Спорът за съкращенията в железниците върви към стачка

Спорът за съкращенията в железниците върви към стачка

Синдикатите подозират по-голямо от обявеното намаление на служителите
Железниците са на крачка от обявяването на ефективна стачка, която може да спре движението на влаковете за по осем часа на ден. Напрежението ескалира заради плановете за съкращения в холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Те се предприемат заради отпускането на заем от 600 млн. лв. от Световната банка. През последния месец синдикатите, министерства и компаниите се опитаха да сближат позициите си, но удариха на камък.
Вчера изтече срокът, в който работната група между страните трябваше да направи план за финансово стабилизиране на дружествата и социален пакет за преквалификация на освободените служители, но резултат все още няма. В началото на другата седмица синдикатите вероятно ще решат да обявят национална стачка. "Помолихме ги да не стачкуват", каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.
Според меморандума със Световната банка за заема за железниците двете дружества трябва да съкратят с 30% разходите си за персонал, който е около 27 хил. души. От кредита, който ще се връща от държавата, БДЖ ще получи 460 млн. лв. за покриване на стари дългове, а НКЖИ - 140 млн. лв. за купуване на машини за поддържане на ремонтираните линии между Пловдив и Бургас и Пловдив и Свиленград.
"До 2014 г. в НКЖИ трябва да бъдат съкратени 2944 души, като през 2010 г. вече бяха освободени 1026", каза директорът на инфраструктурната компания Милчо Ламбрев. Колегата му от БДЖ Пенчо Попов добави, че до края на 2014 г. служителите на превозвача трябва да намалеят с 2800.
Според синдикатите обаче планът за съкращения в НКЖИ е до 2016 г. и освободените ще са 5065.
"Имаме информация, че от Световната банка искат да бъдат закрити и непечеливши влакове и линии и ако това се случи, съкратените ще са повече", каза председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. Той добави, че точните ангажименти за съкращения на хора, линии и влакове са записани в документите по преговорите с банката, които от дружествата и министерството отказват да предоставят. "Съкращения може да има, след като се направят инвестиции. Досега не сме видели конкретни планове за вложения", каза Бунев.
"Предоставихме на синдикатите социален пакет с план за преструктуриране и разчети как ще се намали персоналът", каза Кичев. Нито той, нито ръководителите на двете компании дадоха повече подробности за социалните мерки. "Получихме документите в понеделник вечерта. В тях няма нищо конкретно, а са преписани програмите от сайта на социалното министерство и клаузи от колективните трудови договори", коментира Бунев.
По думите му в началото на другата седмица ще има среща на синдикалните лидери в БДЖ и НКЖИ и вероятно ще се вземе решение за обявяване на стачка. Според решение на Националния институт за помирение и арбитраж при обявяване на ефективна стачка железниците няма да работят между 8 и 16 часа.