Етичната комисия за саморегулация с поредица от решения срещу реклами на телеком услуги
С поредица от решения срещу реклами на телекомуникационни услуги и sms игри излезе в понеделник Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Тя препоръчва на "Ню геймс" ООД, "Космо България мобайл" ("Глобул"), "Мобилтел" АД, "Макс телеком" ООД и "Евробет" ООД да приведат "търговските си комуникации в съответствие с нормите на националните етични правила за реклама и търговска комуникация в България".
Решенията са изпратени и до Комисията за защита на конкуренцията, Съвета за електронни медии и Държавната комисия по хазарта.
Решенията на комисията са задължителни за рекламодателите, подписали Националните етични правила за реклама. Даваме им 5-дневен срок да коригират рекламните си клипове, а ако не го направят, изпращаме писмо до Съвета за електронни медии. Те глобяват телевизиите, ако тв спотовете не са променени съгласно правилата", уточни за "Дневник" председателят на Етичната комисия Гриша Камбуров.
НСС е сдружение с нестопанска цел, което обединява Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции -България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО).
Игри за милиони
Като вулгарен и неподходящ за деца е определен един от рекламните видеоклипове на играта "SMS за милиони" на "Ню геймс" ООД. Клипът показва проститутка, която предизвикателно предлага услугите си и "е добра в ръцете", а следващите кадри я показват в поза, създаваща асоциация за сексуален контакт. В отговор от "Ню гейм" защитават рекламната си концепция с аргумента, че тя представлява реплика от известен и обичан филм, "Хубава жена".
"Вярно е, че сексът продава, вярно е, че продажбите скачат, когато в рекламата има дългокрака красавица. Но защо тази пропаганда трябва да става чрез афиширане на платената проституция, още повече че клипът се излъчва във време, когато деца и подрастващи гледат", питат от Етичната комисия.
Същата игра на същата компания, но с друга телевизионна реклама е определена като подвеждаща и заблуждаваща. В нея се казва, че човек, за да се регистрира за участие в играта "SMS за милиони", трябва да изпрати безплатен SMS на номер 9999 със своя ЕГН, но не се споменава, че по-късно регистриралият се участник ще започне да получава SMS с въпроси, на които се отговаря с вече платени такива.
Според комисията по този начин потребителят бива подведен, че участието му в играта е безплатно, защото в търговската комуникация не се споменава за финансови задължения, още повече че не става ясно и колко SMS човек трябва да изпрати, за да продължи участието си в играта.
Етичната комисия счита, че регламентът на играта трябва да бъде оповестен в ефир, а не само в сайта на играта, тъй като не всеки има такъв у дома си.
"Мобилният маркетинг е сфера, за която се очаква да се превърне в огромен източник на приходи за мобилните оператори, както и за организаторите на подобни игри. Трябва да се намери балансът между бизнеса и личната неприкосновеност на хората, защото методите на играта "SMS за милиони" могат да ги настроят срещу мобилния маркетинг", подчертават от Националния съвет по саморегулация.
Като заблуждаваща потребителите е определена брошурата за абонаментен план Globul Web&Talk на "Космо България мобайл" ("Глобул"). Според жалбоподателя рекламният материал въвежда в заблуда хората, но те биха разбрали това само ако отворят сайта на оператора и прочетат внимателно всички звездички с допълнителни условия, които липсват в брощурата.
От тях става ясно, че Globul си запазва правото да въведе допълнително ограничение по отношение на потреблението на услугата или да я прекрати/деактивира едностранно. В становището си по казуса от "Глобул" обръщат внимание, че разпространявани рекламни материали на компанията не са единственият източник на информация за потребителите и те не споделят виждането, че средният потребител би формирал търговско решение само и единствено на базата на един рекламен материал.
Според Етичната комисия обаче фактът, че "Глобул" ползва различни канали на комуникация за даден свой продукт, не освобождава компанията от задължението да спазва етичните правила във всеки от тях. В противен случай рекламодателят злоупотребява с липсата на опит у потребителите и ги въвежда в заблужзение, смятат от комисията.
Срещу телевизионната реклама на "Мобилтел" АД за тарифен план LOOP Mega в НСС са постъпили три жалби, които я определят като липса на социална отговорност, като неподходяща за деца и като използваща тяхната доверчивост и неопитност. "Целевата група на мрежата на Loop са лица между 14 и 29 години, а цялата серия от реклами съдържа послания, които подтикват евентуално бъдещи абонати да изпращат текстови съобщения на непознати и да се срещат с непознати", обясняват от комисията, считайки жалбите за основателни.
В ответното си становище "Мобилтел" твърди, че медийното планиране на кампанията LOOP Hello следва зададената целева група (18-34 г .). Членовете на саморегулаторната организация обаче не приемат този мотив, тъй като противоречи на сайта на рекламодателя, в който се казва, че "LOOP e най-младата мобилна мрежа в България, в която можеш да влезеш, ако си между 14 и 29 години".
Етичната комисия се самосезира и за играта на "Евробет" ООД, която обещава "Две хиляди лева заплата, без да работим", като я счита за подвеждаща и заблуждаваща потребителите. В мотивите си членовете на комисията посочват, че не е редно да се създават илюзии у хората, че може да се получава възнаграждение за труд, без реално да се полага такъв. Според тях се стимулира и участието в хазартни игри, което е в нарушение на чл. 10 от Закона за хазарта ("Забранява се прякото рекламиране на хазартни игри чрез средствата за масово осведомяване").
В становището си по казуса "Евробет" ООД обясняват, че понятието "заплата" е използвано в преносен смисъл и не е идентично с понятието "работна заплата" по смисъла на Кодекса на труда. От Етичната комисия обаче опонират, че няма друго определение за заплата или трудово възнаграждение освен това, посочено в Кодекса на труда.
Друго решение на Етичната комисия пък касае жалба срещу телевизионна реклама на телекомуникационната компания "Макс телеком", която твърди, че точно този оператор на мобилни и фиксирани услуги предлага "най-бързия мобилен интернет". Според жалбоподателя сравнението на база скорост при мобилния интернет не е правдиво, тъй като преките конкуренти на фирмата предоставят по-висока скорост от предлаганите от "Макс телеком" 16 Mbps.
Етичната комисия намира жалбата за основателна и смята, че "Макс телеком" следва да докажат твърдението, че предлагат "най-бързия мобилен интернет". В решението й се казва още, че потребителят остава и в заблуждение, че мрежата на дружеството покрива 100% от населението на страната, докато на практика мрежата покрива около 55 на сто от населението, факт, посочен в официалния сайт на "Макс телеком" ООД.
"Разбираемо е, че в условията на конкурентна икономическа среда всяка реклама се стреми да изложи максимално добри условия за предлаганите услуги, но спестяването на подобни "данни" на потребителя е най-малкото неправилно и подвеждащо бъдещите клиенти", обяснява в становището си Етичната комисия по саморегулация.