Продажбите на автомобили в Китай се увеличиха с 33% през 2010 г.

Продажбите на автомобили в Китай се увеличиха с 33% през 2010 г.

Натоварена от трафик улица в Шанхай.
Reuters
Натоварена от трафик улица в Шанхай.
Продажбите на автомобили в Китай нараснаха с 33.2% през 2010 г. спрямо предходната и така страната се превърна в най-големия пазар в света. Анализаторите обаче очакват спад още през първите месеци на 2011 г., когато Пекин спре действащите стимули за покупка на малки леки коли, пише "Ройтерс".
Само през декември автомобилните производители в страната са доставили 1.3 млн. леки коли, но търсенето все още не е задоволено. Общо за цялата година в страната са продадени 13.8 млн. леки автомобила.
"Малките коли се продават като топъл хляб през последните седмици, като хората се опитват да се възползват максимално от държавните субсидии", коментира Менг Ю, който е дилър на Chevrolet в Шанхай.
Китайските власти въведоха стимулите за потребителите през 2009 г. точно по време на пика на кризата, като започнаха с данъчни облекчения за коли с двигатели с обем под 1.6 литра и субсидии от 450 долара за модели с по-нисък разход на гориво и по-високи екологични норми. В края на 2010 г. обаче Китай реши да ги спре като разчита, че вътрешното потребление е достатъчно силно да поддържа растежа на индустрията.
"Месечните продажби най-вероятно ще паднат през първата половина на годината, защото малките леки коли съставляват 60% от продадените автомобили", заяви Джон Зенг, анализатор към J.D. Power Asia Pacific и добави: "След като се изтеглиха стимулите, няма как това да не се отрази на пазара."
Голямото търсене и използването на автомобили със занижени екологични норми принудиха властите в столицата Пекин да наложат квоти на новорегистрираните автомобили, за да се опитат да се справят със замърсяването на въздуха. Подобен ход се очаква да предприемат и други големи китайски градове и според експерти това ще подсили спада в търсенето на нови автомобили.
Въпреки това се очаква продажбите на леки коли да продължат да растат, защото доходите на китайците все повече се увеличават, а и броят на личните автомобили на човек от населението е достатъчно нисък.