Китай стана най-големият пазар на коли в света

Китай стана най-големият пазар на коли в света

- Стимулите за сектора обаче отпадат тази година
Продажбите на автомобили в Китай нараснаха с 33.2% през 2010 г. спрямо предходната и така страната се превърна в най-големия пазар в света, изпреварвайки САЩ. Анализаторите обаче очакват през тази година резултатите да се влошат, тъй като ще престанат да действат стимулите на Пекин, които насърчават покупките на малки коли, пише "Ройтерс".
Само през декември автомобилните производители в страната са доставили 1.3 млн. леки коли, но те все още не могат да задоволят търсенето. Общо за цялата година са продадени 13.8 млн. броя.
"Малките коли се продават като топъл хляб през последните седмици, като хората се опитват да се възползват максимално от държавните субсидии", заяви Менг Ю, който е дилър на Chevrolet в Шанхай.
Китайските власти стимулират автопазара от 2009 г., точно по време на пика на кризата. Въведоха данъчни облекчения за коли с двигатели с обем под 1.6 литра и субсидии от 450 долара за такива с по-нисък разход на гориво и по-високи екологични норми. В края на 2010 г. Пекин реши да прекрати стимулите в началото на тази година, като разчита, че вътрешното потребление е достатъчно силно да поддържа растежа на индустрията.
"Месечните продажби най-вероятно ще паднат през първата половина на годината, защото малките леки коли съставляват 60% от реализираните автомобили", заяви Джон Зенг, анализатор към J.D. Power Asia Pacific. "След като се изтеглиха стимулите, няма как това да не се отрази на пазара."
Голямото търсене и използването на автомобили със занижени екологични норми принудиха властите в столицата Пекин да наложат квоти на новорегистрираните автомобили, за да се опитат да се справят със замърсяването на въздуха. Подобен ход се очаква да предприемат и други големи китайски градове и според експерти това ще подсили спада в търсенето на нови автомобили.
Въпреки това се очаква продажбите на леки коли да продължат да растат, след като все повече се увеличават доходите на китайците, както и за това, че страната е със значително нисък коефицент на брой автомобили на глава на населението, допълва "Ройтерс".