Корпоративен профил: "София - БТ"

Корпоративен профил: "София - БТ"

Корпоративен профил: "София - БТ"
Дневник
"София - БТ" (3JU)
Визитка:
Създадена: 1909 г.
Адрес: София 1618, бул. "Цар Борис III" 134
Телефон: 02/81 89 350
Интернет адрес: www.sofia-bt.com
Дейност: производство на цигари
Изпълнителен директор: Красимир Петров
Последен отчет: индивидуален, към 30 декември 2010 г.
След Благоевград фабриката в София е другото останало дружество на "Булгартабак холдинг", което произвежда цигари. Като обеми и обороти фабриката е по-малка от благоевградската, но пък с по-дългогодишни традиции в сектора и имоти в атрактивни части на столицата.
Основните марки цигари на "София - БТ" са "Средец", "Ева", "Булгартабак", ММ, "Виктори" (100 мм), "Фемина" и др., а последната една година фабриката предлага и тютюн за пушене с марка Welcome. На българския пазар най-продавани са "Ева", ММ и "Средец".
При един от опитите за приватизация на цигарените дружества през 2004 г. към фабриката в София беше проявен чуждестранен стратегически интерес от "Бритиш американ табако", като тя беше в един пул с "Пловдив - БТ", а в другия  "Благоевград - БТ" и "Слънце Стара Загора БГ". До сделка така и не се стигна под натиска на ДПС, които бяха коалиционен партньор в правителството на НДСВ тогава.
Политическите търкания около приватизацията на фабриките през последните 13 години доведе най-вече до едно очаквано развитие - загуба на конкуреноспособност на българския пазар. Само за три години пазарният дял на софийската фабрика се е свил от 25 на едва 11%. Това беше напълно очаквано, след като чуждестранните производители се върнаха на пазара през последните четири години, а третата печеливша фабрика на "Булгартабак" - пловдивската, мина в частни ръце през 2008 г. и съответно само за няколко месеца започна да завзема пазарен дял.
Отделно за това спомогнаха увеличаването на акцизите и ожесточената ценова война между местните и чуждите играчи, а контрабанда, която по данни на сектора вече заема 40% от целия пазар, натиска допълнително традиционно ниската ценова еластичност на бранша.
На фона на тази черна картина и само няколко месеца преди провеждането на поредната процедура за продажбата на "Булгартабак" подобно на "Благоевград - БТ" метаморфозата в "София - БТ" гали окото на инвеститорите. Ако в началото на 2009 г. плановете за драстично увеличаване на износа изглеждаха по-скоро нереалистични, то в края на 2010 г. те вече са факт поне според финансовите резултатите на цигарените фабрики.
"София - БТ" изпреварва в пъти по увеличение на изнесените обеми и реализираните обороти през последните две години по-голямата фабрика в Благоевград. През последната година Благоевград отчита 40% ръст в продадените в чужбина цигари спрямо 60% ръст в постъпленията от тези продажби. Фабриката в София отчита 80% ръст на обемите и удвояване на постъпленията. Основните чужди пазари и на двете дружества са Близкият изток и балканските страни.
Картината допълнително се избистря със значително подобрената ликвидна позиция на "София - БТ". Това най-вече се отнася за вземанията на компанията. За разлика от предходни години, когато продажбите й зависеха най-вече от вътрешния пазар, в края на 2010 г. вземанията й са значително по-ниски, въпреки че над 80% от продажбите й вече са на чужди пазари.
Единствените й вземания са от клиенти в България, което показва, че компанията би следвало да е събрала без голяма отсрочка средствата от продажбите зад граница. Прави впечатление, че се понижават и данъчните задължения, основно тези за акцизи, което отговаря на спада в приходите от вътрешния пазар, коментира Цветослав Цачев, ръководител отдел "Анализи" в "Елана трейдинг".
Въпреки това според анализатори дружеството все още има какво да направи, за да подобри нормата си на печалба. Според Цачев компанията не е успяла да я подобри през четвъртото тримесечие за разлика от предишните две тримесечия. "Годината завършва с 9.7 млн. лв. нетна печалба, което отговаря на 6.3 Р/Е. Това е сравнително нисък и определено атрактивен коефициент в сравнение с пазарите в региона и дори с огромната част от българските ликвидни компании", коментира още той.
Пазарната оценка на "София - БТ" обаче е с близо 70% по-висока спрямо 12 месеца по-рано, движена най-вече от очакванията за предстоящата приватизация, за която има сигнали, че може да приключи до средата на лятото. Отделно от това значително по-високата печалба предвещава и пореден дивидент за акционерите на компанията. Така сравнително ниските пазарни коефициенти, предстоящата приватизаиця и очакванията за дивидент предвещават допълнителна капиталова и дивидентна доходност.
 
Анализатори
Цветослав Цачев, ръководител отдел "Анализи", "Елана трейдинг"
"София - БТ" отчете силно четвърто тримесечие по отношение на продажбите, но за разлика от предишните два периода компанията не подобри нормата си на печалба. Годината завършва с 9.7 млн. лв. нетна печалба, което отговаря на 6.3 Р/Е. Това е сравнително нисък и определено атрактивен коефициент в сравнение с пазарите в региона и дори с огромната част от българските ликвидни компании.
Рисковете обаче не са за пренебрегване – 83% от приходите идват от износ и не бива да се изключват изменения на тримесечна база поради влиянието на различни фактори. Валутният курс е също значима причина за колебания в продажбите, но очакваме поскъпване на долара през годината, което да се отрази много позитивно на приходите на компанията при позитивна конюнктура.
Вътрешният пазар се стабилизира през второто полугодие на 2010 г., а задълженията по акцизи и ДДС падат повече от два пъти, което отговаря на 55% намаление на приходите за вътрешния пазар. "София - БТ" отчита силно намаление на годишна база на вземанията от клиенти, но вероятно това се дължи на извънредно високите приходи преди повишаването на акциза от началото на 2010 г. и забавянето на плащанията на акцизите. Равнището на вземанията вече е на обичайните си нива.