Читателите разказват, "Дневник" пита, "Топлофикация" отговаря

Получаването на високите сметки за парно за декември, придружени с благодарствено писмо от "Топлофикация София" станаха повод през седмицата да потърсим коментарите и въпросите на читателите по темата.
Във форума под няколко статии, свързани с "Топлофикация" и с проверките за извършените и неизвършени ремонти от компанията, както и на редакционния и-мейл адрес получихме различни казуси и мнения.
Обобщихме от тях въпроси, които зададохме на изпълнителния директор на дружеството Стоян Цветанов на интервюто с него.
Казус 1:
Снежана Балева
Фактурата за м. декември миналата година заедно с това "вълнуващо" писмо получихме едва вчера. След като дадохме съгласието си да получаваме в продължение на 11 месеца равни сметки за уж по-прозрачно плануване на семейния бюджет, последната сметка за 2011 година е с 30 % по-висока от досегашните сметки. Сега обмисляме просто да престанем да плащаме. Не искаме да се съгласим с едностранните решения за промени на дружеството. Вместо да пишат сърцераздирателни писма, да бяха обяснили защо се налага тази промяна. Все пак до днес ние сме били изрядни платци. За какви бонуси ни говорят? Точно обратното се случва, товарят сметките на редовните абонати, които сигурно ще стават все по-малко.
Защо сметките за парно за декември се оказаха по-високи от очакваните 30% в сравнение с 2009 г.?
Стоян Цветанов (С.Ц.) - Сметката е резултат от потребената енергия по цената. Нещо, което е много важно и трябва да се знае, е, че не трябва да се гледа само това, което вие сте консумирали през миналия декември, а трябва да погледнете и изравнителната ви сметка в края на сезона. В случай че миналата година сте платили 100 единици за декември, а се е оказало, че те са с 20 по-малко при изравнителната сметка, тогава на базата на 120 единици е направена и прогнозата за следващата година. Същевременно може през този декември да сте били някъде в чужбина или извън дома си, това ще бъде коригирано през следващия изравнителен период. Така че в това отношение няма как да се получи някакъв дисбаланс.
Казус 2:
В. Нешев
За съжаление съм абонат на "Топлофикация". Бих искал да споделя с вас силното си учудване от съдържанието на декемврийската фактура и по специално "Изходни данни" и "Пояснения за изготвяне на Вашата Фактура" на нейния гръб. Съдържанието на безочливото писмо е излишно да се коментира. Оказва се, че за месец 12.2010 енергията от сградната инсталация е около 30% по малко от тази за 12.2009 г., а енергията за отопление на имота и за подгряване на водата се е увеличила с около 50% в сравнение с миналата година.
Това е много малка част от неясните за мен, както и за повечето хора данни, които предоставя "Топлофикация". За първи път си правя труда да се опитам да вникна в данните от фактурите и независимо че не съм специалист, в мен възникват много въпроси и съмнения относно достоверността им. Ще съм много благодарен, ако някой специалист ми окаже съдействие в разчитането на въпросните данни, тъй като в тях има смущаващи числа, които най-малкото математически изчислени, не са верни. Благодаря предварително.
Много хора умишлено намаляват потреблението, но получават по-голям дял от сградната инсталация и общите части. Защо се увеличава техният процент в сметката, при положение че хората са се опитали да управляват по-разумно изразходваната енергия?
С.Ц. - Ако сте консумирали толкова, колкото през декември 2009 г., увеличението на сметките ви не трябва да повече от 29.4%. Ако сте консумирали повече обаче, е нормално да получите и по-висока сметка. Всеки случай трябва да бъде разгледан конкретно, но има обяснение защо обикновено се получава увеличаване на сградната инсталация или общите части.
Това се получава от кражбите на топлинна енергия. "Топлофикация" засича енергията по топломера в абонатната станция и, да речем, тя е 100 единици. Оттук нататък работа е на топлинния счетоводител как ще разпредели по най-справедливия начин консумираната енергия. Така например, ако 20 единици енергия са общите части - те се разпределят между абонатите.
Тук идва най-големият конфликт, който е между хората в сградата. Разбира се, на всеки му се струва, че делът на общите части е повече и ако кражбите са се увеличили, делът наистина ще нарасне. Ние гарантираме, че енергията, която подаваме в абонатната, е 100% това, което се отчита от топломера в абонатната станция.
Но хората, които си плащат сметките редовно, не са виновни, че някой краде, защо трябва да плащат за нещо, което реално не са ползвали?
С.Ц. - Винаги съм казвал, че най-големият проблем е разпределението на енергията вътре в сградата и че тези, които крадат топлина, ощетяват коректните платци. На практика най-коректните страдат най-много от това, че някой тарикат е решил да ги краде. Докато не преобърнем този процес и не стане ясно, че всеки трябва да плаща това, което консумира, тези проблеми винаги ще останат.
Но това са проблеми на етажната собственост. Ние не бягаме като дружество от тези проблеми и искаме да участваме там, където може да помогнем за решаването им, да подпомагаме хората в техническо естество, да участваме в проверката по онези домове, за които домоуправителите на сградата са подали сигнал, че имат съмнения за съседи, които ощетяват останалите. Но трябва да стане ясно, че няма как да се намесим в отношенията между хората в сградата.
Това е обща етажна собственост. Подобна е ситуацията и при потреблението на вода и електричество, винаги има общи части, които трябва да бъдат разпределени. Най-общо казано, принципът на разпределение е: топлинните счетоводители отчитат показанията на индивидуалните уреди, прибавят се единиците от общите сградни части и сумата трябва да даде количеството енергия, която е измерена от топломера в абонатната станция. Целта е разпределението да е справедливо и колкото сте потребили, това и да платите.
Когато обаче 60-70% от консумираната енергия в една сграда е за сградна инсталация, то тогава е очевидно, че има кражби. Общото събрание на собствениците трябва да реши дали е изгодно да ползва нашите услуги. Винаги съм казвал съвсем почтено на клиентите - топлоснабдяването е услуга, за която трябва да платиш, и ако не ти е изгодна, да намериш друга алтернатива.
"Топлофикация" не е сама на този пазар. Все повече ще трябва да се съобразяваме с алтернативните начини на отопление. Има сгради, които сега се строят и имат избор – да се присъединят към нас или да се отопляват с термопомпа или слънчеви панели на покрива, или да решат да се отопляват на газ.
Защо се плаща за нещо, което на практика не си потребил?
С.Ц. - Потребили сме го всички по някакъв начин. По принцип човек е така устроен, че ако може нещо да не го плати, не го плаща. Комуналните компании трябва да създават механизми, чрез които да не се допускат неизрядни платци. Не е възможно 18% от клиентите ни да си правят това, което искат, и да не си плащат сметките. Оттам тръгват всичките ни проблеми, защото когато не си получаваме дължимото, не можем да платим на "Булгаргаз", той от своя страна на руския доставчик и ето го порочния кръг.
Аз също съм абонат на "Топлофикация" и при нас проблемите не са по-различни от тези при другите абонати. "Топлофикация" подава определено количество енергия до съответната абонатна станция в сградата и иска да получи парите си срещу него. Оттам нататък топлинните счетоводители са тези, които отчитат индивидуалното потребление и правят разпределението. Никой няма изгода да дописва или надписва сметки. Ние няма и как да го правим, защото търговските уреди в абонатните станции минават метрологична проверка редовно, за да сме сигурни, че отчитат точно подадената енергия.
Казус 3
М.Б. (не случайно останал анонимен)
Ами след като през лето господнье 2000 собственоръчно съм си отрязал 5-те радиатора, какъв по-ясен начин да покажа, че не искам да ползвам "услугите им" (може би да взривя абонатната станция във входа на блока или как?!), а същите продължиха да изпращат сметки (които отдавна съм спрял да плащам) и след като минала година изпратиха заплашително писмо, т.е. че да започна да си плащам рекета до 7 дни, щото иначе отиваме на съд (апропо, за какво плащаме сега - да пълним друга партийна каса, за ново джакузи в кабинета на новия директор, за други 20 млн. евро по сметка в чужда банка на името на майката на новия директор или за какво....?).
И как реагирах:
Ами аз съм от тези булгаристанци, които знаят как се работи с интернет търсачка, въведох ключови думи "адвокат, дело, топлофикация" и мога да отделя 2000 лв. за едното съдене и ги изпреварих, т.е. пръв заведох дело.
Това беше пролетта на 2010, а февруари 2011 е първото гледане на делото.
Отоплявам се на ток, 100 м2, т.е. + 40 лв. върху лятната сметка за електричество, а на "лоялните абонати", доколкото все още има такива индивиди без никаква икономическа култура - бъдете здрави.
Как ще увеличите събираемостта, повече дела ли ще завеждате?
С.Ц. - Съдебният процес за нас не е желателната мярка, а е крайната. Първо търсим хората, опитваме се да се споразумеем с тях, защото един съдебен процес означава разходи и за двете страни. Наистина има хора, които са затруднени и не могат да си плащат парното и не бързаме да завеждаме дела срещу тях.
Когато спечелим делото, си връщаме парите, които сме дали за съдебни разходи, но това е финансов ресурс, който ние вече авансово сме заплатили. Едно задължение от 1500 лева, минало през съда, може да достигне 3000 лева. Досега сме загубили едва 3% от делата, които водим. По-добре е клиентите да се опитат да се договорят с нас, все пак в топлофикация сме живи хора, не сме граф Дракула.
Казус 4
ANAGOR
Искам да кажа на всички, които имат неплатени сметки отпреди повече от 3 години, че това, което пише в писмото, е пълна глупост. Сметките, натрупани преди повече от 3 години от датата на издаване, се погасяват по давност. Трябва ви само по-читав адвокат. Аз не съм такъв, не го приемайте като реклама. Всеки трябва да се ориентира сам в това. Аз лично спечелих такова дело срещу "Топлофикация Перник". Не може да има такова дебелоочие просто. Дано фалират всичките, че да се отървем най-после.
Много от сметките се оказват с изтекла давност, как смятате да получите парите от тях?
С.Ц. - Това, че давността е изтекла съгласно закона, не ни дава правото да отписваме тези задължения. Длъжни сме да ги потърсим, завеждаме съдебно дело и в много от делата самият клиент не протестира задълженията си и ги признава. В други случаи съдът казва: погасителната ви давност е три или пет години и клиентът дължи толкова.
Събираме си присъдените пари и си ги отчитаме, а останалите несъбрани отчитаме като загуба. Години наред процесът по събираемост във фирмата е лош. Завеждат се дела, преди да е настъпила тригодишната давност, и в тези случаи тя спира да тече. Тези, които смятат да не си платят с надеждата, че ще им се се размине, да не го правят, защото ще заведем дело и няма да имат ползва от изчакването им. Основно през 2011 г. ще работим в този сегмент.
Една от промените, които настъпват в дружеството, е осъзнаването, че клиентът е важен и вече работим в тази посока. Не може човек да дойде при нас и да чака на опашка по 20 минути, за да бъде обслужен или да си плати сметката. Но в момента и това се случва - елементарен пример – касовите апарати, с които работим, са сигурно на 15 години.
Не може една сметка да излиза със скорост 3 минути. Това са малки неща, но са важни. Работата ни е и да обясняваме на хората, ако нещо не разбират, колкото е нужно. В момента изграждаме информационна система, която ще подобри значително обслужването на клиентите. В IT технологиите "Топлофикация" е изостанала в развитието си с 10-15 години. На няколко пъти е започвано да се изгражда информационна система и тя се проваля.
Казус 5
guri
В: Сметка ноември – 80.48 лв.
Сметка декември – 158.84 лв.
увеличение с 97.365%
А и ДКЕВР увеличи цената по тяхно искане, а не сама. Къде са инвестициите, къде ми е топлината, при всяко леко затопляне и радиаторите почват да греят едва-едва, и то на 5. За какво ми е този вентил, дето дадох толкова пари за него?
След като януари не е топъл месец, това означава ли, че не може да чакаме по-ниски сметки от тези през декември?
С.Ц. - Рано е да се каже, трябва да видим какво количество енергия сме подали. На 7 февруари ще имаме първите данни за това какви биха били сметките и ще ги обявим веднага. Поел съм ангажимента оттук нататък всичко, което ще се случва, да е ясно пред обществото. Не че това ще накара хората да се усмихват, в никакъв случай, но поне да е ясно.
Отпреди 10 години нямаме проблеми с топлинния си график. Във всеки един момент се измерва температурата и спрямо нея се подава определена енергия. Абонатните станции са напълно автоматични. Подмяната на абонатните станции е нещо много важно, което беше направено през изминалите години, и тя спестява между 20 и 30% енергия в сградите. Остава ни да сменим още 1779 и това трябва да бъде реализирано, за да затворим изцяло този процес.
Коментар от читател:
Вместо да пишат сърцераздирателни писма, да бяха обяснили защо се налага тази промяна. Все пак до днес ние сме били изрядни платци.
Каква ще бъде бонусната програма, чрез която ще стимулирате коректните клиенти и я споменавате в писмото си към тях?
С.Ц. - Трябва да направим крачка към потребителите и да покажем, че тези, които са коректни, трябва да бъдат стимулирани. Това ще е финансов ресурс за дружеството, но той няма да влезе в цената. Надяваме се с тази бонус програма да накараме една част от нередовните платци да започнат да си плащат сметките.
Ще стимулираме клиентите чрез сметките. Колкото по-дълго даден клиент е бил коректен, толкова повече ще усети ползата от бонусната ни програма. Най-трудното за нас е да намерим ресурс, с който да стимулираме редовните си клиенти.