Томас Хигинс, председател на фондация Empower United: Опитваме се да създадем екосистема за развитие на предприемачи в България

Томас Хигинс, председател на фондация Empower United: Опитваме се да създадем екосистема за развитие на предприемачи в България

Томас Хигинс, председател на фондация Emower United
Томас Хигинс, председател на фондация Emower United
На 16 февруари, сряда, започва вторият конкурс за млади предприемачи, организиран от фондация Empower United. Миналата година той привлече 191 проекта, от които четири си разделиха 200 хил. лв. Конкурсът включва няколко образователни лекции с предприемачи, вече преминали през създаването и развиването на успешен бизнес и период на оценка с презентации пред жури. Именно с практическите съвети от доказали се новосъздадени компании ще стартира тазгодишната надпревара за наградата Empower. Срещата ще се проведе на 16 февруари в София, в зала 6 на НДК. За новите моменти в конкурса тази година и принципите на предприемачеството разговаряме с Томас Хигинс, председател на Empower United и управляващ партньор на фонда за дялови инвестиции Balkan Accession Fund.
- Все още трудно се намира начален капитал за малки стартиращи компании

- Инициативи като JEREMIE са добри за запълване на недостига от финансиране

- Изобилието от информация в интернет помага предприемачеството да се развива
Какви са впечатленията ви от първия конкурс за наградата Empower няколко месеца след края му? Постигнахте ли целите, които си бяхте поставили?
- Първият конкурс надмина очакванията ни. Получихме 191 кандидатури, които преминаха през три етапа на оценяване. В крайна сметка отсяхме седем, от които четири взеха парични награди. Последните няколко месеца работим активно с победителите, които усърдно развиват проектите си и според мен имат голям потенциал. Така че сме доволни с конкурса. За да видим реалните резултати ще отнеме малко време, тъй като на една стартираща компания й трябват поне няколко години, за да разгърне потенциала си.
Използваха ли победителите средствата, които им отпуснахте?
- Средствата се усвояват периодично на база резултатите, които постигат. Наши консултанти, разбира се, работят отблизо с тях, понякога на седмична, понякога на месечна база.
Какви са впечатленията ви от секторната ориентация на проектите, предприемаческия дух, обхвата на идеите, подготвеността на претендентите и т.н?
- Идеите бяха от много разнообразен характер, подкрепени с добре направен бизнес план. Основната ни идея с този конкурс е и образователна. Затова се надяваме кандидати, които не са успели да преминат по-горе в класирането миналата година, да се опитат да спечелят тази година с подобрени идеи и планове. Ние самите правим подобрения в програмата, най-вече в процеса по оценяване. Искаме така да организираме процеса, че част от обратната връзка на оценителите да стига до кандидатите.
Както споменах, проектите бяха от широк кръг от сектори, но някак естествено се виждаше предпочитанието към ИТ или интернет идеи. Агросекторът, туризмът и търговията на дребно също бяха от предпочитаните. Като цяло предприемачеството има за цел да развива бизнес, за който човек има страст и който решава проблем в даден сектор. Такава област са и здравните услуги и единият от победителите беше точно в тази сфера – услуга домашен патронаж за възрастни хора. Според мен това е иновативен подход да бъдеш в услуга на обществото за нещо, от което то има нужда.
Какво друго да очакваме от конкурса тази година?
- Базата остава същата. Ще дадем една голяма награда от 100 хил. лв. и няколко по-малки, но еднакви по размер допълнителни. Размерът им ще зависи какво допълнително финансиране ще успеем да съберем, но желанието ни е допълнителните награди да са смислени поне 10 – 20 хил. лв. Продължаваме с публично-частното партньорство, като привличаме и нови партньори, които ни помагат освен с наградния фонд и с опита и връзките си.
Колко проекта очаквате да получите в конкурса тази година?
- Предполагам, че ако миналата година получихме 191, тази можем да очакваме между 300 и 500. Те обаче ще бъдат оценявани на живо от журито на два етапа за разлика от миналата година, когато имахме само един етап с оценяване на живо. Така още на втория етап ще поканим по-голям брой кандидати да представят проектите си пред журито.
Това ще означава по няколко дни на презентации пред жури, но по-този начин ще могат да се преценят много по-добре идеите. Защото колкото и добре да е написан един бизнес план, няма как да оцениш правилно идеята, ако не си видял хората зад нея. Така за разлика от седем интервюирани екипа сега ще имаме поне 20 - 30 екипа.
Какво е за вас предприемачеството, тъй като все още като че ли думата се свързва и с някои по-трудни етапи на прехода в страната?
-    Според мен предприемачеството означава да създадеш стойност, която досега е липсвала, чрез иновативност и систематизирането на тази иновативност. Всичко това трябва да е от полза за обществото, като естествено създателите запазват част от ползите за себе си. Така че под някаква форма предприемачеството има за цел да подобри живота ни. Ако то няма добавена стойност, значи не е устойчиво, ако обаче я има - всички заинтересувани страни печелят от нея, включително обществото.
Има ли обаче нужната екосистема, за да се развива предприемачеството в България?
- Точно това се опитваме да развием, защото все още има какво да се направи, за да се облекчи създаването на млади компании. Това не е лесно където и да било, но един от основните проблеми в България е намирането т.нар. начален капитал (seed funding). Това е и причината да организираме конкурса. В случая обаче за разлика от обичайната начална инвестиция победителите получават награда, която не трябва да връщат, а ние не получаваме дял в компанията.
Освен това предприемачеството се нуждае и от подкрепата на професионалисти. Затова каним лектори професионалисти и различни организации от тази форма. В тази връзка според мен фондовете JEREMIE (бел. ред. - европрограма по ОП "Конкурентоспособност") са много добра инициатива и най-вече фондът за рисков капитал.
Той ще запълни една голяма дупка от липсата на ресурс за малки стартиращи компании. Инвеститорите искат възможно по-големи вложения, защото те им носят и по-големи печалби, а работата по която и да било инвестиция е една и съща. Радвам се, че и държавата има интерес в тази насока и продължава да ни помага в нашата инициатива в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Това показва, че и държавата има интерес да подкрепя развитието на иновативни проекти. Това обаче не е интерес от вчера. Той се наблюдава с началото на прехода. Виждате ли промяна в начина на създаването на поле за иновации за близо 20-те години, в които сте в България?
- Определено има напредък. Когато пристигнах в България, работейки за Bulgarian-Аmerican Enterprise Fund, беше трудно да откриеш сериозни компании за инвестиции. Сега обаче предприемачите са най-малкото значително по-образовани.
Отделно светът толкова се е променил най-вече заради интернет. Днес почти всеки в България знае какво се прави в Силиконовата долина, в САЩ или в Китай и какви нови бизнес модели се измислят. Информацията се разпространява толкова бързо и това помага на предприемачеството да върви напред. Светът просто става толкова интегриран и ще продължи да бъде така.
Може ли да кажем, че благодарение на това изобилие от информация думата предприемач започва да губи негативното си значение и у нас?
- Да. Младото поколение вече има толкова информация, вълнува се от всичко случващо се и си мечтае да бъде откривателят на следващия Facebook. Но това все пак е едно състезание и трябва да се пребориш за вниманието на инвеститорите. Ако си в Силиконовата долина, имаш много фондове, от които да избираш. Докато тук реално са шепа инвеститори и трябва много усилие, за да стигнеш до тях.
Освен това те не са и специализирани в определена област, което допълнително усложнява задачата. Пример за това са "Телерик" и "Нетейдж", които успяха да привлекат такива инвеститори извън България. Но за целта е нужен наистина добър проект.
Извън Emower United колко проекта за нови инвестиции разглеждате в момента?
- В момента се концентрирам върху проектите, в които вече сме инвестирали, и върху развитието на фондацията Empower United, така че в общи линии не разглеждам нови проекти за инвестиции. Сигурен съм, че има много нови възможности, но за мен ключовото в момента е "да си подредя къщичката".
Axxess capital наскоро набра нов фонд за дялови инвестиции в развиваща се Европа - Emerging Europe Accession Fund, но той не се фокусира в инвестиции в начален стадий. Той вече активно търси проекти в здравеопазването, бързооборотни стоки, финанси и други сектори в страни като България, Румъния, Турция, Украйна и др. Аз обаче не се занимавам активно с този фонд.
А кандидатствахте ли за управлението на някой от фондовете по JEREMIE?
- Мислех да кандидатствам, защото е много атрактивен проект, но не го направих, защото искам да се фокусирам върху настоящите си проекти и Empower United.
Смятате ли, че ще е трудно да се набере допълнителния капитал, изискван от фонд мениджърите по програмата?
- Мисля, че няма да е лесно, но с участието на международните институции и подкрепата на Европейския инвестиционен фонд задачата не е толкова сложна. Трудно обаче биха се привлекли наистина частни средства, тъй като това са сравнително малки фондове, фокусирани върху наистина малък пазар. Но пък за тях мога да се намерят средства от квазипублични институции.