В Русе отварят с по един магазин

Търговските центрове в Русе отвориха само с ключови наематели |
Градът на 5-те мола, така стана известен Русе. Засега само два от тях отвориха врати преди Коледа, и то по настояване на ключовите наематели, въпреки че бяха готови още от лятото. Неотстъпчивостта на инвеститорите да свалят наемите, които бяха договорили преди кризата, е една от основните причини търговските центрове да отворят празни. Така етажите, където трябваше да има магазини за мода, бяха без наематели, но постепенно се очаква да бъдат напълнени до пролетта на тази година.
Полупразни
Първи на 16 декември заработи "Мега мол Русе", който беше готов още от лятото. Той се намира на 10 минути път с кола от центъра на града в близост до болницата и е с гледка към река Дунав. Търговският център отвори врати по настояване на дрогерията DM, която беше планирала маркетинговата си кампания в града за коледните и новогодишните празници.
Другият ключов наемател е "Пикадили", като това е първият супермаркет на веригата в Русе. За половин месец в мола вече има около двайсетина търговски обекта за мода, играчки и стоки за бита, както и едно кафене. За сравнение - планираните търговски обекти в мола са над 90.
Все още напълно празен е третият етаж на търговския център, който е предвиден за забавления - детски кът, ресторанти, билярдна зала, боулинг и евентуално една или две кинозали. По данни на инвеститорите - русенската фирма "Мегахим" и Charlemagne Capital, за 57% от търговската площ има подписани договори с наематели, а за други 34% се водят преговори.
Плановете им са до края на март 2011 г. търговският обект да достигне 85% запълняемост. Общата застроена площ на "Мега мол Русе" е 48 хил. кв.м, като 18 хил. кв.м е площта, която се отдава на търговци.
На 20 декември отново по настояване на ключовите си наематели "Карфур" (Carrefour) и "Синема сити" отвори врати и "Мол Русе". Той се намира между две големи пътни артерии в града - булевардите "Липник" и "Потсдам", на 15 минути с кола от центъра на града.
За да улесни предвижването на русенци до мола, инвеститорът Real Estate Services Bulgaria (RESB) вложи 20 хил. лв. за направата на спирка на градския транспорт пред мола. Като габарити "Мол Русе" е по-голям от "Мега мол". Общата му разгъната застроена площ е 55 хил. кв.м, а под наем се отдават близо 40 хил. кв.м.
Около 70% от площите в мола са отдадени под наем, каза Петър Дудоленски, изпълнителен директор на RESB, при откриването на магазина. По думите му до края на март ще бъдат отворени и другите магазини, като подписани договори има още с веригата за техника "Техномаркет" (2900 кв.м), за дрехи Leonardo (1000 кв.м), за хранене Happy (900 кв.м), за дрехи Esprit (700 кв.м) и за книги Ciela (490 кв.м).
Забавянето на отварянето на останалите магазини се дължи на факта, че те са сключили договори през 2008 г., малко преди да връхлети кризата, и дълго време инвеститорът не е искал да намали първоначалните наемни цени. След дълги преговори обаче RESB е отстъпил и сега ще има второ официално откриване в края на март или началото на април, коментира един от наемателите за "Дневник". От RESB потвърдиха, че са предоговорени част от наемите, като има и компании, които са се отказали, но пък са влезли други на тяхно място.
"Откриването на моловете, макар и само с по два обекта в тях преди празниците се оказа много добра стъпка, защото сме доволни от оборотите", коментираха ключовите наематели. В числа картината за "Мол Русе" изглежда така: 30 хил. посетители в първия ден, от тях 9500 са си купили нещо в Carrefour, а 2750 са гледали кино, по данни RESB. За "Мега мол Русе" няма официална статистика.
Румънците се завръщат
"Пикадили" и "Карфур" се превърнаха в любимо място за пазаруване на жителите на града, а и на стотици румънци, които се бяха поизгубили от местните магазини, показват наблюденията на "Дневник". "Цените в "Пикадили" са по-високи от обичайните за супермаркетите в Русе, но пък има интересни неща, които никъде другаде не бихме могли да купим в града и за които по празниците сме готови да отделим пари", сподели Мария Стефанова, която пазаруваше в супермаркета още при отварянето му и смята да ходи там от време на време.
Промоциите, които обяви непосредствено преди откриването си "Карфур", впечатлиха русенци и румънци. Докато българите пазаруваха основно за празничните трапези и ежедневни продукти на ниски цени, като например килограм картофи за 60 ст., румънците препълваха количките.
Северните ни съседи най-вероятно ще препродадат част от стоката на дребно в родината си, защото товареха по много еднакви перилни препарати, консерви и безалкохолни напитки на преференциални цени. Дънки по 10 лева и пижами по 12 лева бяха сред стоките извън хранителните, които се харесаха на купувачите. "Карфур" ми е интересен и вече няколко пъти идвам да пазарувам в него, защото има много богат асортимент, продукти и марки, които не съм виждал в България и са на прилична цена и с добро качество.
Това, че се намира на пет минути път пеш от дома ми, е друго предимство и занапред смятам да пазарувам тук", каза Венцислав Венков, който пазаруваше в магазина. "Очаквам в скоро време Русе да стане един от водещите градове по Дунав и затова "Карфур" отваря магазин тук", каза Кристиан Шарита, изпълнителен директор на френската верига.
Още един мол в Русе стои построен вече повече от година, но не отваря врати. Това е "Дунав мол", който се намира на изхода на града близо до Дунав мост. Негови първоначални собственици бяха българската компания "Мармег" на Венцислав Рачев и Димитър Димитров, които го продадоха на австрийската "Хипо-Алпе-Адриа лизинг", която в момента му търси нов купувач. Замразен е проектът и на на полската група GTS за търговския център "Галерия Русе". Неясно е и бъдещето на "Гранд Плаза мол", който се изгражда в партньорство между община Русе, "Приста ойл" и "Денси". Той се строи до бъдещата спортна зала в центъра на града. За момента обаче спортния комплекс напредва с по-бързи темпове от търговския, който е на основи.
Въпреки че само два от моловете са отворили врати, Русе вече е лидер в България по търговска площ на 1000 души население с 440 кв.м, по данни на GVA Sollers Solutions. "Царят потребител ще прецени кой търговски обект заслужава внимание и кой ще успее. Всеки един от моловете ще намери своето място по един или друг начин, просто ще се промени формата му във времето", коментира Петър Дудоленски.