Руди Ван ден Бос, изпълнителен директор на "Нонилион България": Задоволяваме ИТ нуждите на западни фирми с екипи в България

Руди Ван ден Бос, изпълнителен директор на "Нонилион България": Задоволяваме ИТ нуждите на западни фирми с екипи в България

Руди Ван ден Бос, изпълнителен директор на "Нонилион България"
Дневник
Руди Ван ден Бос, изпълнителен директор на "Нонилион България"
"Нонилион България" е компания от сектора на информационните технологии, която има свои представителства в Русе и София. Компанията е белгийска собственост и работи у нас от няколко години. Разговаряме с изпълнителния й директор Руди Ван ден Бос за плановете за развитие.
- Голямата отдалеченост, културните различия и особености накараха много европейски компании да  изнасят ИТ дейности в  друга европейска страна вместо в традиционни за аутсорсинг

- За да разчитат на максимално добра комуникация, нашите клиенти имат директна връзка с всеки член на своя екип от нашата фирма

- Инвестираме в знанията на хората си, защото те са движещата сила на компанията ни
 
Компанията ви набира кадри за екипа си в Русе. Как стигнахте до избора на български специалисти за вашата дейност?
- "Нонилион" е компания от типа "Ниършоринг 2.0" (Near shoring). Тази бизнес концепция е сравнително нова и е свързана с изнасяне на определени дейности (аутсорсинг) в максимална географска близост до страната клиент. Ниършорингът в действителност е оптимизиран модел на офшоринг бизнеса, който през последните години се доказа като рисков и недостатъчно ефикасен.
Голямата отдалеченост, културните различия и особености накараха много европейски компании да предпочетат да изнасят ИТ дейности от своя бизнес в друга европейска страна вместо в традиционната за аутсорсинг Индия например.
Ние създаваме български екипи от ИТ професионалисти, които работят за наши европейски клиенти от софтуерната ни база в Русе. Това, което ни отличава, е моделът, който следваме в работата си - за да разчитат на максимално добра комуникация, нашите клиенти имат директна и постоянна връзка с всеки член на своя екип, те не работят с "Нонилион," а с личности – Димитър, Вяра, Николай...
Клиентът ги кани и обучава на място в своята компания, интегрира ги със своя вътрешен екип и така те постепенно се превръщат в част от хората му, дори и ако работят на хиляди километри от страната му.
В директно общуване клиентът възлага на екипа си задачи, а не краткосрочни проекти. От този метод на работа, който ние наричаме версия 2.0, печелят и двете страни.
Наетите от нас ИТ специалисти, освен че трупат знания и опит на международно ниво, стават естествена част от един по-голям интеркултурен екип и нашите клиенти, които благодарение на възможността да управляват на 100% софтуерната си дейност в Русе, остават с усещането, че хората, с които работят, са зад съседната врата.
В същото време досадната "задкулисна" работа по управлението на екипа я вършим ние в "Нонилион", като по този начин освобождаваме клиентите си от товара на административните процедури, свързани с осигуряването на ресурси, поддръжката на офис и т.н.
Проучванията показват, че ако разстоянието между компанията и съответния екип е повече от три часови зони, ефективността на работата спада значително. При нас подобен проблем не съществува. В момента работим за белгийски клиент, до който ни делят два часа полет със самолет.
Преди година екипът ни беше по-голям. Икономическата криза обаче не подмина и нас, което доведе до свиване на работата и съответно на персонала ни. В същото време в един момент, колкото и парадоксално да звучи, кризата започна да се отразява благоприятно на клиента ни, който специализира в дигитализиране на хартиени документи.
Този метод набира все повече потребители, тъй като им позволява да намалят разходите си за хартия. Затова клиентът ни започна да се разраства и заедно с това и необходимостта му от по-голям екип. Това е причината днес да се нуждаем от нови попълнения в нашия ИТ екипаж.
Имаше ли изтичане на кадри към други компании от екипа ви, самите вие конкурентни ли сте на пазара?
- Мисля че сме един солиден конкурент на останалите компании от сектора в Русе. Ние държим на хората си. Разработили сме система, чрез която през първите месеци опознаваме новите служители, опитваме се да научим повече за способностите им и дали са мотивирани да вършат работата, за която са наети. Предлагаме отличен пакет от възнаграждения и бонуси, осигуряваме допълнителни екстри за всеки служител. Мисля, че сме една от най-добре плащащите ИТ компании не само в Русе.
Как виждате бъдещето на "Нонилион"?
- В процес сме на набиране на нови клиенти. Таргетът ни са два пазара – Белгия и Германия. До юни следващата година очакваме да сме стъпили на германския пазар, където в момента необходимостта от ИТ аутсорсинг нараства. Ще започнем да набираме нови хора за нашите екипи и в София. Това са следващите стъпки, свързани с просперитета на компанията. 
Имате ли намерение да стъпите на румънския пазар?
- Румънският пазар в момента е в стагнация – приблизително както и българския. След като сме в България и сме близо до Букурещ, когато нещата там потръгнат отново, ще бъдем готови да реагираме. Засега обаче интересът ни е насочен към Западна Европа.
Какви инвестиции сте направили досега в България?
- Тъй като сме ИТ компания, а не фабрика, всичко, което имаме, е в компютри, офиси и оборудване. Нашите инвестиции са в хора, наемаме ги, осигуряваме им шестмесечно обучение, за да навлязат в работата.
За един разработчик това е много важно – да получава все повече практически знания, за да расте в професията. На всички наети от нас ИТ специалисти предлагаме подкрепа за обучението им за JAVA сертифициране. Поемаме разходите по подготовката и изпита, осигуряваме им необходимото време за учене. Инвестираме в знанията на хората си, защото те са движещата сила на компанията ни.
Какво не харесвате в бизнес средата у нас и у българите като служители?
- От пет години съм в България и вече малко неща ми правят впечатление. Ако никога не сте посещавали в България и я познавате само от книга, ще се запитате за същата тази страна ли става дума, след като попаднете тук.
Много често в книгите се среща една картина с коне, цигани и каруци. Човек не трябва да си изгражда предварителна нагласа, приемайки чужди стереотипи, а да остане отворен към това, което му предстои да срещне. Негативи има във всички страни, нямам нещо конкретно, което да кажа за България.
Едно предизвикателство е комуникацията. Понякога, когато разказвам история, мисля, че от другата страна ме разбират, после те ми отговарят нещо, мислейки, че и аз ги разбирам, а накрая се оказва, че всеки е разбрал историята съвсем различно. Общуването не е свързано само със самия език, а и с определения контекст и култура.
Работил съм с индийци, преди да започна в тази компания. Там нещата са много различни, защото те имат навика да казват "да" на всичко, дори когато искат да кажат обратното, тъй като да отговориш "не" не било учтиво. В софтуерния бизнес това е бедствие. Българите казват "да", когато го мислят, и "не", когато искат да отговорят, и това е най-важното.