Фирмите за хигиена: Общата поръчка за чистене на министерствата е провал

Фирмите за хигиена: Общата поръчка за чистене на министерствата е провал

Българската асоциация за почистване се обяви против първата по рода си централизирана обществена поръчка на финансовото министерство за почистване на всички министерства и техните подчинени ведомства. Това съобщиха от браншовата организация в открито писмо до финансовия министър Симеон Дянков.
Според съюза, в който членуват 19 дружества, условията за конкурса са написани "некомпетентно" и "непрофесионално". Възраженията са заради липсата на изискване за обем работа, която да бъде свършена, и на нейна база да се формира цена. Така също за ниския праг за персонал и др. (виж карето).
От Министерството на финансите (МФ) коментираха пред "Дневник", че "възложителят ще разгледа и прецени както аргументите, така и възможностите, които предлага законът, и ще изпрати официален отговор на асоциацията през месец януари 2011 г.". Тогава се очаква да приключи и самата поръчка.
Конкурсът на финансовото министерство беше обявен на 8 ноември и трябва да приключи с подписване на рамкови споразумения с до 6 компании. Срокът на споразумението е или до 31 декември 2012 г., или до изчерпване на отпуснатия бюджет от 2 млн. лв. Избраните фирми ще трябва да осигурят текущо и основно почистване на повечето министерства и подчинените им ведомства за обща площ от 170 725 кв. метра.
Централизираните обществени поръчки бяха въведени от правителството през юни, като централното звено за финансиране и договаряне в МФ (занимавало се доскоро с европейските средства и инструмента "Шенген") подготвя и провежда общите конкурси. За услуги трябва да бъдат възложени две поръчки - за почистване и за осигуряване на самолетни билети.
Според Българската асоциация за почистване обявеният конкурс няма да осигури професионално почистване и добри цени за ведомствата. Документацията за участие е закупена от общо 17 фирми, от които едва пет са подали документи за участие в конкурса.
"Никоя нормална фирма от бранша не може да предложи цени на финансовото министерство, след като те не ни дават точно за какъв обем става въпрос", обясни Недялко Младенов, зам.-председател на асоциацията пред "Дневник". По думите му всяко министерство има различни изисквания и е невъзможно цените за труд и доставка на санитарните материали да бъдат сумирани, без да има конкретна информация за тях. Той даде пример, че в някои държат на скъпи и вносни препарати за почистване, а други - не.
"От финансовото министерство искат фирмите, които участват в конкурсите, да имат минимален персонал от 20 души, което е крайно недостатъчно. В същото време настояват внесената гаранция за участие да е 10 хил. лв.", коментира председателят на асоциацията Даниела Петкова.
"Представители на министерството водиха неколкократно разговори с г-жа Даниела Петкова, на които са дискутирани спорните въпроси. Тъй като писмото на асоциацията с въпросните забележки е получено едва след обявяване на процедурата, не могат да бъдат правени промени в документацията, каквито са всъщност препоръките й", обясниха от МФ. Оттам допълниха, че в момента нямат правно основание да прекратят процедурата на този етап.
По данни на браншовиците в сектора на почистващата индустрия работят над 200 фирми, като 30-40 от тях държат около 70% от пазара. За средна компания в сектора се счита такава с персонал от 200-300 души, а за малка - с 40 човека. "Много от хората, които работят за нас, са назначени на почасови трудови договори, защото не е необходимо да поддържаме непрекъснато пълен състав във ведомствата.
Почистването се извършва обикновено рано сутрин", допълни Петкова. От асоциацията допълват, че броят на компаниите, с които ще бъде сключено рамково споразумение, е недостатъчен. От МФ смятат, че максималният брой на участниците трябва да е шест, за да има осигурена "адекватна конкуренция".
Проблем за компаниите в сектора остават и дълговете на държавата към бизнеса. Забавянето на плащанията достига до шест и повече месеца след оказване на услугите. "Неплащането на държавата има много тежки последици за нас, защото ние внасяме ДДС, плащаме осигуровки и заплати на служителите си, а не получаваме нищо", коментира Пламен Стоянов от почистващата фирма "Комекс".
"Проблемът не е в самите министерства, а във второстепенните разпоредители, чиито бюджети са намалени с 20 на сто. Забавянето обикновено идва от тях", обясни Любомир Андонов, зам.-председател на асоциацията. Той допълни, че до момента само СУ "Св. Климент Охридски" дължи на фирмата му около 700 хил. лв.
Възраженията на бранша

- Невъзможно ценообразуване на офертите
- Недостатъчен брой персонал за всяка фирма, която участва - 20 души
- Малък брой фирми, с които ще се подпише рамково споразумение - шест
- Смесване на дейностите - доставка на санитарни материали и почистване.