Продажбите на нови автомобили паднаха с една четвърт за година

Дилърите на нови автомобили в България приключват миналата година с една четвърт спад на продажбите, показват данните на браншовата асоциация (ААП). През 2010 г. в страната са били купени 20 085 леки и лекотоварни коли, камиони, автобуси и мотоциклети.
Година по-рано техният брой е бил 26 813. Така за две години криза българският автомобилен пазар намали обема на продажбите с почти 80%. В момента търсенето е между нивата през 2003 г. (17 220 сделки) и 2004 г. (25 786 бройки).
Добрата новина за дилърите на нови коли е, че за втори пореден месец има увеличение на продажбите спрямо миналата година. През декември 2010 г. българите са купили 2758 нови моторни превозни средства срещу 2170 година по-рано.
Така след символичните 10% ръст за ноември през последния месец на миналата година скокът е 27%. Декември се явява и най-силния месец за българските дилъри на автомобили от април 2009 г. насам.
Анализ на пазара по сегменти показва, че най-сериозен спад на годишна база има на сделките при автобусите - с 52%. Продажбите на товарните автомобили, които пострадаха най-тежко през първата кризисна година, сега нарастват с 26 на сто.
Основната причина за това е започването на редица инфраструктурни проекти. Не случайно почти 72% от пазара (908 от общо 1180 сделки) се държат от сегмента на камионите с обща маса 16-44 тона, използвани в строителството.
При леките и лекотоварните автомобили свиването на търсенето е почти 27% (18 820 продажби тази година при 25 705 миналата). "Тойота" приключва годината като пазарен лидер с дял от 10.13%, който е формиран от 1906 сделки.
Хората от бранша обаче са предпазливи в прогнозите си за тази година. Според бранд мениджъра на "Тойота" Иван Антров една от добрите новини от края на 2010 г. е, че се е върнала правилната сезонност в индустрията. "Нормално е първите месеци на годината да са по-слаби, докато последните да са най-силни.
Кризата обърка този ритъм, сега наблюдаваме нормални потребителски рефлекси", обясни той. Очакването на Антров е в най-добрия случай през тази година пазарът да отбележи ръст от 5 до 10%. Раздвижване на продажбите след първото тримесечие на годината и повишаване на търсенето с 10-15 на сто очаква изпълнителният директор на "Авто Юнион груп" Асен Асенов.
"Последните месеци обнадеждиха всички в бранша. За тази година очаквам малък ръст, около 10%", смята националният директор "Продажби" в "Индустриал комерс" (вносител на "Хюндай") Стефан Митов.
Директорът маркетинг и продажби в "Мото-Пфое" Александър Костадинов също очаква повишаване на продажбите през тази година, но не скрива, че в бранша се готвят и за по-лош сценарий, при които отново да има спад.