
- Те са няколко. Едната е т.нар. Trade Fair Service /TFS/ (TFS) и тя предлага организиране на бизнес пътувания с уреждане на всички съпътстващи формалности. Sales Promotions /SP/ e друга услуга, която започнахме да предлагаме от миналата година. Тя е много разпространена в Западна Европа, като става дума за организиране на административни промоции. Последната услуга, която започнахме да предлагаме през тази година, се нарича International Student Payment Services (ISPS).
Тя засяга преди всичко млади хора, които искат да продължат образованието си в произволен университет по света. За тях ние предлагаме възможност за придвижване на всички документи и извършване на всички необходими плащания, съпътстващи процедурите по записването. Така им спестяваме сумите, които трябва да платят на банките в зависимост от трансфера, който правят. Освен това организираме и процеса по получаването на бизнес и туристически визи.
Като цяло Варна е сърцето и двигателят на компанията. Оттук ние ръководим много от процесите си в останалите 25 офиса, които се намират в други части на света. Но тук е централният оперативен офис на дружеството и оттук управляваме представителството си в Румъния и дори в Австралия. Варна е мястото, откъдето ние координираме, както базите данни, с които работим, така и кореспонденцията между отделните ни офиси в цял свят.
Отрази ли се кризата на Taxback.com и как я преодоляхте? Означава ли намерението ви да разширите бизнеса си през следващата година, че виждате края й?
- Мога да кажа, че въпреки сегашната ситуация в Ирландия ние не бяхме засегнати от кризата. Едно от обясненията за това беше голямото разнообразие от дейности, които развиваме, както и нашата гъвкавост по отношение на новите направления, които въведохме в дейността си.
Ето например услугата ISPS е създадена от собственика на компанията Тери Клун от изключително патриотични подбуди - да помогне на ирландската икономика, като привлича чуждестранни студенти, които да учат в университетите в Ирландия.
Българската икономика може да бъде подпомогната с инвестициите, които ние правим в нашите служители и квалификацията, която им даваме. Знаем много добре, че в този момент всеки има нужда от парите, които е спечелил, за да води нормален живот. Точно затова и като отчитаме ефекта на кризата върху хората, ние решихме да предложим на българските си клиенти възможността да получат обратно данъците си от САЩ срещу такса от 5 долара.
При това положение ние може би няма да печелим нищо, възможно е даже да загубим малко. В същото време трябва да кажа, че средната сума, която възстановяваме на клиентите си от САЩ, е около 800 долара.
Каква е перспективата за развитие на бизнеса ви в глобален план? Хората стават все по-мобилни в търсене на работа и кариера.
- Да, аз съм типичен пример за тази мобилност. От година и половина вече живея тук с годеницата си. Има и не малко българи, наши служители, които заминаха да работят в останалите ни представителства по света както за постоянно, така и в командировки в офисите ни в Южна Америка, Австралия и др.
Всъщност в зависимост от нуждите на фирмата след вътрешен конкурс всеки от нашите служители може да избира мястото, където да работи. Хубавото е, че ние имаме много млад и динамичен екип, който позволява подобна мобилност.
Какво предвижда инвестиционната програма на дружеството ви за следващата година?
- Имаме планове през следващата година на открием около 30 нови работни места във Варна. През лятото на 2011 г. ще бъде обявена голяма стажантска програма, която ще позволи на студентите да започнат своята кариера в международна компания. Отделните стажове ще бъдат с различна продължителност в зависимост от сферата, в която ще бъдат организирани – продажби, административни, IT, човешки ресурси и т.н.
Повече от 80% от нашите стажанти започват работа при нас или в друга фирма. Тази есен 50 души вече започнаха работа в Taxback.com. Сред тях има и бивши емигранти, предпочели да се върнат от чужбина и да започнат работят във Варна.
През следващата година ние ще открием и двадесет и шестия си офис, този път в Канада, и той също ще бъде управляван оттук. Разрастването ни най-вероятно ще направи необходимо търсенето на нови офиси, където да бъдат разположени новите ни служители. В момента кадрите, които търсим, са предимно хора с интереси и образование в сферата на IT технологиите като уебразработчици и програмисти.
Как осигурявате квалифицирани кадри за дейността на компанията у нас? Имате ли собствена система за обучение и квалификация на персонала?
- Предлагаме пълно обучение на всички служители, които наемаме на работа. Неговата продължителност зависи от позицията, която предстои да бъде заета. Всеки нов служител преминава въвеждащо обучение, по време на което се запознава със структурата на фирмата и отдела си, с политиките на фирмата и т.н.
След това започва и конкретното обучение в спецификите на дейността, която предстои да бъде изпълнявана. Дори и в момента текат обучения, по които след завършването си нашите счетоводители ще имат възможността да получат сертификат, който ще им позволи да заемат позиции в счетоводната и данъчната сфера в Англия и Ирландия.
Тези обучения са организирани съвместно с едно от специализираните училища в Ирландия. Компанията спонсорира целия учебен курс, като поема и разходите по пътуванията, които ще се наложат за полагане на четири изпити за покриване на най-високото ниво.
Компанията ви обслужва клиенти в повече от 20 страни по света. С какво беше мотивирано решението ви да развиете бизнеса си във Варна?
- България има невероятен потенциал за привличане на чуждестранни инвестиции, което всъщност мотивира и нас самите да дойдем тук. Избрахме Варна, тъй като тук имаме достъп до изключително квалифицирани и добре образовани служители.
Другата причина са чуждоезиковите умения на младите хора тук, а те са фантастични. Повечето от хората, които кандидатстват за работа при нас, говорят два, а голяма част от тях и по три чужди езика. Уверявам ви, не са много държавите в Европа, където подборът на кадрите може да постигне това качество.
Има и нещо друго, което е доста важно - часовата зона. Тя е много подходяща за нашия бизнес, тъй като, както вече стана дума, ние оперираме с 25 офиса в цял свят.
Видео от интервюто