Телекомите без правила за проверка на абонати с много предплатени карти

Мобилните оператори нямат специални мерки или вътрешни правила за проверки на собствениците на голям брой предплатени SIM карти, показва допитване на "Дневник" до трите телекома. Само един от тях посочи конкретна практика, с която абонатът би могъл да установи злоупотреба за негова сметка.
От "Виваком" посочиха, че компанията изпраща предупредителни писма на абонатите, на чиито имена са регистрирани голям брой SIM карти. Така абонатът може да установи дали изведнъж не се е оказал собственик на карти, които не е купувал. Възможно е например с изгубена лична карта да се купят голям брой предплатени карти, които после се използват с престъпни намерения.
Според данните на "Виваком" в момента операторът има 35 абонати, всеки от които е собственик на над 100 SIM карти. От "Глобул" коментират, че не предприемат специални мерки към потребители, които са собственици на много предплатени карти. "Купувайки SIM картата, в нея има включени минути, които абонатът ползва, затова не ни дължи сметка.
Тъй като няма месечни сметки, няма и опасност от злоупотреби", обясниха от компанията. "Мобилтел" посочва, че компанията има вътрешна процедура, с която отчита собствениците на много предплатени карти. "Когато има клиентско оплакване, спираме предплатените карти веднага и до момента имаме само две такива искания. И двете са удовлетворени", казват от телекома.
Оказа се, че и Комисията за защита на потребителите (КЗП) не може да помогне на абонатите, които имат такъв проблем. "КЗП няма правомощия да регулира измамите със SIM карти и да прави проверки", обясниха от регулатора. Оттам съветват потребителите да изпращат сигналите си до Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).
Членът на КЗЛД Красимир Димитров коментира пред "Дневник", че регулаторът е правил многократно проверки по сигнали от потребители за злоупотреби със SIM карти и лични данни. "Комисията винаги може да се самосезира, щом постъпи сигнал. В сряда имаме заседание и вероятно ще го направим", посочи Димитров.
Във вторник потребител сигнализира пред Би Ти Ви, че при прехвърлянето към друг тарифен план мобилният й оператор е активирал втора SIM карта на името на абоната, но без неговото знание. С тази карта са проведени разговори, за които потребителят не знае и които трябва да плаща.
Обяснението на мобилния оператор е, че договорът на потребителя бил подправен, а самият потребител дължи неустойка, защото иска да деактивира картата. В крайна сметка картата е деактивирана, след като потребителят заплашил, че ще търси съдействие от полицията.
Тази седмица Комисията за регулиране на съобщенията обяви, че ще предложи законови промени, с които да се ограничи броя на SIM картите, които всеки потребител може да притежава. И трите мобилни оператори изразиха готовност да спазват мярката при законовото й налагане.
Индивидуалните позиции на операторите към предложението обаче са хладни. От "Мобилтел" например коментираха, че мярката ще ограничи правото на избор на потребителите.
От какво се оплакват потребителите - С открадната или загубена лична карта се купуват SIM карти, с които после се извършват престъпления - При преминаване към друг тарифен план операторът активира втора SIM карта без знанието на абоната - С телефонна оферта за "безплатен" подарък абонатът се оказва собственик и на нов тарифен план, за който трябва да плаща месечни такси |