Конкуренция в облаците

Конкуренция в облаците

Конкуренция в облаците
Дневник
- Ценовите разлики между традиционните и лоу кост превозвачи намаляват

- Нискотарифните авиокомпании погледнаха и към бизнес пътуванията
Една американска авиокомпания, създадена преди 44 години, промени авиационния пазар с новия си бизнес модел, който разчита на максимално проста услуга на максимално ниска цена. Със самолетите на базираната в Далас "Саутуест ерлайнс" (Southwest Airlines) днес пътуват най-много хора - над 100 млн. души, показват данните на Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA). Всички пътници идват от  американския пазар, който е вътрешен за компанията.
Southwest Airlines е първата нискотарифна компания в света. Успехът на бизнес модела й се доказва и от друга класация на компаниите, направена от IATA - по брой на пътниците на международни полети. Тя се оглавява от друг превозвач, разчитащ на ниските цени на билетите - базираната в Ирландия "Райънер" (Ryanair).
В последните години нискотарифните компании засилват позициите си на европейските пазари, включително и в България. От 2008 г. до края на миналата година пазарният им дял на най-голямото българско летище - София, е нараснал от около 21 на 30%. Същевременно и хората от бизнеса, и странични наблюдатели твърдят, че разликата между традиционните и нискотарифните компании намалява.
Аргументите се откриват в намаляващата ножица между цените на билетите и опитите на нискотарифни превозвачи да привличат бизнес клиенти и да навлизат в нишата на дългите полети - територии, досега запазени за бюджетните им конкуренти.
Да сравняваш ябълки и круши
"Тайната" на ниските цени на евтините компании е в липсата на удобства. Те оперират в рамките на един континент или дори част от него. Не предлагат пътувания по дълги дестинации и не осигуряват прекачване. Услугата им включва само превоз - без храна, пък била тя и студен сандвич, без каквито и да било екстри, дори без багаж (за големи куфари и чанти се плаща допълнително). Кацат на отдалечени летища заради ниските такси. Спестяват и от обслужването, като продават билети основно онлайн и карат клиентите да се чекират сами през интернет.
Особеностите им привличат най-вече хора, които летят рядко заради скъпите цени на билетите. "Крадат" и клиенти, които предпочитат сами да организират ваканциите си.
Бюджетните компании все още са лидери при бизнес пътуванията. С тях летят хора, които не могат да планират отрано полетите си, търсят комфорт или летят на дълги разстояния и с прекачване.
"Да сравняваш нискотарифните и традициионните компании е все едно да сравняваш ябълки и круши.
Бизнес моделите са различни и винаги ще има разлика в цените на двата вида превозвачи, но тя се смалява", смята главният икономист на IATA Браян Пиърс, цитиран в един от анализите на международната асоциация. Специалистите от IATA припомнят, че в последните години и традиционните компании правят всичко възможно, за да намалят разходите си, а с това и цените на билетите. Част от процеса е дигитализирането на услугите (продажба на билети и чекиране онлайн), взето като пример от нискотарифните компании.
Цената (не) е всичко
Конкуренцията между авиокомпаниите със сигурност води до намаляване на цените по дестинациите, по които и двата вида превозвачи предлагат полети. Променят се обаче и бизнес стратегиите.
"Навлизането на нови нискотарифни превозвачи увеличава конкуренцията, води до намаляване на цените и увеличение на пътниците. Когато откриваме нова дестинация, обикновено отчитаме 85% нарастване на трафика", каза за "Дневник" Питър Воец, маркетинг мениджър на британската "Изиджет" (EasyJet) за Австрия, Швейцария и Източна Европа.  "Резултатите от конкуренцията са винаги в полза на пътниците", смята Варо Балаш, мениджър корпоративни комуникации в "Уиз еър" (Wizz Air).
Търговският мениджър на традиционният превозвач "Бритиш еъруейз" (British Airways) за Балканите Емил Делибашев коментира, че компанията постоянно актуализира цените си. "Понятието low cost (нискотарифни) вече не е съвсем точно, защото, когато към цената на билета се прибавят всички съпътстващи разходи, тарифата вече не е такава, каквато изглежда на пръв поглед. Добавената стойност на услугата, която ние предлагаме, би обрала разликата до около 50-70 евро", смята Делибашев.
Според главния секретар на Асоциацията на българските авиокомпании Йовко Йоцев има все по-малка разлика между традиционни и евтини превозвачи. По думите му при промоции или покупка на билет в последния момент често традиционните компании се оказват по-евтини. "Освен това нискотарифните превозвачи добавят нови услуги, които вдигат цената, а традиционните ги оголват с цел да намалят стойността на билетите", обясни Йоцев.
"Основната причина пътниците да избират евтините компании е цената. Не отчитат обаче, че ако не закупят билетите си достатъчно време предварително, разликата с традиционните превозвачи няма да е толкова голяма. Освен това нискосървисните компании излитат и кацат на по-отдалечени летища (това оскъпява придвижването до града - бел. ред), а като се добави и допълнителната цена за всяка услуга, ги прави не толкова изгоден начин на пътуване", каза Делибашев.
Проверка на "Дневник" за цената на двупосочните билети по една от най-наситените с превозвачи линия - от България до Лондон, за края на април показа, че дори и на пръв поглед офертите на различните компании да се разминават с около 100 лв., когато към тях се прибавят всички допълнителни разходи като тези за придвижване до града и за багаж, разликите стават доста по-малки, а общата цена се движи около 400 лв.
В търсене на печалба
"С развитието си нискотарифните компании губят своята конкурентоспособност. Новите на пазара винаги имат предимство, но то изчезва с времето", смята Фред Лазар, професор в Schulich School of Business, част от канадския York University. Мнението му е част от анализ на IATA за битката между евтините и бюджетните превозвачи.
От международната асоциация изтъкват, че тази тенденция вече се наблюдава на американския пазар, където лоу кост превозвачите имат и най-дълга история. Според IATA основният проблем пред нискотарифните компании е цената на горивото, тъй като тя има много по-голям дял в ценообразуването им в сравнение с конкурентите им.
В търсене на повече клиенти и устойчиви приходи някои от нискотарифните авиокомпании опитват да навлязат в територии, досега запазени за традиционните превозвачи. "Фокусът ни тази година ще бъде върху бизнес пътниците", каза Питър Воец от "Изиджет". Компанията предлага на пътуващите по бизнес да променят полетите си до два часа преди излитане, имат право на бързо настаняване на борда и на чекиран багаж, без да плащат допълнително за услугите - предимства, които традиционните превозвачи предлагат от години.
Според анализаторите на IATA нискотарифните компании имат няколко възможности за развитие. Едната е да продължат да работят основно на къси разстояния, но възможностите за нови маршрути на пазари като Европа и САЩ се изчерпват. Вторият вариант е да се насочат към превоз на дълги дестинации, което ще увеличи разходите им.
"Третият е да сменят тотално бизнес модела си и да започнат да се конкурират с големите, което вероятно ще е целувката на смъртта за евтините компании", смятат анализаторите на IATA. Според тях вече има признаци, че втората опция е за предпочитане. За пример дават намерението на "ЕърАзия" (AirAsia) да започне да изпълнява дълги полети заедно с "Джетстар" (Jetstar).
"Райънер" и "Уестджет" (Westjet) обмислят възможността да започнат съвместни презокеански полети. "Тази промяна в стратегията на евтините компании ще е ново предизвикателство за традиционните превозвачи, но опитът досега показва, че конкуренцията прави индустрията по-силна, а компаниите по-ефективни."
България в европейския контекст

Най-голяма конкуренция между нискотарифните и традиционните компании в България има на летище София. По данни на държавния оператор на столичната аерогара през миналата година 30% от пътниците по редовни линии са ползвали услугите на евтините превозвачи, а 70% са летели с някоя от бюджетните компании. През 2009 г. пазарните дялове са били съответно 24 срещу 76.
Увеличението в полза на нискотарифните компании се обяснява с ниските цени, пускането на нови маршрути и навлизането на нови играчи като "Ники", "Кимбър Стърлинг" и "Пегасус".

По данните на "Летище София" единствената българска компания с редовни полети - "България ер", все още е лидер на пазара с 26.11%. Веднага след нея е нискотарифната "Уиз еър" с почти 20% пазарен дял. Британската "Изиджет" пък е превозила почти 7% от пътниците по редовни линии от и до София. От ноември м.г. до България лети и най-голямата европейска нискотарифна компания - "Райънер". Полетите й се изпълняват от Пловдив, а прогнозата е самолетите на компанията да се ползват от поне 30 хил. души годишно.

Според анализ на Асоциацията на българските авиопревозвачи от 2009 г. навлизането на нискотарифни компании е намалило пазарния дял на "България ер". От компанията не отговориха на въпросите на "Дневник" как се е променила стратегията им през последните години и дали цените на билетите им намаляха заради конкуренцията на евтините превозвачи.
Мнения

Емил Делибашев, търговски мениджър на British Airways за Балканите
Нямаме практика да коментираме конкретни цифри за отделните страни, в които British Airways оперира. Надминаваме резултатите си от предходната година, което определено означава успех. Отбелязвам внушителен ръст на нашите продажби от България в премиум сегмента – Club Europe и Club World, както и в икономичната класа в дългите (междуконтинентални) полети. Постоянно преразглеждаме ценовата си политика спрямо пазара и спрямо конкурентите ни. Смятаме, че предлагаме най-добрия продукт като съотношение между качество и цена на услугата и сигурност на полета.

България категорично има потенциал и през сегашния зимен сезон изпълняваме оперативната ни програма от миналата зима. Сутрешният полет в неделя ще се възстанови още от самото начало на лятното разписание – от 29 март 2011 г., което е с два месеца по-рано в сравнение с миналата година.

Питър Воец, маркетинг мениджър на EasyJet за Австрия, Швейцария и Източена Европа
През 2010 г. сме превозили 238 452 пътници от и до България спрямо 239 992 пътници през 2009 г. (финансовата година на компанията приключва в края на септември - бел. ред.) Отчитаме увеличение на пътниците към Лондон за сметка на Милано, който преустановихме като дестинация. Не планираме да закриваме други. Лондон и Манчестър остават водещи и силни дестинации за нас.

Лоу кост компаниите привличат клиенти най-вече от чартърните и след това от традиционните превозвачи. Нашият фокус тази година  ще бъде върху бизнес пътниците. Наскоро обявихме нова гъвкава ценова тарифа, насочена към нуждите на бизнес пътниците. На пътниците, които обичат да пътуват за развлечение, предлагаме разнообразие от оферти за почивки, хотелско настаняване, ски, коли под наем и др.

Варо Балаш, мениджър корпоративни комуникации Wizz Air Group
През 2010 Wizz Air има 57.8% пазарен дял в сектора на лоу кост превозвачите в България. Превозили сме 735 000 пътници през последната година, което е 34% повече от 2009. Авиокомпанията постоянно следи търсенето на клиентите и нагажда действията си така, че да удовлетворява пътниците на наистина достъпни цени. Процентът на пътуващите с различни цели – бизнес или почивка, се променя през годините, но все повече бизнесът осъзнава, че Wizz Air  може да бъде по-евтиното решение от традиционните авиокомпании.

Йовко Йоцев, секретар на Асоциацията на българските авиопревозвачи
По приблизителна оценка от трафика на летищата делът на нискотарифните компании по редовните линии на българския пазар за 2010 г. е около 29% при 24 на сто година по-рано. През последните години има прехвърляне на пътници от чартърните превозвачи към нискотарифните, тъй като все повече хора решават да организират сами почивките си.

Границата между евтините и традиционните превозвачи обаче вече не е толкова голяма. Бюджетните превозвачи намаляват цените и освен това при промоции или покупки в последния момент офертите им може да са по-добри от тези на лоу кост превозвачите. Ожесточаването на конкуренцията неминуемо води до спад на цените на билетите, а и пътниците стават много чувствителни към стойността на услугата.