Бързи влакове за новите линии ще има, когато БДЖ излезе на печалба

България започва да изгражда високоскоростни железопътни линии, но бързи влакове по тях едва ли ще се движат скоро. Причината - такива ще се купуват едва след като БДЖ излезе на печалба, а гаранция, че това ще стане скоро, няма. Всичко стана ясно днес при подписване на договора за рехабилитация на "железопътната Тракия" - отсечката Пловдив - Бургас между Националната компания "Железопътна инфраструктура" и консорциума между българските компании "Трейс" и "СК-13" и италианската GCF.
Конкурсът по ОП "Транспорт", който е обявен за втори път, е със срок на изпълнение три години и е на обща стойност 317 млн. лева без ДДС. Според плана след завършването на линията по нея ще може да се движат влакове със скорост между 130 - 160 км в час. Също днес бяха отворени офертите и за друга скоростна отсечка - между Пловдив и Септември на стойност 359 млн. лв., която предизвика сериозен интерес на 19 компании и консорциума.
Въпреки че тя е много по-къса от тази до Бургас, цената на километър по нея е доста по-висока, тъй като изцяло ще се подменя съществуващата инфраструктура. В момента средната скорост на влаковете в България е около 60 км/ч, а максималната е ограничена до 80 км/ч от съображения за сигурност, посочиха от превозвача. И в момента обаче има малки участъци, където влаковете могат да се движат със 120 км/ч. Картинката ще се запази още няколко години.
"Самите превозни средства ще се купуват на по-късен етап", обясни транспортният министър Александър Цветков. По думите му България се е уговорила с Европейския съюз, щом се стабилизира БДЖ, да се кандидатира за бенефициент по оперативна програма "Транспорт". Така с европари ще може да се купят и необходимите високоскоростни локомотиви и вагони.
"За да не се обезсмисли наличието на добра инфраструктура - именно заради това сме договорили БДЖ да влезе като бенефициент по европрограмите", каза министърът. По предварителни данни БДЖ излиза на загуба от 53 млн. лв., а НКЖИ на 16 млн. лв. Очаква се още тази година инфраструктурната компания да излезе на печалба, а за превозвачът това да се случи в следващите няколко години, прогнозира в началото на годината Александър Цветков.
"Когато успеем да стабилизираме окончателно БДЖ и тя да е на положителен финансов резултат - тя ще бъде за следващия програмен период (2014 - 2020 г. - бел. ред.) бенефициент и тогава ще може с европейски средства да закупим нови влакове", обясни Цветков. По думите му това е единственият шанс на железницата да бъде модернизирана, защото със собствени средства би било много трудно и би отнело много време. Цветков оприличи ситуацията в БДЖ с тази в столичното метро, чиито релси също се изграждат с евросредства, както и влакчетата се купуват с пари от Брюксел.
Във вторник бяха отворени и офертите за модернизация на жп линията Пловдив - Септември. В конкурса документи са подали рекорден брой участници - 19 (виж таблицата). Поръчката се финансира по оперативна програма "Транспорт" и е на обща стойност 359 млн. лв. "Този проект е по-скъп от жп линията Пловдив - Бургас, защото отсечката трябва да се прави наново, да се укрепва за високите скорости до 160 км в час и да се изгражда нова контактна мрежа", обясниха от НКЖИ.
Кандидати за отсечката Пловдив - Септември - "Терна" АД, Гърция - Консорциум "Светелски- РВП Кьоне" - Консорциум "СО-ВА Инженеринг 1" - "Чи Ем Чи.- Акмар – Джойнт Венър", Равена, Италия - "Пор технобау унд умвелт" АД, Австрия - Консорциум "Салчеф – Енергоремонт", Италия - Обединение " БТП – ГБС (жп линия Септември – Пловдив) - Обединение "Азви – СПХ" - Консорциум "ЛВ – СТ" - ДЗЗД "Ай Джи Ей жп инфраструктура консорциум" - Консорциум "БГ – ЖП – ИНФРА" - Консорциум "Железопътни магистрали" - "ОХЛ ЖС" АД - Чешка република - Консорциум "Алпине Бау – Х. Ф. Вибе" - Обединение "Трансеуропа Асигния – Махента - "Актор" Гърция, Атина - Консорциум "Страбак – Железопътнио строителство" - "Пицароти ИПС" ДЗЗД - Консорциум "Туци – Мавимекс" |
БДЖ може да получи 140 млн. лв. от бюджета На днешното си заседание Министерският съвет ще гласува отпускането на 140 млн. лева за БДЖ, съобщи министърът на транспорта Александър Цветков. По думите му парите ще послужат за мостово финансиране на компанията, докато получи кредит от Световната банка, като след това ще бъдат възстановени. "С отпуснатите пари ще бъдат изплащани задължения към кредитори и доставчици, планирано е средствата да бъдат около 140 млн. лева", каза Цветков. По думите му най-рано през лятото държавните железници могат да получат до 460 млн. лева от Световната банка. |