TВ рекламата на туризма: за българи - пъзел, за чужденци - роза

TВ рекламата на туризма: за българи - пъзел, за чужденци - роза

TВ рекламата на туризма: за българи - пъзел, за чужденци - роза
Прибирате се вкъщи и решавате да гледате телевизия. Включвате на канала на National Geographic. Някъде в рекламния блок виждате бързо сменящи кадри на море, планина, залез над пловдивския античен театър, купон в дискотека, танцуващи върху огъня нестинари... Клипът завършва с познатата жълто-оранжева роза, символ на българския туризъм, и изречението "България - магията живее тук".
По-късно решавате да гледате bTV. Сред рекламите отново попадате на бързосменящите се кадри на море, планина, купона в дискотеката и нестинарите... Вместо с розата обаче рекламата завършва с картина от страната под формата на пъзел с липсваща част. Тук призивът е "Потърси България".
Ако сте видели това, грешката не е "във вашия телевизор". Просто клиповете за чужденци и за българи започват еднакво, но са с различен финал. Едната причина е, че те са част от два различни проекта - за промоция на туризма навън и на вътрешния пазар, финансирани от Оперативна програма "Регионално развитие" на ЕС. Втората е желанието на икономическото министерство да преработи клиповете за пред българската публика, която още при представянето им през лятото изрази резерви към тях.
Според проектите кампанията "България - магията живее тук" се излъчва по каналите National Geographic, Discovery, Eurosport и Euronews на две вълни. Едната е през есента - малко преди началото на зимния сезон, а другата - в първите месеци на следващата година, когато вървят и ранните записвания за лятото. Клиповете за нея започнаха да се изработват през 2008 г. от компанията "Идо стил" и са четири - имиджов клип на страната, както и такива за културен, еко- и селски и за СПА туризъм.
Почти по същото време е планиран и стартът на кампанията за промотиране на българския туризъм пред българи, която се изпълнява по друг проект и предвижда повече дейности. Освен излъчването в ТВ ефира, ще има реклама и в радиата, пресата и интернет изданията. Според проекта, изпълняван от консорциума "Проивент бизнес груп партнерс 3" ("Огилви",  "Реформа адвъртайзинг", "Метрополис" и "24/7"), в страната ще трябва да бъдат разположени и билбордове в центровете на големите градове и по магистралите. Паната, които също показват пъзели с картини от България, вече могат да се видят по пътищата към някои от големите зимни курорти.
ТВ клиповете обаче трябваше да бъдат същите, както и в международната реклама. Именно това накара преди време част от представителите на туристическия бранш да разкритикуват кампанията, казвайки, че няма смисъл "по българските телевизии да вървят клипове с едно лого, а външната реклама да е с друго". В отговор на това пък от икономическото министерство съобщиха, че визиите ще бъдат уеднаквени. Така е било взето и решението да се добавят картината с пъзела и мотото "Потърси България" в края на клиповете.
Икономическото министерство работи по различни проекти за реклама на туризма. Преди няколко седмици от ведомството съобщиха, че през следващата година трябва да бъдат усвоени над 26 млн. лв. за тази цел от програма "Регионално развитие".