Зеленият град Масдар - бъдещето сега

Зеленият град Масдар - бъдещето сега

Добре дошли. Няма нужда да закопчавате коланите. Нашият персонален публичен транспорт се движи без шофьор, без твърдо гориво, с максимална скорост от 40 км/ч и на принципа на асансьора, но в рамките на 10 минути ще ви отведе до всяка точка в нашия град.
Не. Това не е кадър от фантастичен филм, а част от изграждащото се момента зеленото бъдеще на света. Ако преди две години идеята за град без въгледордни емисии беше само фикция, то в края на 2010 г. част от нея вече се реализира и част от града вече е факт.
Става въпрос за първият въглеродно неутрален град в Обединените арабски емирства (ОАЕ) - Масдар. Той не е единственият опит в света за устойчив зелен начин на живот. Подобни градове се строят още в Китай и дори богатата на петрол Саудитска Арабия, но Масдар е пример за случващото се, който "Дневник" видя с подкрепата на General Electric.
Масдар е пример и за това как нуждата от диверсификация и устойчив начин на живот могат да се превърнат в реалност благодарение на дългосрочната визия на управниците на Абу Даби за устойчиво развитие след петрола. В момента се довършва първата фаза от строежа на града. Той е разположен недалеч от столицата на OAE - Абу Даби, в непосредствена близост до едноименно летище.
Днес в него вече живеят и се обучават около 100 студенти на Института за наука и технология "Масдар" (Masdar Institute of Science and Technology), чийто експериментален публичен електротранспорт ви представих в началото. Компанията "Масдар", която е зад целия проект, вече има 10 подобни електромобила от базираната в Холандия компания 2getthere. А зад "Масдар" е самият суверенен фонд на Абу Даби - "Мубадала" (Mubadala Development Company).
Концепцията
Градът въплъщава желанието на Абу Даби да бъде глобален център във възобновяемата енергия. "Искаме Масдар сити да е Силиконовата долина на възобновяемата енергия чрез института "Масдар", каза Алан Фрост, директор на "Масдар". Градът се строи изцяло на принципните на нулеви вългеродни емисии и ще се захранва само от зелена енергия. Вече реалност са около 10% от него.
Очаква се общата застроена площ на Масдар да е 3.8 млн. кв.м върху 6 кв.км земя, а местното му население да бъде около 40 хил. Отделно той ще е офис за още 50 хил. души, които ще се придвижват до града с метро и електромобили. Целият град трябва да е готово до 2020 - 2025, като закъснението ще е с няколко години заради финансовата криза. Първите жилища и офиси трябва да започнат да се запълват от 2013 г., а до 2015 г. в него вече се очаква да живеят 8000 души, а други 12 хил. да работят в града, уточни Фрост.
Изпълнението
Масдар е проектиран от известната английска архитектурна къща Foster + Partners, ръководена от световния архитект Норман Фостър. За да отговори на високите цели, поставени пред него, градът трябва да намери решение на няколко въпроса. Как ще осигурява енергийните си нужди? Как ще се охлажда, при положение че през лятото температурите достигат до 60 градуса по Целзий?  И как ще се придвижват хората в него?
Засега енергийните нужди основно се решават от слънцето и по три основни начина. До 30% от електричеството ще е от соларни панели на покрива на сградите, 75% от топлата вода ще идват от колектори отново на покривите, а останалата енергия от 10 MW - от  фотоволатичния соларен парк, който вече работи на около 1 км от града.
Изборът на подходящи соларни технологии е ключов и затова, макар вече да има работещ фотоволтаичен парк, за панелите по покривите градът в момента тества 30-40 различни вида. Отделно градът изпробва няколко различни вида огледала, с които така да отразява слънчевата енергия, че тя да се складира и да нагрява вода, с която да се охлажда градът.
Нуждата от непрекъснато охлаждане също е предизвикателство за града - за да се оптимизира, той се строи със специфична архитектура. Макар взаимстваща типичните арабски мотиви, сградите в Масдар се строят на принципа те да са толкова близо една до друга, че сенките им да ги пазят от слънцето. Затова и съществуващите в момента улици са не по-широки от 5 до 10 метра, а площадчетата са наполовина на площад "Славейков" в София.
Отделно размерите на прозорците са оптимизирани и допълнително според сенките на съседните сгради са добавени както типично арабски жилищни сенници, така и такива за административни сгради. Типично за региона по-големите сгради имат и покриви-сенници. В случая този над института "Масдар" освен специфичната му форма е изработен от просто дърво, което не привлича слънцето. Съответно в града е осезаемо по-прохладно, отколкото извън него. Летните температури варират между 40 и 60 градуса по Целзий, но със специфичната архитектура и строителство позволяват тя да падне в града с поне 11 до 13%.
Нуждата от сянка обаче поражда и нуждата от движение на въздуха. За целта е изградена вятърна кула, която прихваща вятъра над града и го провежда до вътрешността му, което носи допълнително охлаждане. В самите сгради и най-вече в жилищните са инсталирани и т.нар. умни уреди, които изразходват възможно по-ефективно енергия. Транспортът пък е концентриран основно под земята - главно с метро, а електромобили ще се движат и над нея.
Цената
Удоволствието да се живее, работи и печели във въглеродно неутрален град се очаква да струва на "Мубадала" около 18 млрд. долара. Това е дори по-малко от първоначално планираните 22 млрд. Огромната инвестиция поставя въпроса доколко целият проект е икономически ефективен. Много от местните жители се съмняват в това, но самата идея за устойчив зелен град сред петролно богатия Близък изток кара вече редица мултинационални компании да открият офиси или поне изследователски центрове в Масдар.
Сред тях са General Electric, Siemens, E.ON, BASF, Cosmo oil и др. Там ще е и централата на Международната агенция за възобновяема енергия - International Renewable Energy Agency (IRENA), а много надежди се залагат и на "Масдар институт", който обучава студенти в тясно сътрудничество с Massachusetts Institute of Technology (MIT).