БДЖ хвана 7% гратисчии в пътническите влакове през януари

От 5 до 7% от общия брой пътуващи в пътнически влакове на БДЖ са били хванати без билети през януари, съобщиха пред "Дневник" от държавния холдинг. При внезапни проверки в 1284 пътнически влака са хванати 5000 души, които пътуват без билет. "Най-често нарушителите се возят сутрин и вечер в пътническите влакове на близки от София разстояния и пътуват по работа или на училище", обясняват от компанията. Сред най-рисковите дестинации характеризиращи се с нередовни пътници, са Ихтиман - Септември, Своге - Мездра - Лакатник, София - Перник, Пловдив - Граф Игнатиево и други.
Заради допуснатите гратисчии във влаковете през януари са санкционирани 19 от кондукторите в БДЖ. От компанията не уточняват дали те са били заловени с "подкупи" от гратисчиите. "Много трудно се уволняват кондуктори заради такива нарушения, защото ни съдят и пак се връщат на работа. Необходими са поне двама свидетели, които да разкажат за нелегалното прибиране на пари от страна на проверителите", обясниха от държавните железници. Внезапните проверки във влаковете се извършват от шефовете на кондукторите.
"Преди опитахме да поставяме кондуктор на всяка врата в пътническите влакове, но ни излиза много скъпо. Опитваме нови методи за борба с гратисчиите", обясниха още от холдинга. От компанията уточняват, че в сравнение с миналата година събираемостта на приходите от пътнически превози се е увеличила с 12.7 на сто, но не уточняват каква е самата сума на парите.
Пътниците имат право да се качват без билет във влаковете само от гари, където няма билетни каси, уточняват от БДЖ. Те могат да си купят талон от кондуктора във влака на същата цена. Пътник, който се е качил на влак от гара с билетна каса, плаща по-скъпо своя билет съгласно приета тарифа на държавните железници. Така например от София до Перник вместо 1.20 лева пътниците плащат двойна цена от 2.40 лв. "При къси разстояния много от пътниците ни твърдят, че са се качили от гара без каса и тъй като кондукторът не може да стигне до тях бързо, не може да докаже, че не е така", казаха още от холдинга.
Обикновените пътнически композиции на БДЖ се състоят от един локомотив и от два до три вагона. Максималният брой кондуктори е двама плюс началник-влак. Обикновено кондукторите се наказват заради незаловени нередовни пътници, като се отрязват допълнителните им бонуси към заплатата. По-рядко се стига до глоби на служителите, съобщиха още от холдинга.