Българските и румънските компании ползват най-малко интернет в Европа
2% от продажбите на българските фирми стават онлайн - при 14% за ЕС 37% от българските дружества имат собствена страница в интернет - два пъти под средното за ЕС |
България продължава да е на едно от последните места по достъп на компаниите до интернет. Според статистиката на Евростат 85% от българските дружества използват интернет, като само в Румъния показателят е по-нисък. Данните показват още, че само 2% от продажбите на българските компании стават онлайн - в пъти под средното за Европейския съюз (ЕС).
В повечето европейски държави процентът на предприятията, които имат интернет, е над 90%, а средното за ЕС е 94 на сто. Към началото на тази година Финландия е единствената страна в Европа, където интернет е достъпен за 100% от бизнеса. България се нарежда на дъното в класацията заедно с още няколко страни от Балканския регион - освен Румъния това са Гърция и Кипър.
Според статистиката броят на българските компании, които използват мобилен интернет, е само 9% от всички фирми, или три пъти под средния за ЕС. От мобилен интернет се възползват предимно големите компании, докато малките и средните предприятия подхождат по-предпазливо към услугата.
Според статистиката българските дружества все още използват сравнително слабо възможностите на интернет за реклама и продажби. Само 2% от оборота на българските компании за 2009 г. е генериран чрез интернет продажби, докато средното за ЕС е 14%. Едва 37% от българските дружества си имат собствена страница в интернет - два пъти под средното за ЕС.
До голяма степен това може да се обясни с факта, че онлайн пазаруването все още е слабо популярно сред българите. От "Евромонитор" отчитат, че само 3% от българите пазаруват през мрежата. Онлайн пазарът се оценява от "Евромонитор" на едва 24 млн. евро - нищожен дял от цялата търговия на дребно, оценявана на милиарди левове.
Според експертите българите все още гледат с недоверие на интернет търговците, въпреки че статистиката отчита малък ръст в онлайн пазаруването спрямо 2009 г. Друг проблем се очертава и заради слабото разпространение на интернет в България. По данни на Евростат достъпът на българите до широколентов интернет расте, но страната ни продължава да е на последно място в ЕС, като само 13% от домакинствата имат бърз интернет.
По данни на транспортното министерство в България има над 400 хил. потребители, живеещи предимно в слабо населени и труднодостъпни райони, които нямат никакъв достъп до интернет. За сметка на това там, където им интернет, качеството на връзката е от най-добрите в Европа.
Предпочитаната технология в страната продължава да е LAN, докато в Европа все още се разчита предимно на ADSL. Едновременно с това в България все повече се налага и интернет достъпът чрез оптично влакно, което гарантира още по-високи скорости на връзката.