Маркирането на автомобили ще бъде забранено

"Тези стикери определено оказват съществено влияние върху кражбите" - вътрешният министър Цветан Цветанов "Предложението е от чуждите застрахователни компании, които искат да нарушат конкуренцията" - Цветанка Крумова, изп. директор на "Армеец" АД |
Маркирането на автомобили като част от застраховането ще бъде забранено. Това се предвижда в проект за промени в Кодекса за застраховането, изготвен от работна група с участието на МВР, Комисията за финансов надзор и застрахователи.
На дискусия вчера мярката, за която вътрешното министерство настоява от няколко месеца, беше подкрепена от представители на чужди застрахователни компании и на някои български. Против се обявиха от "Армеец" (собственост на "Химимпорт"), "Бул инс" (свързвана с братята Маргини) и "Лев инс" (контролирана от Алексей Петров), но последната с уговорката, че все пак може да се направи промяна на някои практики.
Аргументът на Цветанов за промяната е, че с маркирането на автокрадците се подсказва кои коли да бъдат крадени или не. Министърът обяви, че лепенките на маркираните коли са част от сигналите, които се дават към криминалния контингент, и има групи за кражба, които са свързани с определени застрахователи. Според него бизнесът на маркиращите фирми е за около 40-50 млн. лв. годишно. "Самият факт, че има автокрадци в услуга на определени застрахователни компании, трябва да бъде прекратен. Тези стикери определено оказват съществено влияние върху кражбите", каза Цветанов.
Очаква се предложенията за промени в Кодекса за застраховането да бъдат приети от парламента до края на март, обясни пред "Дневник" представител на работната група, която го подготвя. Заместник-председателят на КФН Борислав Богоев каза по време на дискусията, че до седмица всички нови предложения ще бъдат подготвени от работната група.
Според проекта за промени, с който "Дневник" разполага, глобата за застраховател, който изисква маркиране, е от 10 хил. до 40 хил. лв., при повторни нарушения скача двойно.
Ако забраната влезе в сила, разходите на шофьорите ще намалеят, защото те няма да плащат за маркиране на автомобила си. То се прави върху няколко части като рама, фарове, стъкла и др. Първоначалното маркиране струва около 40-60 лв. за автомобил и по 20-30 лв. при повторно. В момента от такова са се отказали "Алианц България", "Дженерали България", "Виктория", "Евроинс", както и "Интерамерикан", останалите застрахователи изискват да има такова преди сключване на полица "Каско".
Председателят на Асоциацията за застрахователна сигурност Юри Тодоров също потвърди за връзка на маркиращи фирми, някои от застрахователите и автокрадци – когато се открадне автомобилът, крадците разбират по маркировката къде е застрахован, свързват се с компанията и предлагат връщане срещу определена сума.
Изпълнителният директор на най-голямата маркираща фирма - "Кеит", Георги Желев, заяви, че маркирането е европейска практика и по този начин се помага както срещу кражбите на автомобили, така и при търсенето им. Заместник-председателят на КФН Борислав Богоев и част от застрахователите обаче категорично отрекоха тази практика като защита срещу кражби.
Според председателя на Асоциацията на българските застрахователи Орлин Пенев у потребителите на застраховки се създава неправилното усещане, че маркирането пази от кражби. Пенев каза още, че тази практика противоречи на свободната конкуренция на пазара. Министър Цветанов също подчерта, че с отпадане на маркирането ще се подобри конкуренцията на пазара.
Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова обвини чуждите застрахователи, че лобират за предложение, което иска да наруши свободната конкуренция, и да си осигурят предимство.
Председателят на надзорния съвет на "Еврохолд България" (собственик на "Евроинс") Асен Христов обаче заяви, че и тяхната компания, макар и българска, също е против маркирането и предложи вместо юридическа забрана да има финансови санкции – маркиращите фирми да се лицензират и за всеки стикер да се плаща по 150 лв. патентен данък. По неговите думи това много скоро ще ограничи силно бизнеса им. От "Лев инс" също подкрепиха идеята за лицензиране, но казаха, че са "за" запазване на маркирането.
Маркиращите "Кеит" - официално нейните основни собственици са Живко Желев и Георги Желев, но неофициално в бранша се смята, че фирмата е близка до братя Маргини. Най-голямата маркираща фирма, с нея работят ДЗИ, "Булстрад", "Бул инс". "Голд кар" - изцяло собственост на "Лев корпорация", която се контролира от Алексей Петров. С нея работят "Лев инс" и "Общинска застрахователна компания". "Инфо асистанс" - неин собственик официално е фирмата "Дениз 2001" на Светослав Янев, който е в управлението на няколко фирми, свързани с "Химимпорт". С "Инфо асистанс" работи "Армеец". Източник: Търговски регистър, "Дневник", "Капитал" |