Дървопреработвателите бележат поне 10% ръст на продажбите

Дървопреработвателите бележат поне 10% ръст на продажбите

- Рентабилността на компаниите пада
Дървопреработвателите бележат поне  10% ръст на продажбите си през миналата година, показват финансовите резултати за 2010 г. на два от ключовите представители в бранша: "Лесопласт" - Троян, и "Фазерлес"- Силистра, чиито акции се търгуват на Българската фондова борса. Първата компания е увеличила продажбите си с около 23% при 10% ръст на производството, а втората бележи по-скромен ръст на приходите си с 10%.
Производството на "Лесопласт" се е увеличило с близо 10 на сто през миналата година. Общо за цялата година обемът му е достигнал 62  хил. куб.м, като малко по-голям е ръстът в производството на шперплат в сравнение с това на дървесни плоскости. Към края на миналата година стойността на продажбите на компанията е 39.1 млн. лв., с 23% ръст на годишна база. От компанията посочват, че има оживление на пазара на шперплат и в резултат продажбите за миналата година са се увеличили с 46%.
Данните показват, че има увеличение на продажбите зад граница, докато тези в България намаляват. Съответно делът на износа се е увеличил и вече достига 84% от тях.
В същото време обаче компаниите в бранша губят рентабилност, като трупат загуби. "Лесопласт" излиза на загуба от 1.77 млн. лв. при близо 300 хил. лв. печалба за 2009 г., като причината е в обезценка на инвестицията в сръбската компания "Пилана" на стойност 3 млн. лв., става ясно от доклада за дейността.
В същото време разходите на компанията са с 30 на сто до над 40 млн. лв. Увеличението е при почти всички пера – и разходи за материали, външни услуги, както и тези за заплати. Средната брутна заплата в компанията се е увеличила с 6% през миналата година до 651 лв.
Въпреки 10% ръст на продажбите до 16 млн. лв. и "Фазерлес" губи от рентабилността си, като свива печалбата си наполовина до 121 хил. лв. Разходите за материали са паднали леко, увеличение има в тези за външни услуги и възнаграждения. В резултат общите разходи на дружеството са нараснали с 11 на сто до 16.17 млн. лв.
Като причина за по-слабия финансов резултат се посочва ремонт в предприятието. В доклада за дейността си от ръководството на компанията поясняват, че миналата година е била една от най-трудните за тях, но от края на 2009 г. до третото тримесечие на 2010 г. продажбите леко са се увеличавали. От октомври насам ръстът е много по-силен и е компенсирал предишното изоставане.