"Трейс" ще ремонтира и железопътната "Тракия" за 380 млн. лв.

"Трейс груп", в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов, ще участва в ремонта и на железопътната "Тракия" за 380 млн. лв., след като в началото на годината спечели и участък за строителството на пътната магистрала за близо 138 млн. лв.
Два дни преди Нова година транспортното министерство обяви, че консорциумът между италианската компания GCF и българските СК-13 и "Трейс" е избран да ремонтира 290 км жп линия между Пловдив и Бургас, като проектът се реализира по оперативна програма "Транспорт".
С това "Трейс" ще изпълнява в консорциуми с други участници три големи обекта по програмата на обща стойност близо 878 млн. лв. За сравнение, общо договорените средства по "Транспорт" възлизат на 1.6 млрд. лв. по данни на Информационната система за еврофондовете (ИСУН) към края на ноември.
Освен жп и пътната "Тракия" третият голям обект на "Трейс" са две отсечки от софийското метро за 360 млн. лв., които бяха спечелени, докато настоящият премиер Бойко Борисов беше кмет на София. При кабинета "Станишев" "Трейс" е спечелила само две поръчки по оперативните програми на общините Пещера и Троян за общо 15 млн. лв. според регистъра на обществените поръчки.
С ремонта на жп линията Пловдив - Бургас "Трейс" влиза и в железопътната инфраструктура, където досега няма опит, ако изключим метрото. Затова за стратегически партньор в консорциума е избрана италианската компания GCF, която е изграждала високоскоростни жп линии в Италия.
Обществената поръчка е разделена на три отсечки и се прави за втори път по настояване на Брюксел заради съмнения за корупция предишния път. Консорциумът с участието на "Трейс" даде най-ниската цена и за трите лота и затова е класиран на първо място от 12 компании, въпреки че оценката на техническата част от предложението му не беше най-високата.
Основен конкурент на победителя по първата позиция - отсечката Михайлово - Калояновец (21 км), беше обединение около "Главболгарстрой". То даде по-висока цена (близо 41 млн. лв. при 35.6 млн. лв. оферта на "Трейс"), но имаше максимална оценка от 30 точки на техническата част. Тази преднина обаче беше стопена от по-ниската оферта на "Трейс".
По същия начин консорциумът победител успя да изпревари основните си конкуренти за другите два лота - Стара Загора - Завой - Зимница (120 км) и Церковски - Карнобат - Бургас (150 км). Най-близко до офертата на "Трейс" за тези два участъка беше консорциум между италианската компания "Салчев" и българската "Енергоремонт". Изборът на обединението около "Трейс" може да бъде обжалван в 14-дневен срок. Ако няма постъпили жалби, може да се пристъпи към подписване на договора.
"Спестени са 110 млн. лв. за рехабилитацията на железопътната линия", каза след избора на победителя министърът на транспорта Александър Цветков, цитиран от пресцентъра си. Това е разликата между най-ниската оферта от първия търг и предложението на фирмата, която вчера беше избрана за изпълнител.
Първата процедура за ремонта на линията беше прекратена по искане на Европейската комисия, след като получи сигнали за нередности от някои от участниците. Жалбите им бяха предизвикани от решението на изборната комисия да дисквалифицира пет от осемте кандидата. Сред тях беше и консорциум с участието на "Трейс".
Формалният повод за прекратяването на процедурата беше, че цените на допуснатите до последния етап компании надвишават индикативната стойност на проекта, но един от участниците в комисията беше уволнен.
Десислава Георгиева беше освободена като директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ. Тя беше зам.-ръководител на програма ФАР в регионалното министерство и е в сивия списък на Агенцията за обществени поръчки за нарушение при разходването на евросредства.
"Проектът "Пловдив – Бургас" е от изключително голямо значение и с огромни ползи за обществото, защото е "част от т.нар. железопътна "Тракия", която трябва да се движи паралелно с аутобана. След приключването на проекта ще се постигнат скорости от 130 - 160 км в час при средни скорости в момента от около 80 км в час, а времето за пътуване ще се намали с 1 час и 10 минути.
Ползите от това ще са големи както за самите железници, така и за пътниците", пише в съобщението на министерството. Проектирането и ремонтът на 290-те км релси трябва да приключи за 3 години и 7 месеца.
Поръчки, спечелени от "Трейс груп" по оперативните програми | ||
---|---|---|
програма | брой поръчки | обща стойност |
"Транспорт" | 3 | 878 млн. лв. |
"Регионално развитие" | 7 | 55.57 млн. лв. |
"Околна среда" | 2 | 6 млн. лв. |
ИСПА | 1 | 19.37 млн. лв. |
Общо | 13 | 958.94 млн. лв. |
Източник: Агенция за обществени поръчки | ||
Забележка: Цените са с ДДС |