IATA: Печалбите на авиокомпаниите ще се свият с 40% догодина
Азия и Близкия изток са регионите с най-голям растеж в сектора |
Авиокомпаниите ще отчетат спад от 40% на своите приходи през следващата година заради по-слабия икономически растеж, по-високите разходи за гориво и наложените съкращения на разходите сред европейските държави, прогнозира Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Нетната печалба ще се свие от 15.1 млрд. долара за тази година на 9.1 млрд. долара през 2011 г., въпреки това приходите се очаква да се увеличат с 5.8% на 598 млрд. долара, обяви изпълнителният директор на организацията Джовани Бисияни. Очакванията на международната организация са по-високи от предишната й прогноза от септември.
Тогава IATA обяви, че печалбите на компаниите през тази година ще достигнат 8.9 млрд. долара, а през следващата да спаднат до 5.3 млрд. долара, припомня "Блумбърг".
"Нашата прогноза за приходите се увеличи както за 2010 г., така и за 2011 г. поради доста силното трето тримесечие", обяви Бисияни. "Ситуацията в авиоиндустрията е нестабилна и балансира на ръба. Всеки шок може да спре възстановяването, като такава тенденция ще наблюдаваме поради налагането на нови или увеличени данъци и такси, които ще ударят и потребителите и авиокомпаниите."
Кризата удари силно авиопревозвачите, като през 2009 г. секторът беше на загуба от 10 млрд. долара. През 2010 г. се забелязва възстановяване на въздушния трафик, особено през третото тримесечие, когато са отчетени високи резултати, надхвърлящи прогнозите на IATA. Благоприятната тенденция за увеличаване на превоза на пътници и товари ще продължи и през следващата година, като пътническите превози ще нараснат с 5.2%, а товарните с 5.5%.
Причина за свиване на печалбите е, че цената на петрола скочи тази годинаи е средно 84 долара за барел спрямо 79 долара за 2009 г. Това ще означава, че оперативните разходи за гориво на авиопревозвачите се увеличават с 27%, допълват от организацията. Втори фактор, който ще намали печалбите на компаниите, е, че ще се забави глобалният икономически растеж от 3.5% на 2.6%.
Третият фактор са мерките за затягане на публичните финанси най-вече сред европейските държави. Това, първо, ще намали пътуванията на гражданите от тези страни и, второ, допълнителните данъци, такси и акцизи ще оскъпят пътническите разходи с между 3% и 5%.
Азия ще продължи да бъде регионът с най-голям принос във възстановяването на авиационните превози. Компаниите от региона се очаква да отчитат най-висока печалба от 7.7 млрд. долара през тази година, но ще спадне до 4.6 млрд. долара през 2011 г.
Близкият изток ще е най-бързоразвиващият се пазар, като през тази година ще отчете ръст от 21.5%, който ще спадне до 10.5% догодина, печалбите ще се свият с темпо, подобно на това в Азия. Превозвачите в Северна Америка през последните две години оптимизираха дейността си, но слабото икономическо възстановяване ще я ограничи до ръст от 3.7%.