Франция ще облага бизнеса с данък рекламата в интернет
1% върху разходите за реклама ще плащат компаниите |
Около 20 млн. евро ще влязат следващата година в бюджета на Франция, след като страната въведе данък върху интернет рекламата. Това заяви френският сенатор Филипе Мирини - един от основните поддръжници на новия данък, който предизвика критики от страна на френския бизнес.
От 1 януари 2011 г. френските компании ще трябва да плащат 1% данък върху разходите си за реклама в интернет. Това реши в началото на седмицата френският Сенат, който изпрати предложението за доразглеждане на долната камара на парламента. Според анализатори има малка вероятност оттук нататък данъкът да не бъде въведен, още повече че той има сигурна подкрепа от президента Никола Саркози.
Според Филипе Мирини, който е инициатор на новия данък, промяната ще гарантира повече справедливост сред бизнеса. "Онлайн рекламата не се облага, а всички други видове реклама - в печатните и електронните медии - се облагат.
Искахме да избегнем разрушаване на конкуренцията между традиционните медии и интернет. Това е единственият начин, по който можем да го постигнем. Осъзнавам, че това решение няма да се хареса на всички", казва Мирини пред France 24.
Представители на френския бизнес се опасяват, че тази допълнителна тежест може да намали конкурентоспособността им в международен мащаб. Вече се появиха предположения, че някои френски компании може да се пререгистрират в чужбина, за да избегнат новия данък.
Франция предложи въвеждането на данък върху онлайн рекламата още в началото на годината. Първоначалното предложение предвиждаше държавата да събира данък не от компаниите, които се рекламират в интернет, а от самите компании, които събират приходи от реклама - основно интернет търсачките като Google. Именно заради това ставката стана известна като "данъкът Google".
Предложението се ползваше с подкрепата на звукозаписната индустрия, защото постъпленията от данъка бяха предвидени за обезпечения за нарушени авторски права. Впоследствие тежестта на данъка се прехвърли от интернет търсачките върху рекламодателите.
Облагането на интернет рекламата ще означава и по-малко приходи за Google, която според статистиката обслужва около 90% от всички търсения на информация в интернет от французите. За Google интернет рекламата е основният източник на приходи, които се генерират чрез услугите AdWords и AdSense.
AdWords позволява на рекламодателите да публикуват рекламите си в страниците с резултатите от търсенията в Google. AdSense дава възможност на собствениците на сайтове да публикуват чужди реклами и да печелят пари, когато потребителите кликнат върху тях.
Междувременно френският антимонополен регулатор излезе със становище, че Google има доминираща роля на френския пазар за онлайн реклама. Становището беше поискано по-рано тази година от френското правителство и само по себе си не укорява пазарния дял на Google.
Едновременно с това обаче регулаторът предупреди Google, че всяка злоупотреба с доминиращо положение ще бъде санкционирана.