По-скъп ток ще увеличи цената на товарните жп превози

По-скъп ток ще увеличи цената на товарните жп превози

БДЖ не е монтирал все още електромери на влаковете си
Цената на товарните превози с железопътен транспорт може да се увеличи средно с 2 на сто след влизане в сила на новите тарифи за пренос на електроенергия в мрежата на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Това стана ясно от думите на Стоян Стоянов, директор на поделение "Електроразпределение" в държавната компания по време на обсъждането в енергийния регулатор. Представители на частните превозвачи от бранша присъстваха на него, но не се изказаха по същество.
Прогнозната стойност на тока, предлагана от железопътната компания, включва цената на електрическата енергия на НЕК от 72.24 лв./мВтч, тази за пренос – 9.64 лв. и за достъп – 8.89 лв./мВтч, както и процент за самата компания. От Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) не са опредили все още надценката за НКЖИ, но според справките на регулатора е нормално тя да се движи между  16.4 и 19.2%, каквато е практиката в Европейския съюз (ЕС).
От средата на тази година НКЖИ има лиценз за разпределение на тягова електроенергия. На практика компанията не може да се възползва изцяло от приходите като разпределително дружество, защото цената на тока не е отделена от останалите такси за пренос на товари, каквото е изискването на ЕС.
Според наредби на общността, за да бъде либерализиран пазарът на жп транспорт, трябва клиентите да имат както свободен достъп до мрежата, така и да плащат само инфраструктурна цена. Отделно всяка компания може да избере откъде да купува ток, който да минава свободно по мрежите на НКЖИ. От дружеството увериха, че законът за железопътния транспорт ще бъде променен.
"Ще приемем цени на разпределение, но под условие те да са валидни при отделяне на таксата от плащанията за инфраструктурен превос", обясни председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев. Той напомни, че с въвеждането на отделни тарифи НКЖИ ще трябва да изпълнява минимални изисквания за качество на доставяния ток подобно на електроразпределителните дружества.
"В момента имаме четири проблема, с които трябва да се справим, надявам се с плащането на тарифи за разпределение и получаването на заем от 40 млн. лв. от Световната банка, да започнем да инвестираме", обясни Стоянов.
По думите му трудности пред електропреносната мрежа на НКЖИ в момента е липсата на надеждност, качество на услугата, липса на система за управление на тока по мрежата в реално време, както и недостатъчно добре обучения персонал. "Повишаването на качеството няма да стане отведнъж, но се надяваме за две години да рехабилитираме мрежата си", каза още Стоянов.
"Не е задължително цената на превоза да се увеличи, защото в момента имаме резерв от 10% заради получената енергия от движението на самите превозни средства, която не може да бъде компенсирана", коментира Цоло Тодоров, експерт по енергийна ефективност на "Холдинг БДЖ".
Компанията за разлика от частните дружества все още не е монтирала електромери на влаковете си, от което цената й се оскъпява с допълнителни 20%. За сравнение частната "Българска железопътна компания" е успяла да спести със 17 на сто от разходите си, защото е монтирала във влаковете си електромери и по този начин може да контролира по-ефективно скоростта и начина, по който се управляват влаковете, за да пестят енергия.