Корпоративен профил: "Албена" АД

Корпоративен профил: "Албена" АД

Корпоративен профил: "Албена" АД
Дневник
"Албена" (6AB)
Визитка:
Създадена: 1969 г.
Адрес: кк Албена, административна сграда
Телефон: 0579 62 721
Интернет адрес: www.albena.bg
Дейност: предоставяне на туристически услуги
Изпълнителен директор: Красимир Станев
Последен отчет: към 30 септември 2010 г.
"Албена" АД е сред най-големите представители на туристическия бранш на Българската фондова борса. Основният й актив е едноименният курорт Албена с над 40-годишна история, който след приватизацията си през 1997 г. започна активно да се модернизира, запазвайки обаче зеления си облик въпреки силното презастрояването в по-голяма част от българското Черноморие.
В групата "Албена" обаче освен самия курорт влизат още основна част от помощните услуги към него като транспорт, медицински и балнеоложки услуги, по-малкият комплекс "Бялата лагуна", листнат на фондова борса през 2007 г., както и дружеството за летищни услуги, продажба на самолетно гориво и строителни смеси "Интерскай", също публично, което управлява три малки летища - Лесново, Приморско и Балчик.
"Интерскай" беше включено в портфейла на "Албена" последните няколко години в опит на компанията да затвори сферата от услуги, които предлага в кръга туризъм - авиопревозвач - туроператор - хотелиер. Засега обаче това не се отразява на финансовите й резултати, тъй като световната криза удари секторите, в които оперира.
Вече близо три години туристическият сектор страда, първо, от спад в потока от туристи и - второ, в промяната в типа туристи, предпочитащи българските морски курорти. През 2010 г. секторът все пак отчете малко по-добър летен сезон като поток посетители, но спрямо ниската база от 2009 г. и при съществена ценова конкуренция както в България, така и в региона за средно- към нископлатежоспособни клиенти.
Затова и логично финансовите резултати на групата "Албена" за деветмесечието на 2010 г. са под тези за последните две години. Приходите се свиват с около 3% и през 2010 г. до края на септември при спад от над 20% година по-рано за същия период.
"Това се дължи на намалението на приходите от продажби на стоки и услуги... вследствие на провеждането на гъвкава ценова политика, свързана с издаването на специални оферти, намаления на цените и по-големи отстъпки за ранни записвания. Намаляват и приходите от наеми... тъй като има по-малко сключени договори поради по-слабия интерес, свързан с финансовата криза и очакванията за по-слаб туристически сезон", коментират от "Албена" в междинния си доклад за дейността към септември.
Въпреки това компанията е наемала повече хора за активния летен сезон, а част от обектите й са преминали на обслужване от all inclusive на ultra all inclusive, което съответно рефлектира в разходната част, а оттам натежава и на нормата на печалбата на групата.
Тя пада спрямо предходните две години, като се изключат еднократните ефекти от продажбата на дела на "Албена" от 40% в "Албена инвест холдинг". През 2009 г. "Албена" се раздели с този дял срещу печалба от 17 млн. лв., което качи доходността на компанията в рамките на 2009 г. Възвращаемостта на компанията спрямо вложения й капиталов ресурс също продължава да се понижава след еднократните ефекти.
"В началото на прехода кк Албена беше един от трите морски топ курорта в България. През годините конкурентният натиск се увеличи многократно както в България, така и от близките туристически дестинации", коментира пред "Дневник" Христо Владимиров, финансов анализатор от "Ти Би Ай инвест".
По думите му в същото време малко е било направено за модернизирането на курорта след приватизацията, за да отговори на увеличаващата се конкуренция. "Вследствие на това с всяка изминала година дружеството все по-трудно задържа маржа на печалбата, а рентабилността на активите е изключително ниска с тенденция към понижение.
Това се дължи и на разфокусираната инвестиционна стратегия, насочена към придобиването и усвояването на различни активи извън дейността на курортния комплекс, които засега не носят съществена възвращаемост според публикуваните отчети", допълва Владимиров.
При възстановяване на икономическата обстановка както в страната, така и на международна ниво една агресивна маркетингова кампания на комплексния пакет от услуги, които "Албена" може да предложи - през бизнес и конгресен туризъм до семейна почивка, все пак може да спомогне за увеличаване на постъпленията за групата.
От друга страна, едно възстановяване на пазара на имоти, макар и не до нивата на 2007 г., би увеличило допълнително стойността на богатата на активи групата.
Именно интрига около евентуалната продажба на част от тези имоти като например "Бялата лагуна" поддържаха инвеститорския интерес към акциите на "Албена", коментира Развигор Христов, инвестиционен консултант в ПОД "Бъдеще". През 2008 и 2009 г. компанията преговаряше за продажбата на "Бялата лагуна", а в момента все още се продават  хотел "Де Макс" в Швейцарските Алпи и вили от "Тихия кът" край Балчик.
По думите на Христов акцията е сред предпочитаните сред институционалните инвеститори и заради дивидентната си доходност. Компанията редовно разпределяния дивидент последните 10 години, като само през последните четири разпредели по 50 ст. на акция, което донякъде обуславя и търговията й при финансови коефициенти от малко над средните за основните борсови сектори.
Пазарната оценка на компанията се увеличава с 28% през последните 12 месеца спрямо спад от 14% за борсовия индекс SOFIX и 2% ръст за широкия показател BG40.
Христо Владимиров, финансов анализатор, "Ти Би Ай инвест"
Основният и най-важен актив на "Албена" АД е курортен комплекс Албена. Той формира почти всички приходи и печалби на компанията, поради което има централно значение за стойността на акцията. В началото на прехода кк Албена беше един от трите топ курорта на морския туризъм в България. През годините конкурентният натиск се увеличи многократно както в количествено, така и в качествено отношение както в България, така и от близките туристически дестинации.
В същото време малко беше направено за модернизирането на курорт Албена от приватизацията му през 1997 г., за да посрещне предизвикателствата на силно нарастващата конкуренция. Вследствие на това с всяка изминала година дружеството все по-трудно задържа маржа на печалбата, а рентабилността на активите е изключително ниска с тенденция към понижение.
Това се дължи и на разфокусираната инвестиционна стратегия, насочена към придобиването и усвояването на различни активи извън дейността на курортния комплекс, които засега не носят съществена възвращаемост според публикуваните отчети.
Развигор Христов, инвестиционен консултант, ПОД "Бъдеще"
"Албена" е най-големият представител на туристическите дружества, търгувани на фондовата ни борса. Дружеството е с холдингова структура и консолидира резултатите на 14 дъщерни компании. По време на възхода на пазара през 2007 г. интригата се поддържаше около евентуалната продажба на едно от дъщерните дружества - "Бялата лагуна", което беше и листнато на БФБ.
Последвалата финансова и икономическа криза спря всякакви подобни новини. През 2009 г. на дъното на фондовите пазари основният акционер "Албена инвест" предложи търгово предложение на останалите акционери на "Албена" първо на 27 лв., което впоследствие беше увеличено на 30 лв., като 5.8% от малките акционерите го приеха. Положителното е, че дружеството редовно разпределя дивидент и е в портфейлите на доста институционални инвеститори.