Британските компании свиват бюджетите си за маркетинг през 2011 г.

Британските компании свиват бюджетите си за маркетинг през 2011 г.

3.9% се очаква да порасне рекламният пазар в САЩ

2.9% ще е ръстът в Западна Европа
Повече рекламодатели са свили своите маркетингови бюджети, вместо да ги увеличат в последните месеци на 2010 г., открива проучване, проведено сред компании, базирани във Великобритания, цитирално от Financial Times. Изводът му е, че ръстът на рекламните инвестиции в медиите във Великобритания ще изостане в сравнение със средното за глобалния рекламен пазар.
Изследването се провежда всяко тримесечие от специализираната във финансова информация компания Markit по поръчка на Института за практиците в рекламата (IPA) и установява задълбочаване на мрачното настроение сред рекламодателите и стопяване на бизнес увереността.
Докладът включва данни, извлечени от разговори с около 300 маркетинг професионалисти във Великобритания, и посочва, че 22% от компаниите са съкратили бюджетите си през последните три месеца на 2010 г. срещу 17%, които са ги увеличили.
Това е най-голямото пропадане за една година, казва проучването, цитирано във Financial Times. По сектори бюджетите са били намалени както за инвестиции в традиционните медии, така и за промоциите в търговските обекти и други дейности "под чертата" (below the line – немедийни активности, бел. ред.) като събития или PR, но спадът в основните медии е най-очебиен.
Дори прогнозата за инвестициите в интернет – за които се очакваше, че ще предвождат възстановяването на рекламния пазар – е подложена на ревизия с най-малък възможен ръст за период от година и половина.
Докладът на IPA съдържа оценки на общите инвестиции в маркетинг (традиционни медии, интернет, изследвания, директен маркетинг, промоции и други), както и коментари и анализи на други ключови икономически индикатори (като БВП, профитабилност на компаниите в сектора, акциите на медийните компании и т.н.).
Проучването се появява в момент, в който прогнозите на големите рекламни холдинги започнаха да се подобряват. Така например най-голямата комуникационна група по приходи WPP увеличи очакванията си за ръста на рекламния пазар през 2011 г.
Докладът заключва, че британските компании ще се възстановяват с по-бавна крачка в сравнение с тези в САЩ и развиващите се икономики. Запитани каква е финансовата перспектива пред техните компании, маркетинг директорите ударили най-ниската си точка на увереност от шест тримесечия насам. 32% казват, че изгледите са се влошили, срещу 27%, които са твърдели това през предишното тримесечие.
"Това, че последните данни разкриват спад в увереността на рекламодателите, е разочароващо, но е и характерно за несигурните времена, в които се намираме. Но поне можем да се успокоим с намеренията на онези компании, които са увеличили инвестициите си в маркетинг и от признаците, че първоначалната рамка на бюджетите за 2011 г. все още е по-висока от реално вложеното в реклама през 2010 г.", коментира президентът на Института на практиците в рекламата Рори Съдърланд. Асоциацията отбелязва още, че рекламните инвестиции в британските медии са пораснали с 6.6% през миналата година, доста по-добър резултат от очаквания.
Group M, медийната агенция от комуникационния гигант WPP, пък предсказа през миналия месец, че глобалните инвестиции в реклама ще надвишат 500 млрд. долара за първи път през 2011 г. с ръст от 5.8%. Агенцията прогнозира още, че пазарът в САЩ ще отбележи ръст от 3.9%, в Западна Европа – 2.9%, а увеличението в Латинска Америка, Централна и Източна Европа и Югоизточна Азия ще бъде двуцифрено.