Инфраструктурните такси за празни и пълни товарни вагони се изравняват

На живо
Заседанието на Народното събрание

Инфраструктурните такси за празни и пълни товарни вагони се изравняват

- Министерството предлага около 30% по-ниски такси за влакове, превозващи товарни камиони
Инфраструктурните такси за преминаване на празни товарни вагони по жп мрежата в страната се изравняват с тези за пълни влакове. Това предвижда проект за изменение на тарифата за плащанията, които се събират от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и се плащат от превозвачите.
В момента в тарифата е записано, че за празни товарни вагони се плащат 0.0016 лв. на тонкилометър за линии от първа категория и 0.0008 лв. на тонкилометър за такива от втора. При пълен влак таксите са в пъти по-високи - 2.4 лв. на тонкилометър.
От министерството на транспорта обясниха, че се предлага уеднаквяване на тарифите, тъй като според други нормативни документи могат да се таксуват само влакове, а "не вагони, още по-малко празни или пълни". Освен това инфраструктурата се изхабява независимо дали по релсите минава празен или пълен влак.
Министерството на транспорта предлага и около 30% по-ниски такси за влакове, превозващи товарни камиони. Ведомството смята, че така може поне част от камионите, които минават транзитно през страната от Сърбия за Турция или обратно, да пътуват, качени на влак. Комбинираните превози ще станат възможни след откриването на интермодалните терминали в Свиленград и Драгоман.
Преди време транспортният министър Александър Цветков каза, че това ще стане през пролетта на тази година. Според заместника му Камен Кичев намаляването на таксите за комбинирани превози няма да се отрази на приходите на НКЖИ, тъй като компанията и сега не получавала нищо от тях.
От образуването на инфраструктурните такси се очаква да отпаднат и елементите за ползване на електрическата и контактна мрежа. Превозвачите обаче ще продължат да плащат за тази услуга, но по друга цена, която предстои да бъде одобрена от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
Промяната се прави заради изискването на Европейската комисия за либерализиране на енергийния пазар и даването на възможност на клиентите да купят енергия от избран от тях доставчик. За да може НКЖИ да продължи да осигурява тази услуга, компанията получи миналата година лиценз за разпределение на ток по разпределителните мрежи в жп транспорта. 
От министерството на транспорта предлагат и приходите от таксите да се използват само за поддържането на инфраструктурата. С тях няма да може да се плащат заплати, осигуровки или капиталови разходи.
В началото на годината от НКЖИ заявиха, че планират около 90 млн. лв. приходи от такси. От компанията все още не коментират как ще се отразят на бюджета им новите предложения, тъй като очакват те да бъдат променени в следващите дни след среща с ръководството на Министерството на финансите.