AOL придобива онлайн изданието "Хъфингтън пост" за 315 млн. долара

AOL придобива онлайн изданието "Хъфингтън пост" за 315 млн. долара

Късно вечерта в неделя интернет компанията AOL обяви, че ще придобие онлайн изданието "Хъфингтън пост" в сделка за 315 млн. долара. Тя ще обедини два големи интернет гиганта по нетрадиционен начин, коментира "Ню Йорк таймс".
AOL ще плати 300 млн. долара в кеш, а останалите в акции, като се очаква сделката да бъде приключена в края на това или началото на следващото тримесечие.
Сделката ще помогне на AOL да продължи разширяването на бизнеса си в медийната сфера, след като компанията придоби технологичния блог TechCrunch за 25 млн. долара през миналата година, а освен това притежава и Engadget.
По силата на обединението съоснователката и главен редактор на "Хъфингтън пост" Ариана Хъфингтън ще получи контрола над всички новинарски и медийни сайтове, които са собственост на портала. Сред тях освен технологичните блогове са и други медийни компании като Moviefone и MapQuest. Това ще стане чрез новосъздадената медийна група "Хъфингтън пост медия груп".
Свързването между двете дружества ще доведе до увеличение на продажбите на "Хъфингтън пост", докато AOL ще се превърне в сериозен играч в интернет медийното пространство. Според AOL комбинираните усилия на двете фирми ще създадат база от 117 млн. уникални посетители месечно от САЩ и 270 млн. от целия свят.
Основаният през 2005 г. "Хъфингтън пост" се разрасна до един от най-посещаваните сайтове в САЩ, като в момента претендира за 25 млн. посетители месечно. Той генерира приходи от 31 млн. долара през изминалата година и очаква през тази те да нараснат до 60 млн. долара, заяви Кенет Лерър, вторият съосновател на компанията. За разлика от AOL "Хъфингтън пост" не е публично дружество и не обявява официално своите разходи. То се оценява на около 350 млн. долара, ако приходите му през 2011 г. достигнат 60 млн. долара, пише "Венити феър".
Продажбата е добре дошла и за инвеститорите, и акционерите на "Хъфингтън пост", които ще приберат своята печалба по-рано, отколкото ако чакат компанията да се разрасне достатъчно, за да направи дебют на борсата.
Едно от големите предимства на сайта е създаването на силно онлайн общество от читатели, което наброява десетки милиони души. Те могат да коментират материалите, публикувани в "Хъфингтън пост", и да ги споделят в социалните мрежи. Това е и една от причините онлайн изданието да привлече доста читатели.
Сайтът обаче търпи критика, че голяма част от материалите не са авторски и се използват доста чужди източници, вместо да се разчита на собствени. Напоследък обаче компанията нае на работа репортери с опит в издания като "Ню Йорк таймс", "Нюзуик" и други традиционни медии, за да подобри качеството на материалите си.
Докато сайтът отчита растеж и в момента разполага с над 200 служители, то AOL свива дейността си. През миналата година компанията съкрати 2500 работни места, което е приблизително една трета от целия й персонал. Въпреки че последните финансови резултати надминаха очакванията на Уолстрийт, приходите за четвъртото тримесечие спаднаха с 26% на годишна база поради факта, че намаляват интернет абонатите, които използват модем за връзка. Приходите от реклама, към които компанията се преориентира за основен бизнес, също търпят понижение от 29% през четвъртото тримесечие на 2010 г. спрямо същия период на предходната година.
"Придобиването на "Хъфингтън пост" ще създаде американска медийна компания от ново поколение с глобален обхват, комбинираща за нашите клиенти съдържание, създаване на общност и споделяне на социален опит. Заедно нашите компании ще прегърнат дигиталното бъдеще и ще се превърнат в дигитална дестинация, която дава уникални възможности за нашите потребители и рекламодатели", се казва в официалното съобщение на Тим Армстронг, председател и главен изпълнителен директор на AOL. Той допълни, че с това действие компанията показва, че прави инвестиции.
"В случая става въпрос за смела инвестиция, която съвпада с нашата стратегия за развитие", заяви Армстронг. "Мисля, че сме в ситуация, в която 1+1=11."
"Когато Кени Лерър и аз основахме "Хъфингтън пост" през май 2005 г., имахме големи надежди. Но дори ние трудно бихме предвидили, че след по-малко от 6 години ще можем да обявим сделка, която ще ни позволи за реализираме възгледите си със скоростта на светлината. Все още се движим в същата посока, със същите хора и със същите цели, но сега ще го правим много, много по-бързо", коментира Ариана Хъфингтън.
Предаването на такава власт на Ариана Хъфингтън и превръщането й в публично лице на компанията може да коства на AOL имиджа й на политически неутрална компания. Тя е популярен критик на консервативно мислещите мениджъри и политици. Хъфингтън прави опит и да влезе в политиката, като неуспешно се кандидатира за сенатор на щата Калифорния през 2003 г.
Според нея политическата й дейност няма да се отрази на това как ще управлява бизнеса, свързан с "Хъфингтън пост медия груп".
Някои информационни сайтове на AOL като "Политикс дейли" и "Дейли файненс" най-вероятно ще изчезнат след завършването на сделката и повечето хора, които работят в тях, се очаква да станат автори в "Хъфингтън пост".
Ефекти от придобиването

- Сделката е за 315 млн. долара, от които 300 млн. долара в кеш, другите в акции.
- Ще бъде създадена медийна група "Хъфингтън пост медия груп", която ще отговаря за целия новинарски и информационен бизнес на AOL.
- "Хъфингтън пост медия груп" ще бъде управлявана от съоснователката и главен редактор на интернет изданието Ариана Хъфингтън.
- Очаква се новата медийна група да генерира над 117 млн. уникални посещения месечно от САЩ и 270 млн. от целия свят.