Пазарът на лекарства надхвърли 2 милиарда лева

Пазарът на лекарства надхвърли 2 милиарда лева

Пазарът на лекарства надхвърли 2 милиарда лева
Дневник
Очаква се ръстът да се запази и тази година, а аптеките да продължат да намаляват

132 млн. лева са приходите от хранителни добавки. Ръстът е 4% спрямо 2009
"Изминалата 2010 г. беше умерено добра, без съществени изненади. За 2011 г. отново очакваме да е умерено добра - очакваме ръст на пазара на лекарствени продукти да е 6%"
Кунчо Трифонов, "IMS България"

"Никога не сме имали такъв ръст на нови марки лекарствени продукти и хранителни добавки като през 2010 г., особено голямо е увеличението при хранителните добавки и към тях има интерес от страна на клиентите"
Николай Костов, Асоциация на собствениците на аптеки
Повече лекарства за повече пари са били закупени в България през 2010 г. Така накратко може да бъдат обобщени данните от годишното проучване на международната компания за изследвания на фармацевтичния пазар IMS. Според анализа пазарът надхвърля 2 милиарда лева, което е 9% ръст спрямо 2009 г.
Продадените опаковки са с около 2% по-малко, но мениджърът на "IMS България" Кунчо Трифонов обясни пред "Дневник", че този спад "не означава, че българите са се лекували с по-малко медикаменти, а се дължи на това, че производителите започнаха да слагат повече лекарства в една опаковка и да произвеждат все повече комбинирани продукти, което изисква приемането на по-малко таблетки". Изследването не отчита колко са хапчетата в един пакет и как са се увеличавали.
Данните за 2010 г. потвърждават, че тенденцията за нарастване на пазара се запазва. През 2009 г. увеличението на приходите беше с 8.1%, а спадът в опаковките - 0.7% спрямо 2008 г. Прогнозата на IMS за 2011 г. е отново за ръст от около 6% на база всички лекарствени продукти.
Той ще бъде поддържан от продажбите в аптеките, докато от болниците се очаква да е на същото ниво. През тази година българите са си купили лекарства за 1.6 млрд. лева (разходите за част от тях са заплатени от НЗОК - 340 млн. лева- бел. ред.), а болниците - за 275 млн. лева.
Аптекарите коментираха, че не се е случил и прогнозираният спад в продажбите на хранителните добавки. Очакванията бяха, че заради кризата и свитите доходи българите ще намалят тези разходи, но те имат ръст от 4%. Най-продавани са лекарствата от сериите "грижа за ставите" и мултивитамините.
Изводът, че увеличените приходи на фармацевтичните компании се дължат на по-големи продадени обеми, се подкрепя и от фактите, че през 2010 г. цените на лекарствата от позитивния списък, които се продават в аптеките, се понижиха. А здравното министерство намали сумите за някои търгове за медикаменти, защото в тях бяха добавени и генерични лекарства, които са на по-ниски цени. Експортът в България е пренебрежимо малък и не може да окаже съществено влияние на данните, коментира Кунчо Трифонов.
IMS обръщат внимание на проблема със забавените плащания от клиниките към доставчиците и предричат, че и през 2011 г. ще продължи да има "заробващо кредитиране на болниците от дистрибуторите". 
С рецепта и без рецепта
При лекарствата с рецепта приходите са нараснали с 10% спрямо 2009 г. Това се дължи и на улеснения достъп на медикаменти в позитивната листа и на увеличаването правата на общопрактикуващите лекари да предписват лекарства. За тези без рецепта има ръст на постъпленията с 4%. Продажбите на т.нар. оригинални продукти са нараснали и като опаковки, и като приходи съответно със 7.8% и 15%, а при генеричните има спад в опаковките с 4.5% и ръст в постъпленията от 3.5%.
"Нарастват продажбите и цените на медикаменти и добавки. Никога не сме имали такъв ръст на навлизането на нови марки и продукти", коментира пред "Дневник" председателят на Асоциацията на собствениците на аптеки Николай Костов. 
Най-продаваното лекарство е било аналгин на"Софарма", въпреки че има спад с 15.9% спрямо 2009 г. Най-голям ръст отбелязва аспирин протект на Bayer - с 30%.  Според Костов причина за големия ръст в продажбите може да е и реекспортът, защото това лекарство се предлага много изгодно на българския пазар и се препродава в други страни.
Средната цена на опаковка е била близо 8 лв. срещу около 7 лв. за миналата година. Тенденцията на ръст на цените е от 2006 г., когато средната стойност е било около 5.50 лв.
Все повече хранителни добавки
През есента на миналата година анализатори предрекоха, че ще има стагнация на този пазар, защото кризата е замразила продажбите им. Тези продукти са повече част от стила на живот и заради кризата хората ще са по-склонни да се лишат от тях, считаха те. Общо увеличението в приходите от тези продукти е 4%. Има и такива като цитровит витамин С ("Актавис") с повишение от над 3000% и в продажбите на опаковки и в приходите. Изводите в доклада са, че тази година най-продаваните хранителни добавки (в стойност) отново са от класа на "грижа за ставите", следвани от мултивитамините.
Броят на аптеките ще продължи да намалява
И през миналата година броят на  аптеките в България е продължил да намалява  От около 4300 - 4500 в предишните години през 2010 г. са работили близо 3900. Годишният оборот в една средно голяма аптека през 2010 г. е бил около 408 хил. лв., но има и обекти с оборот милиони и такива с под 40 хил. лв., пише в анализа на IMS. Компанията уточни, че става дума само за приходите от  продадените лекарствени продукти, а не и от други (напр. ако в същата аптека се продава козметика). Прогнозите са, че през 2011 г. ще затворят още около 100 обекта по икономически причини.
"Ние отдавна твърдим, че броят на аптеките намалява и ще намалява", коментира Николай Костов. Според него причината е в окрупняването на бизнеса, защото пазарът го изисква. Той посочи, че хората предпочитат да влизат в аптеки над 20 кв.м и които предлагат повече продукти.
Преди седмица при окончателното приемане на промените в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина парламентът запази досегашното ограничение за собственост върху аптеките, според което едно юридическо лице може да има до четири. Това е опит да се ограничи окрупняването на бизнеса, но на практика това ограничение не работи на практика, защото един човек може да открие на свое име колкото иска фирми и да има много повече от четири аптеки.